Linda Mårtensson

Alla inlägg under juni 2010

Av Linda Mårtensson - 30 juni 2010 09:45

Just nu laddar jag förfullt :D Pillar lite med nummerlappen och funderar igenom programmen :) Ni får hålla tummarna klockan 18.27 och 21.24 ;)


Igår tränade vi för Karin, Noell gick hur bra som helst!!! Vi jobbade mest grunder och stretching eftersom vi ska tävla ikväll. Men det var riktigt bra för vår del! För första gången behövde inte Karin klaga en enda gång på min axel :D Verkar som att jag har befäst det nu, nu gäller det bara att hålla i tyglarna =)

Nu hinner jag inte skriva mer, ska ut till stallet och fixa nu!

       kramis

Av Linda Mårtensson - 28 juni 2010 17:58

Tänkte lägga in ett litet inlägg som kommer att handla om sommaren och vad som kan vara bra att tänka på :)


Bete -Vänj hästen!!! Beta hästen först några minuter för hand och öka succesivt tiden, sen kan man låta dem stå i hage en timme och därefter öka. Hästar har väldigt känsliga magar.

Har man en lättfödd häst/ponny så ska man passa sig för kraftiga beten, de kan gå och plocka i sig en hel del ändå även om det ser tunt ut.

Minska alternativt ta bort kraftfodret helt under betesperioden, gräset innehåller allt som hästen behöver i matväg!

Visst låter det härligt att låta dem stå ute dygnet runt? När man tänker efter så är det inte särskilt lämpligt om du har tänkt att rida och träna hästen. På nätterna är det jättemycket knott och hästarna får gå och vanka, vilket gör dem väldigt trötta. Det är bättre att låta dem stå inne och vila sig en stund för kusarna, men de kan ju gå in sent och ut tidigt på morgonen, det är ju bara härligt för dem :) Våra går in ungefär 21-22 på kvällarna och ut ungefär halv sju.


Insekter -Använd flugmedel! Vi blandar eget flugmedel, det känns bra för då vet man precis vad man sprutar på dem, dessutom fungerar det mycket bättre än många dyra flugmedel som man kan köpa :) Vi blandar vitlök, äppelcidervinäger och vatten i en sprayflaska. Vitlöken kan man skära i små bitar eller pressa. Men vid riktigt kusiga dagar kanske vi sprayar dem ca tre ggr med det medlet. Annars finns det en del bra flugmedel har jag hört, dock är det ofta ganska dyrt, iaf när man har tre hästar. Dessutom så finns det ju de som är långtidsverkande, men om det regnar måste man ju spraya/smörja på nytt, det är ju inte särskilt praktiskt om hästen svettas vid ridning för då måste man ju ändå spraya nästan varje dag.

De jag har hört är bra är:

Ultra Shield -269 kr på hööks

Switch pour on -499 kr på hööks

kom ihåg att följa anvisningarna på förpackningen!

Något vi använder är Hästsalva, det är jättebra! Om de får ett litet sår är det bara att smörja lite så kommer insekterna att låta det vara, man kan även använda det runt juver eller i virvlar där knotten gärna biter.

Använd flugskydd! Det finns många bra huvor och band. Jag har gärna några olika så att jag kan växla varje dag då Noell lätt får skav, om det är dåligt väder en dag så brukar jag låta henne gå utan.

Vissa hästar kan vara jättekänsliga för insekter (de kan bli alldelens knöliga av bett på bogen t.ex.) och då bör man använda ett flugtäcke, iaf vid väldigt varma och kusiga dagar.


Sol & Värme -Vissa hästar får solexem och måste då ha exemtäcke.

Hästar med lite pigment runt ögon och mule bör man smörja med solkräm, vi brukar använda helosan sol som är väldigt milt och bra.

Se alltid till att hästarna har tillgång till friskt och rent  vatten. De grisar gärna ner vattenhinkar, skura så ofta som möjligt, helst varje- eller varannan dag.

Ge hästarna extra salt! När det är varmt svettas de mer och behöver då extra salt. Oftast slickar de otillräckligt på sin vanliga slicksten så vi ger dem alltid extra på sommaren.

