Linda Mårtensson

Alla inlägg under januari 2011

Av Linda Mårtensson - 5 januari 2011 14:19

Som ni kanske läste i det förra inlägget så red vi ut igår ;) Det gick bra, vi tränade på att jogga i en riktigt långsam myrtrav, vi skrittade i lite djupsnö och på ett skoterspår och travade och galopperade där det var skottat =)

För Noells del är det väldigt bra att promenera i djupsnö/skoterspår för att hon måste fortfarande träna upp sin balans och koordination ;) Det händer lätt att hon bara plöjer och inte tänker efter var hon sätter fötterna :P

I övrigt kändes hon mjuk, fin och väldigt pigg ^^

Min fina lilla bebis :)

Av Linda Mårtensson - 5 januari 2011 13:53

Igår red vi ut och vi red på en massa olika underlag på ett och samma pass, det är riktigt bra och nyttigt! Nuförtiden är det allt för många som nästan bara rider på ridbanan, och visst är det oftast bra underlag där, men det är faktiskt viktigt att rida på olika underlag som inte alltid är "bra" för att stärka hästarna. Det går så mycket rykten om att det är skadligt för kotor osv att rida i djupsnö och tung sand. Jag svarar ja! Men sen kan jag fylla på det svaret med att så länge man inte rider extremt ofta/länge i djupsnö så är det enbart stärkande. All träning i extremform är skadlig för att någon del av kroppen slits alltid mer vid vissa arbeten. För senorna är det väldigt nyttigt att gå på hårt underlag som tex. asfalt, men däremot är det absolut inte bra att trava och galoppera på asfalt, det är extremt slitsamt och om hästen bara går på stumt underlag så tar ju musklerna stryk och blir stumma osv.  Så mitt råd till alla är att använda sunt förnuft, rid med variation och något som man alltid bör ha i åtanke är att skritta mycket, det stärker och ger bra grundkondition och det sliter inte på hästarna heller. Man kan skritta runt i djupsnö och på asfalt och på en massa andra underlag i lagom mängd utan att det är skadligt, däremot ska man tänka efter både en och två gånger innan man börjar att trava och galoppera på underlaget, för det ger så mycket större belastning och sliter betydligt mer...

Har ni några andra åsikter?

 

Av Linda Mårtensson - 5 januari 2011 13:51

Jag har nu fixat och trixat färdigt och jag blev riktigt nöjd med den här designen och headern :D Tycks? ^^

Av Linda Mårtensson - 4 januari 2011 18:12

Av Maya fick Kristine dessa superheta boots i födelsedagspresent:

tyvärr var de för små, vi får väl se om hon byter dem eller köper ngt annat...

Av Linda Mårtensson - 4 januari 2011 00:30

...säger jag ikväll, det var kanske inte det jag skulle ha sagt igår :P När vi var ute och tog in hästarna för natten så försvann lill-vovven Zacke, ja han brukar ju rymma någon gång sådär men det var väldigt länge sedan nu. Vi gick in och sedan gick vi och kollade ut genom dörren X antal gånger, men ingen Zacke. Efter 1 ½ timme så bestämde mamma och jag oss för att ta bilen och leta efter honom, ja vi for väl runt i typ en tredjedel av Mafors innan vi tillslut hittade honom, dumma hund.


Idag har jag iaf tränat Kristine och Nova, de var jätteduktiga idag, man kan tro att de har vilat sig i form! :o Efter en del små justeringar i Kristines sits gick allt som smort och de jobbade förvänd galopp, fattningar/avsaktningar och skänkelvikningar :)

Jag tänkte fota och filma lite, men det va 10 minus och jag frös om händerna så det blev inget med den saken...


Ikväll har jag ridit med mamma. Väntade tills ikväll för att mamma skulle få sällskap :)

Noell var väldigt pigg och en aning springig i början idag, fast hon var väldigt lydig =) Mamma var klar lite tidigare än mig och tränade mig lite sedan, jäklar vad fin hon blev då!!! Jättebra tryck och driv, hade ett fantastiskt sug i handen :D Men jag fick det inte direkt gratis, jag fick rida som tusan med sätet och mamma tjatade ständigt: skvalpa!, titta dit du ska!, för bak inneraxeln!. Ja, vem har sagt att det ska vara lätt? Men jag vet också, gör jag rätt, då gör Noell rätt, så det hänger alltid på mig själv. Mina största svagheter när jag rider är att jag inte litar på mig själv, att jag gör rätt. Dessutom är jag ofta för mjuk och "mesig" i ridningen och rider tusen ggr bättre bara jag har någon som står på sidan och säger saker som jag egentligen redan vet och känner, det är som att jag hela tiden behöver bekräftelse för att våga rida ordentligt. Om det är någon som jag har mycket respekt för eller någon som jag vet är väldigt duktig eller någon person som jag helt enkelt får "dåliga vibbar" ifrån så bli jag ofta väldigt stressad och vill rida "perfekt". Det är en ständig bearbetning som jag försöker gå igenom och det är faktiskt inte förrän nu i somras som jag överhuvudtaget känner att jag duger även om hästen inte går perfekt, att jag gör någon miss...Alla har olika brister, ingen är perfekt. Inom hästsport snackas det också väldigt mycket och jag kan inte säga att jag själv heller är oskyldig, men det är det som är otroligt jobbigt, jag kan dessutom älta dåliga saker om mig själv eller saker som jag har gjort hur länge som helst.

