Linda Mårtensson

Alla inlägg under juli 2011

Av Linda Mårtensson - 31 juli 2011 22:39

Idag har det verkligen varit varmt, puh. Det kändes att Noell var lite sluck, men hon kämpade på jättebra ändå!


Vi började med lite stretching av sidorna innan vi övergick till skänkelvikningar längs långsidorna. För höger skänkel korsade hon bakbenen bra men i vänster fick jag kämpa lite extra, hon blev dock lika fin där efter några extra långsidor. Efter en skrittpaus galopperade jag fram. Karin tyckte att hon har blivit väldigt bärig och fin i galoppen så vi gnatade inte något extra med den. Istället jobbade vi öppnor på medellinjen. Noell spårade bra och fick en bra takt i traven. Änsålänge rider jag Noell ganska rak i öppnan för att inte riskera att tappa henne och hon viker sig i innersidan. När Noell blir mer ärlig i handen så kan jag börja forma henne mer, men änsålänge är det stor risk att hon kryper undan någon av tyglarna och viker sig och man måste prioritera att hästen är mellan hjälperna och korrekt spårning före tillräcklig böjning i bålen. Innan vi travade av så tränade vi på bakdelsvändningar. Karin var mycket nöjd med dem för vi centrerade dem så bra! Jag som inte riktigt varit säker på att vi gjort dem tillräckligt bra, haha :P


De närmsta dagarna kommer att se ut såhär:

Måndag: vila

Tisdag: uteritt

Onsdag: träning för Karin


Nu är klockan snart elva och det är dags att besöka sängen, jobbdag på kyrkan väntar imorgon...

kram

Av Linda Mårtensson - 31 juli 2011 22:32

Idag har jag blivit ägare till ett sadelskåp :)

(bild lånad från google)

Ungefär såhär ser det ut fast det är marinblått. Perfekt att ha på meeting, men även vanliga tävlingar såklart ;) Jag kände att det var ett måste nu när vi ska iväg på NM....:D 

Av Linda Mårtensson - 31 juli 2011 12:26

Goddag kära bloggläsare!

Igår började min dag med hästutsläpp, tvättning av borstar och även en joggingtur :) Det blev en tur runt kvällsjön vilket är runt 2 km eller kanske lite drygt? Hursomhelst joggade jag runt på exakt 15 minuter vilket är bra med tanke på att det var andra gången jag var ute och sprang! Första gången jag var på väg ut så trodde pappa att jag hade fått feber, haha...


Vid tolvtiden på dagen kom lite gäster hit och vi kalasade hela eftermiddagen. :) På kvällskvisten var det äntligen dags för vår ridtur! :D Vi red ett gymnastikpass på ridbanan. Vi stretchade igenom halsen ordentligt i alla gångarter, framförallt med böjning utåt. I skritt och trav var det inga problem och hon frustade nöjt. Jag var inte riktigt nöjd med det utan ville "komma till ytterligare nivå" på mjukheten så därför ville jag köra lite i galoppen också. I vänster galopp släppte det efter några varv, men i höger tog jag om flera gånger utan att ge med sig riktigt, gav henne skrittpauser emellan så att hon skulle få sträcka på sig och pusta ut. I någon av skrittpauserna kom jag på den lysande idén att rida höger förvänd och böja henne inåt istället. Då kände jag att det släppte lite så då testade jag rättvänd igen och böjde utåt och då släppte det riktigt! Hon frustade mycket och när jag bröt av så travade hon som aldrig förr! Halsen var välvd och ryggen rörde sig massor, härlig känsla! Avslutade med att trava över lite bommar, en serie på rakt spår och en i solfjäder. Förut har Noell alltid spänt sig och snubblat över bommarna men nu var hon helt rund i formen och travade hur spänstigt som helst över och rörde inte en bom! Gissa om Noell fick mycket beröm både under- och efter passet? ;D Jag var så himla nöjd med henne och jag kände att hon tyckte att det var härligt att vara så loss i kroppen :)

Min älskling växer för varje dag i mina ögon och det är långt kvar innan hon når sin maxkapacitet! Så avspänd och spänstig har hon aldrig varit i traven innan, tänk när hon kan gå så jämt fast med mer samling och i tävlingsform, då blir hon oslagbar      

Av Linda Mårtensson - 30 juli 2011 18:13

...för det är mammas 39-årsdag!

Grattis världens bästa mamma!    

Av Linda Mårtensson - 30 juli 2011 18:04

Igår kväll bar det av på en tvåtimmarsskritt tillsammans med Nina och Patrick! Mamma undrade om inte hästarna hade skavsår i öronen efteråt men jag har inte vågat fråga Noell om det, hehe ;) I vilket fall så är det på gränsen till att jag har skavsår på rumpan haha! ^^ Trevligt var det iaf och hästarna skrittade friskt på hela vägen!