Något annat som är bra är att ge dem betfor, det gör vi året om, då får de ju i sig extra vätska och så är det bra för magen.


Träning -Vi rider och tränar våra hela sommaren, jag tycker att det är bra att hålla igång dem när de äter en massa gräs. Dessutom är det ju tävlingar under sommaren så då kan man inte ställa av dem! Självklart vilar de som vanligt någon-/några gånger per vecka. Vi brukar istället ge dem vintervila, oftast på hösten när det blivit isigt och hårt och när det är som kallast, dock vilar inte Noell helt utan hon brukar få skritta lite för att inte krypa ur skinnet xP


Hoppas att jag inte glömt något! Jag hoppas även att de flesta fick med sig något matnyttigt tips ;)

Av Linda Mårtensson - 28 juni 2010 17:41

Idag har det verkligen varit helt underbart!!! Vi har skrittat barbacka runt scoutstugan och passat på att tvätta borstar och Cesars sele :) Den är inte i det bästa skicket precis men den är iaf mkt bättre nu när den är smörjd =) Sen har vi (Kristine och Jag;) joggat?! Det var inte igår xP Men det gick helt okej =) Tror nog att jag ska göra det imorgon också :) Det är bra och träna lite utöver hästarna.


Nu är det snart tävlingsdax också :D Längtar supermycket! Det ska bli kul att få visa upp sig på hemmaplan, det var ju ungefär ett år sen vi tävlade där sist, så förhoppningsvis kan vi glänsa lite mer den här gången ;)

soliga kramar från eder Linda Mårtensson 

Av Linda Mårtensson - 28 juni 2010 08:20

Må: skritt

Tis: träning för Karin

Ons: tävling Matfors, LC:1 och LB:1

Tors: skritt

Fre: vila

Lör: uteritt

Sön: ridbanan


veckomål: Kunna ta igenom ställningen fastän hon är ordentligt inramad på yttersidan.

Av Linda Mårtensson - 28 juni 2010 08:18

Denna vecka har gått bra, vi har fått en extra skjuts framåt i träningen, hon har lärt sig att bjuda framåt nu, så nu börjar vi så smått att kunna samla oss lite :)

Av Linda Mårtensson - 28 juni 2010 08:00

Igår kväll så tränade vi :D Noell var superduktig, använde sprengerbettet, det kändes väldigt bra, skummade mkt och var rund i formen, dock tyckte jag att hon kröp ihop något emellanåt?! Ska testa det på en Karin träning också innan jag bestämmer mig, dock inte på tisdag eftersom att det är tävling dagen efter, sen Lantliga har jag lärt mig att inte ändra något i rutinerna dagen innan!


Jag tränade mest på att ta igenom ställningen och skänkelvikningarna men jag gjorde även lite förvänd, det gick jättelätt, Noell har väldigt lätt för sig i galoppen :) Tyckte att jag fick igenom ställningen lite snabbare än sist, det är dock lite mer jobb kvar. Skänkelvikningarna tyckte jag var lite bättre faktiskt, gick lite snabbare att hitta jämnheten för vänsterskänkeln =)


 Nova fick ha sina nya lindor :D sötnosarna :) Jag ser asfet ut ju, jag har säkert gått upp ett kg under sommarlovet :o xD tror att det är för att jag vrider mig men ändå!!!! måste ut och träna nu....

Av Linda Mårtensson - 27 juni 2010 15:39

fotograf nedan: Nina Lodin

     Noell var inte sugen på att vara med på bild :P

       My passion <3        gäääsp xD  fin midsommarafton va?;)

 



Visst var det fina bilder! =D Men det är sträng copyright på dem!!!!

puss

Av Linda Mårtensson - 27 juni 2010 15:26

Mamma och jag håller på att bygga en till gräshage, de betar fort :P Vi funderade på att starta ett TV-program: Hagbyggarna xP

Nu har jag iaf fixat med en del bilder så ni kan få se några nu :D

fotograf nedan: Magnus Tjärnskog

                     

fortsättning följer!


Ovido - Quiz & Flashcards