Men att kunna fokusera på endast mig själv och min häst, och försöka lita på mig själv, för jag KAN rida, framförallt på tävlingar, skulle nog kännas som ett bra nyårslöfte 2011....

 

Min tokiga lilla vovve <3 Vet ni förresten vad han heter egentligen? Jo han heter Bodils Zackris, hans uppfödare hette (hon är tyvärr död nu) Bodil och drev Bodils minicirkus om ni har hört talas om det ^^ Så han är en äkta liten cirkusvovve ;)


Nu mina vänner måste jag sussa, klockan är halv ett och jag ska upp kl sju imorgon, oups...

Av Linda Mårtensson - 2 januari 2011 15:38

Idag har vi ridit ut :D Nova var spänd som ett spett innan vi kom iväg, hon tänkte nästan ställa sig på bakbenen när Kristine kom upp i sadeln, jäkla nyårsraketer, de borde förbjudas! När mamma släppte ut Cesar igår så gick han nästan över henne och när hon sedan tog in honom på kvällen stod han typ och skakade, stackars häst :( Visst är det lite mysigt att titta på fyrverkerier, men de är inte direkt miljövänliga, många skadas varje år och många djur blir livrädda.


Men kristine hade gramanen som stöd idag, vi hade räknat med att hon inte direkt skulle vara avslappnad. Hon kunde då sänka nacken och efter en stund lättade Nova av och man såg hur hela kroppen sakta men säkert började att slappna av, öronen vickade lugnt, så skönt för henne :) Kristine masserade nacken lite sedan när vi kom hem också.

Noell är väl den som har tagit det bäst ändå, kanske för att hon är född på sista april? Hahah nej men skämt åsido, hon har lite starkare psyke än de andra när det gäller sådana saker, konstigt nog :P Jag såg på henne igår att hon var lite stirrig men idag var hon helt normal, lite överskottsenergi med tanke på att hon stått i två dagar ^^

Men vi skrittade en bra stund och Noell frustade ur sig ordentligt, sedan var hon jättehärlig i både trav och galopp, väldigt lösgjord och fin :D Imorgon tänkte jag träna Kristine och Nova och rida Noell på banan, tänkte testa en ny taktik imorgon när jag rider, men den taktiken tänker jag inte avslöja förrän imorgon ;)

Nu ska ni få se "dagens outfit" haha ;)

 

Noell&Linda  brunt, och ja, jag satte på reflexer ovanpå lindorna då kardborren inte är den bästa :P

Ah, Novas chocklila (det ser lite blått ut på bilden, men det är verkligen LILA!) schabrak är sååå snyggt :D Synd att Noell inte klär i lila xP

kram!

Av Linda Mårtensson - 1 januari 2011 23:15

Nu kommer bilderna på klippningarna, som ni kanske ser är Noells lite randig och så, men hon var ju så spänd, lill fröken ^^

 

Nova

Noell <3

 

Cesar


Wow, fyra inlägg har jag lyckats knåpa ihop idag, rekord kanske? ;)

kram på er!

Av Linda Mårtensson - 1 januari 2011 20:11

Hejsan!

Hoppas att ni gillade min årsresumé för jag har jobbat hårt med den ;) Hoppas även att ni gillar den nya designen, jag är ingen väldig talang med att göra headers osv :P

Idag har jag suttit vid datorn, mockat Cesars box som förövrigt var hemsk, alltså hemskare än vanligt ^^ och packat 15 ikeakassar hö, slit och släp. Men, vi har ätit tacos och så snodde jag ihop en efterätt med frukt, glass, chokladsås och maränger, mumma ;)  Det är ju trots allt Kristines födelsedag! Av mig fick hon marinblå lindor, tror att hon blev glad ^^

Nu tror jag att jag drar mig ner till stallet igen, mina lädergrejor behöver en smörjning och Noell vill nog bli ryktad och äta sin kvällsmat.

Ovido - Quiz & Flashcards