Man hinner avvaerka både det ena och det andra samtalsämnet när man sitter uppe på hästryggen - verkligen hur supermysigt som helst! Och det absolut bästa är att vi har lika mycket att prata om nästa gång, kanske redan ikväll om hon kommer till stallet när jag är där :) Det är så härligt att umgås med någon som man trivs med och har känt så pass länge, speciellt när man är i stallet! :D  

Av Linda Mårtensson - 30 juli 2011 17:13

Detta inlägg har dröjt lite, men jag har så mycket annat för mig så jag har inte hunnit (som vanligt då ;). I torsdags blev det helt enligt mina planer ett pass på ridbanan. Jag red på den lilla banan idag och där var underlaget lite hårt efter allt regn gissar jag. Jag började att jogga fram och Noell var inte alls framme på högertygeln så jag varierade mellan att rida rakt fram, lite förvänd sluta och öka/minska volten. Hon frustade förnöjsamt och blev lite bättre. Tränade sedan på bakdelsvändningar med lite blandade resultat. Än sålänge tycker jag att det är lite svårt att hinna känna själv när de blir riktigt bra, men vänstervändningarna går lättare än höger. Kan det kanske bero på att Noell inte riktigt tar stöd i högertygeln och vänder inte helt ärligt för den...Bara en tanke liksom, haha. Jag blir naturligtvis lite irriterad på Noell, men även på mig själv just för att jag blir irriterad - det är ju i princip samma sak som om någon skulle säga åt mig att skriva lika fint med vänster hand som med höger! Det krävs ju lite extra träning för att det ska gå. När jag skulle trava henne med mer tryck så var jag alldelens för ivrig med drivningen så Noell blev alldelens för spänd i sin rygg=lite trippig och stötig häst utan ärlig bjudning. Jag sitter och tänker och tänker - är något fel, är det för att hovis har tagit bort sulorna??? Då är det tur att ha en mamma som moraliskt stöd som kan få en att slappna av och bara rida. Noell blev såklart avspänd när mina tankebanor kunde slappna av, hon blir alltid ängslig om hon känner att jag inte är nöjd. När hon kändes avspänd och fin i traven avslutade vi med lite förvända slutor på volt och ett par ryggningar med galoppfattning direkt ur dem (som det är i LA:4). Hon gjorde det riktigt bra med tanke på att det var första gången! Ett lugnt och nöjt ekipage kunde (efter nedjoggning under lätt sits såklart) gå hem med en lättnad inom sig.

Ibland ska man inte sitta och vara så självkritisk och leta efter felen, utan istället bara njuta av ridningen och slappna av så löser sig saker av sig själva!

kram 

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 23:30

I augusti har vi två tävlingar inplanerade:


14 augusti Östersund-Frösö

En regional tävling där vi rider LA:1 och LA:P1.


20-21 augusti Örnsköldsvik

Ett regionalt meeting  med Norrlandsmästerskap! På lördagen rider vi först LB:1 som framridningsklass och sedan debuterar vi LA:4 som är NM-klass. På söndagen rider jag bara en klass eftersom det är första gången som Noell får åka på ett meeting och sova över. Det blir LA:P1 som också är NM-klass.


Det ska bli jätteroligt att tävla igen! :D Det har inte funnits några passande tävlingar för mig och Noell i juli då jag har jobbat osv, så då kommer det att bli extra roligt efter uppehållet!

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 18:30

Igår red jag och Noell på ridbanan, skönt med en genomkörare efter minivilan pga skotappningen.


Jag planerade att fokusera mest på galoppen idag för att när hon har stått mycket och inte är "igångoljad" så känns traven sällan bra, den är svår att rida fram liksom. Jag började med att jogga i trav, där fokus låg på ställningen och formen. Växlade lite mellan "arbetsform" och låg form. Uppvärmningen följs som alltid av en skrittpaus där hon verkligen ska skritta på, hellre lite överilat än för långsamt för att sträcka ut musklerna. Jag började att träna lite bakdelsvändningar och la även in någon framdelsvändning då och då, jag varvar hela tiden vändningsjobbet med att trava med lite tryck. Noell kom igång mer och mer för varje vändning så jag nöjde mig efter en liten stund och hon fick ytterligare en skrittpaus. Galopparbetet tog vid, tränade övergångar galopp-skritt och skritt-galopp på fyrkantsspåret och sedan lite förvänd både på rakt och böjt spår innan hon fick passets tredje skrittpaus. Inann jag travade av under lätt sits så testade jag att göra skänkelvikning i galopp på diagonalen. Undan vänster skänkel kändes hon kanon (om man tänker på att det är andra gången jag testar det), lite svårare för höger.


Jag är nöjd mad passet, hon var lite stark och stel till en början men hon blev finare och finare under passets gång! Det var ju heller inte så konstigt eftersom hon hade vilat i fyra dagar...


Resten av veckan ser ut såhär:

Torsdag: Träna på ridbanan med fokus på traven.

Fredag: Lång skrittur med Nina och Patrick.

Lördag: Lätt lösgjörande på ridbanan.

Söndag: Träning för Karin.

Ovido - Quiz & Flashcards