Linda Mårtensson

Alla inlägg under augusti 2010

Av Linda Mårtensson - 29 augusti 2010 19:24

Må: vila

Tis: träning för Karin

Ons: träna själv

Tors: skritt

Fre: vila

Lör: ridbanan

Sön: uteritt


Veckomål: Fila på LA-rörelser.

Av Linda Mårtensson - 29 augusti 2010 19:22

Denna vecka har varit fantastisk! Jag menar, poängrekord och fina placeringar klagar ingen på ;)

Av Linda Mårtensson - 29 augusti 2010 19:16

Efter lunch red jag ut Noell ca 45min =) Hon var lite busig idag, märktes inte att hon hade tävlat igår! Hon kickade i galoppen och och blev "rädd" ett antal gånger xP Men det är bara roligt att hon tycker att livet leker! Red ett väldigt lätt pass i LDR (low, deep and round) form :)

Ryktade mkt idag och masserade henne med gummiskrapan, samt daglig stretching såklart ;) Noell tyckte att det var såå skönt, stod mest och hängde med läppen och gäspade :P

kram

Av Linda Mårtensson - 29 augusti 2010 13:43

Har precis ätit lite lunch efter att ha tränat mamma och Kristine =) De var sååå duktiga, allihop! De fick rida en övning som består av ett V på vardera långsida, lite svårt att förklara men någon kanske förstår ;) Cesar fick jobba med övergångar, flytta för skänkeln i skritt, volter, han skötte sig perfekt! Inga tjurigheter alls, han såg mest bara nöjd ut över att få arbeta, mamma har inte hunnit rida mer än ca 4 ggr/vecka de senaste två veckorna, fast det är ändå lite bra för då hinner han ta igen sig mellan alla pass :)

Kristine fick jobba med samma saker, skänkelvikningar, alla möjliga olika övergångar, volter och på slutet fick de jobba i förvänd galopp =) De har utvecklats otroligt fort nu på slutet! Sen Nova började att gå på havre så har hon blivit en helt annan häst, mycket mer pigg och positiv :D Kristine har också utvecklats mkt, både som människa och som ryttare, hon har blivit mer ödmjuk och uppskattar sin ponny på ett annat sätt (hon har såklart alltid älskat henne, men nu på ett mer moget sätt, hon förstår mer hur hästen tänker/känner/reagerar i olika situationer etc.) Detta gör att ridningen blir mkt mer positiv för både häst och ryttare!

Nu blir det en liten bildbomb! ;D

  Emma-Tommie                                    Linda-Noell              

Av Linda Mårtensson - 29 augusti 2010 10:14

Hejsan allesammans!

Jag kände redan i fredags att Noell och jag var i toppform! Även fast jag var trött så hade jag längtat efter att få rida, Noell gick som en liten dröm, hon är bara för underbar! Red mestadels lösgjörande, men jag kände även lite på den förvända, några skänkelvikningar och ett par fattningar från skritt =) Allt kändes bara perfekt!


Igår var Noell riktigt, riktigt duktig!! Hon var riktigt lugn hela dagen, skötte sig perfekt! :D På framridningen till LB:1 kändes hon fin, jättefin! Underlaget på framridningen var dock lite sisådär, men det var collectingring i ridhuset så då kunde man rida lite där :) På banan spände jag mig lite, jag ville så mkt, skulle ha slappnat av och mjuknat ytterligare i handen, men Noell var duktig, det var några småmissar men i det stora hela var det fint! Vi fick 66,55% och vann!!! :D Fast vi var bara en poäng framför tvåan, som var Noells lilla släkting Beauty! Jag var jätteglad, ibland har man tur och är den som har den där lilla extra poängen =)

Till den andra klassen (LA:1) var Noell lika fin! När jag var i collectingring blev jag dock lite nervös, som gick ut lite över Noell, men efter att jag tagit några djupa andetag och klappat om min fina lilla guldponny var vi färdiga att gå in :) Vi red ytterligare ett fint program, med någon liten miss bara. Jag var superglad för vi fick faktiskt en åtta på en galoppfattning och det brukar inte vara det lättaste då Noell ofta blir lite het så det var jag mkt nöjd över! Nu ska vi fila vidare på ryggningarna, hon ryggar nu mkt villigt och ofta rakt, det blir dock lite hastigt, sen så ska vi stärka förvända ännu mer även fast det var stor skillnad redan nu! Skänkelvikningarna ska också slipas lite på, de blir oftast bra, men de sitter inte fullt 100% än :P När jag hade travat av och hoppat av och berömt min ponny jättemkt, så blev jag lite chockad när jag hörde procenten, 66,32%!!!!! Snacka om att vi tagit flera kliv framåt sen sist :D Det räckte till en andraplats, med endast tre poäng upp till vinnaren! Jag är typ hur glad som helst, jag svävar på små rosa moln! Igår kväll gick det även upp för mig att om vi hade tänkt att kvala till sexårs championatet så hade vi klarat det med råge då det ligger på 60%, så bara det känns verkligen superkul!

Bilder kommer senare idag!

kram

Av Linda Mårtensson - 27 augusti 2010 16:49

Hej allihop =)

Kom hem för ett par timmar sedan från två trevliga dagar ute på Lögdö med en massa folk =) Vi har typ vandrat, paddlat kanot, orienterat mm. Och sen har man lärt känna sina nya kompisar ännu bättre ;) Men jag hade iaf lite vett och kom i säng vid halv ett igår kväll, medan vissa andra var uppe till klockan sex på morgonen, jag kan tänka mig att de är trötta nu :) Jag var ju mer eller mindre tvungen att sova eftersom jag ska tävla imorgon! Det ska bli väldigt roligt, fast just nu är jag så trött att jag knappt orkar tänka på det :P

Ska äta lite middag nu och sen bär det ut till stallet för lite ridning och putsning =)


Justdet, jag har glömt och berätta hur ridningen gick i onsdags! Det gick väldigt bra, jag red bara lite lätt och vi galopperade och ridningen kändes riktigt rolig och positiv! Vi jobbade självklart, men jag ställde inte högre krav än nödvändigt, jag ville bara att det skulle kännas positivt inför dagens pass :D

puss!

Av Linda Mårtensson - 24 augusti 2010 21:32

Ikväll blev alla dyngsura! :/ Det var verkligen spöregn...

Noell kändes bra med tanke på vädret, fast hon kan självklart gå bra mkt bättre. Hon var bl.a rädd för Karins paraply och för en sockerbit (inte en sån som man kan äta utan som man lägger upp hinder på ;)) som låg utanför ridbanan....Hon är sällan så fjantig, hon brukar vara en tuff brud ;) Men, vi tränade mkt på att lossa Noells högra bog, mha skänkelvikning på volt, flytta bogarna mm. När hon hade släppt igenom red vi igenom galopprogrammet i LA:1 och så körde vi några ryggningar. Hon ryggade inte så bra som sist, men efter två stycken gjorde hon en rak och fin :)

Nej, nu ska jag ta tag i några saker innan sängen får sällskap av mig :P

kram

Av Linda Mårtensson - 24 augusti 2010 21:26

Noell var jättefin igår! =) Vi tränade ungefär som fredagen innan fast lite kortare och utan någon ryggning :P Ganska många galoppfattningar, några skänkelvikningar och lite förvänd. Noell kändes somsagt tipptop! :D Justdet, på slutet gjorde vi även en kort travökning bara för att känna lite, det känns att hon börjar bli starkare i det momentet nu =)

kram

Ovido - Quiz & Flashcards