Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

Dressyrträning tisdag

Av Linda Mårtensson - 16 augusti 2013 16:35

I tisdags var det dags för dressyrträning för Katarina igen! Det känns som att vi är på en fortopp just nu och att vi är påväg upp till nästa nivå. Vi klättrar uppför nästa trappsteg sakta men säkert vilket är hur kul som helst.


I traven finslipade vi mest. Takt, rytm, ställning skulle vara perfekt. Det roligaste som finns är att trimma grundstenarna blankare och blankare. Man känner hur hästen blir starkare, får mer power och utstrålning och blir lyhörd för hjälperna. Signalerna man ger blir mindre och känslan helt rätt. När jag rider är prio ett att hitta känslan som man bara får när hästen är riktigt lösgjord och ligger fint mellan hjälperna, därefter kan jag träna på rörelser och det som ska bättras.


I galoppen övade vi lite mer. Först på att öka/minska volten och sedan på lite tempoväxlingar. Det är viktigt att han börjar kunna öka och minska sprången nu och inte bara tempot. Sedan ville Katarina testa oss lite, pressa gränsen. Hon ville nämligen att vi skulle testa lite svag förvänd galopp i denna väldigt enkla men bra (bästa) övningen som ger en bra början:

Dock kände jag och K såg att balansen inte var riktigt tillräcklig, så vi backade direkt och tränade på att rida på rakt spår fast med lite bogen in. Cesar får man tänka till en extra gång med hur man lägger upp utbildningen eftersom han inte har lika lätt för allt som en ridhäst. Han har så starkt framparti och att rida raka spår med bra balans är lättare sagt än gjort, därför ska jag rida mycket raka spår fast med böjning så att jag inte tappar honom och allt bär iväg. Men jag tror detta är ett bra upplägg för att vi ska komma vidare.


Totalt sett en bra och givande träning och vi närmar oss vårt långsiktiga mål sakta men säkert - MSVC! Jag tror att vi kan klara målet med hård träning och målmedvetenhet och jag älskar att ha mål att sträva emot.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards