Linda Mårtensson

Alla inlägg under februari 2010

Av Linda Mårtensson - 28 februari 2010 22:12

Träningen idag gick verkligen superbra, jag är jättenöjd! Noell gick bra och det blev ett rejält pass som vi fick mycket utav. Det känns som att Karins träning passar oss jättebra, det är ett klart system och hon förklarar bra. Vi ska börja köra en gång i veckan nu eftersom att det känns så bra :) Dock inte nästa helg då min älskade mormor fyller 70 år <3

Vi började med uppvärmning då vi fick checka av stödet i handen, formen och börja hitta avspänningen. Noell var lite spänd i början och de flesta spänningarna på henne sitter i huvudet. När det blev mer avslappnat så fick vi stretcha dem i sidorna, Noell gick igenom bra. Karin hade ställt ut tre hinderstöd på kortsidan som vi  fick rida slalom mellan. Det låter lätt men det behövdes verkligen för Noell tyckte att det var jobbigt. Man tror att hon är jättemjuk i sin kropp då hon är som en liten mask, men hon är faktiskt lite "kassaskåp" att svänga med. På slutet fick vi galoppera lite, Noell blev lite trött och springig i slutet, men hon gjorde sitt bästa. I galoppen fokuserade vi oss mest på att få kontroll på yttersidan. Allt det som vi jobbade på ska vi vidareutveckla själva nu. Det känns bra och jag känner mig väldigt säker på hur jag ska lägga upp träningspassen ett tag framöver. Stretchingen kunde vi ta igenom nästan varje dag och om ett tag skulle det gå som ett rinnande vatten i alla gångarterna. Vi fick mycket beröm av Karin för att hon tror att Noell kan bli riktigt fin framöver, men det är en del arbete kvar för att få henne lösgjord och få henne att jobba med ryggen så att det blir mer swing när hon rör sig. Känner mig riktigt peppad på att träna nu, för till tävlingssäsongen vill jag få till grunden ordentligt, för de korta sträckor som hon jobbar rätt blir hon helt underbar!

För övrigt så anser Noell att de har alldelens för lite träd i hagen (de har ett stort skogsparti) för på nästan alla träd är barken bortgnagd och hon har nu börjat gå på hagstolparna. En stolpe gick av häromdagen och pappa lagade den med silvertejp eftersom att det inte går att sätta i nya stolpar när det är så mycket snö och hårt i backen. Efter några timmar var såklart den tejpen bortpillad (dock inte uppäten som tur var) så nu har mamma fått laga den med en plaststolpe ;) Jaja, är man bebis så är man...

Nu ikväll har vi varit på MRF:s årsmöte, riktigt trevligt om man bortser från ekonomin :)

Denna vecka kommer att spenderas i olika stall, eftersom jag har prao. Imorgon ska jag vara med Ulrika på MRF, så nu borde jag besöka sängen för jag börjar kl 8 imorrn :)

godnatt!

Av Linda Mårtensson - 28 februari 2010 08:23

Hejsan allihop, det blir en liten morgonbloggis idag, det blev så sent igår och så hade mamma stängt av datorn så då orkade jag inte skriva något inlägg.

På förmiddagen åkte vi in till Birsta för att handla läderstövlar till Kristine. Inte det lättaste eftersom hennes fot är färdigväxt men inte benen. Som tur var kunde hon ha dessa juniorstövlarna:

Jag köpte även ett hårnät med rosett på, jag har alltid velat ha ett sånt men det har aldrig blivit av, sen köpte mamma varsin skoputs till oss mm.

På eftermiddagen var det dags för en ridtur, vi som är sega när vi gör iordning hästarna i vanliga fall var ännu segare när Maria var där och fixade med Zippen, man måste ju prata en del ;) Det tar alltid minst en haltimme att gör orning dem, men oftast tar det längre tid en så, sådana är vi, noggranna. Men vi kom oss iväg iallafall, vi red upp till Arderå en sväng, snön var ganska tung eftersom tempraturen närmade sig nollstrecket (äntligen!), men det verkade inte bekomma någon av dem för att de var jättepigga ändå! Särskilt Nova, hon hetsade en hel del, man kan inte tro att för ett tag sedan så gick hon knappt framåt när man red i skogen, att rida själv var nästan en omöjlig uppgift, men nu, nu studsar hon glatt fram i skogen, dock helst bakom Noell, men ändå :P Noell kändes jättefin, hon brukar inte ligga så fint i handen på uteritter, men träning ger färdighet!

På kvällen fick de lite massage med arnika (ett slags liniment) och så tvättade vi svansarna på dem, det behövdes med tanke på att Novas svans är vit och därmed alltid smutsig och Noells hade jag nog inte tvättat sen snön kom.

Nej, nu ska vi ut och ladda för Karin träningen!

Måste även försöka fixa min header, men det får bli när jag har tid.

puss och kram skumbanan!

Av Linda Mårtensson - 26 februari 2010 23:35

Göteborg horse show är i full gång! Önskade att Noell och jag också kunde få sväva runt på den arenan, skulle vara underbart! Det gick bra för svenskarna i Grand Prix idag, Tinne och Favourit placerade sig som 8:a på nästan 70%, Patrik och Scandic red sig till en imponerande 2:a plats på dryga 75%, i denna hårda konkurrens så var det bra kämpat! Adelinde och Parzival vann (otippat, hmm) trots spänningar och en stegring, på ca 78%. Anky och Painted Black blev 3:a, de var på väg att slå Patrik men Painted Black hade visst inte tänkt att göra byten i vartannat ;) Hästar är djur, inga maskiner, även de bästa gör inte allt rätt jämt.

 

Parzival. Bilden är från tidningen ridsport.


Idag har Noell fått vilat upp sig efter veckan och samlat energi inför helgen :) Tack och lov så är det varmare ute nu, tyvärr snöar det istället, menmen. Imorgon blir det uteritt och lite fix inför träningen på söndag. Nej, nu måste jag gå och lägga mig för att orka med helgen. Bjuder på en bild på mig och Nina bara för att jag är nyss hemkommen från henne:

När vi är som bäst <3 En sommarbild kändes välbehövligt just nu.

Godnatt alla nattugglor! 

Av Linda Mårtensson - 25 februari 2010 20:46

Idag skrittade vi en sväng till scoutstugan, vi träffade på några rådjur. Noell tyckte att de var mycket intressanta och skulle nog gärna vilja ta hem dem som lekkompisar ;) Små shetlandsponnyer liksom. En av dem var iallafall jättesöt för den låg och vilade i snön och klev inte upp när vi kom :) De vilda djuren blir inte särskilt rädda för en när man sitter på hästryggen, förra veckan såg vi en räv också, den var superfin, ingen skabbis utan en med fluffig och fin päls.

Idag har pappa köpt foder till dem med. Våra äter betfor och ett färdigfoder som heter CoolMix. CoolMix är en havrefri müsliblandning med magnesium för heta hästar. Det är jättebra för Noell, hon är nog pigg ändå :P Sen är det skönt att ha ett färdigfoder så att man slipper blanda en massa. Dock så ska vi börja att ge dem extra salt utöver saltstenen när det blir varmare ute och de svettas mer, plus lite E-vitamin nu till våren när det blir lite hårdare träning. Betfor ger vi mest för att få i dem lite extra vatten varje dag.

Det fick bli allt för idag, längtar sjukt mycket till Karin träningen på söndag :)

kram

Av Linda Mårtensson - 25 februari 2010 20:33

Här kommer lite bilder från Karin Block träningen v.6, och även träning i Näset v.7

                      Hahahah, lagledare Carina ville visst inte vara med på bild ;)

Av Linda Mårtensson - 24 februari 2010 21:58

Hejsan alla fina, ja kylan håller i sig här uppe i Sundsvall, ca 20-30 minus hela tiden, suck. Men det ska tydligen vända imorgon och nästa vecka verkar varm och lovande! Det är bara att hålla ut.

Imorse när vi släppte ut hästarna gick det lite ont för oss. Först rullade Nova sig i kisset i boxen med sitt stalltäcke så att det  blev blött och äckligt, det var bara att hämta ett nytt. Sen lyckades jag glömma vattenhinken vid vattenkranen så att det svämmade över...

Ikväll under ridpasset så var Noell som ett litet järnspett, "hon gick på nålar", berodde nog mest på att det var kallt. Fick kämpa en hel del för att få henne att trava lugnt med en jämn takt och vara avslappnad. Hon gjorde något slags bocksprång i första galoppfattningen, det hör inte till vanligheterna att hon bockar på ridbanan, menmen :P Hon blev avslappnad och fin på slutet iallafall. Jag fick dock ett litet utbrott på pappa och Kristine, då de gick och lämnade mig och Noell med uppgiften att släcka lyset, det var inte det lättaste när hon ville gå med Nova, dessutom taktade hon och kastade sig åt sidan en gång medan vi gick ikapp dem. Blev lite galen på dem då, eftersom jag hade kämpat hela ridpasset med att lugna henne och så sticker dem så att hon spänner sig igen...

Efteråt fick hon iallafall lite massage, vilket uppskattades ;)

Ni tittar väl på ponnyakuten allihop?! Mitt nya favoritprogram, det går på barnkanalen på söndagar kl 19. Det är faktiskt bra och man kan få något litet tips då och då :) Om man inte har barnkanalen går det alltid att titta på svtplay, där kan man även titta på ett avsnitt innan det sänds: http://svtplay.se/sok?cs,s,1,ponnyakuten,sample/ps,s,1,ponnyakuten,full/ts,s,1,ponnyakuten,title

Godnattkramisar :)

Av Linda Mårtensson - 23 februari 2010 22:00

Ja allihop, nu har vi avancerat lite ;) I den här bloggen ska jag skriva om min och Noells träning och utveckling samt tävlingar, men jag kommer även att skriva om andra saker som händer runt hästlivet. Ska försöka skriva varje dag, men det kommer jag nog inte att lyckas med, mitt liv är hektiskt.

Idag har vi tränat på ridbanan, det gick jättebra! En av orsakerna till att det gick så bra var att vår sadel är tillbaka igen! Pappa hämtade den igår. Och vet ni en sak? Förra gången den blev omstoppad så hade den blivit "fuskstoppad". Det innebär att man skär upp sadeln och petar in fuskstoppning, inte kul! Inte konstigt att vi tyckte att den kändes knölig och hård i stoppningen. Hanngrens  har iaf fixat den nu, helt ny stoppning och så har han lagat några trasiga sömmar.

Men åter till ridpasset, vi tränade vidare på det Karin sa sist. Hon var minst lika fin i travarbetet som hon var då, och ännu bättre i galoppen, skoj! Det gäller att vi tränar ordentligt den här veckan nu eftersom förra veckan blev lite begränsad, man vill ju visa förbättring på träningen på söndag igen :D

Nej, nu ska jag hoppa i sängen och ligga och hoppas på mildare väder imorgon, under 20 minus nu...

Godnatt

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards