Linda Mårtensson

Alla inlägg under april 2012

Av Linda Mårtensson - 5 april 2012 20:13

Jag måste säga att jag är riktigt stolt och nöjd över den finaste ponnyn som finns! Vi levererade inga resultat att tala om, men jag är ändå så nöjd.


Det blev såklart uppstigning i ottan på lördag, närmare bestämt 03.00, hualigen. Svinkallt och stormigt var det och det hade SNÖAT under natten, hallå vart tog våren vägen? Vi anlände vid halv åtta, hann startanmäla, installera oss i stallet, knoppa och rida fram innan starttiden som var 08.59 Noell kändes lite morgonseg och resestel i kroppen trots att jag hade täckat henne ordentligt. Jag red väldigt försiktigt inne på banan då mitt enda mål var att hon skulle vara lugn inne på banan. Tyvärr var både framridningsbanan och tävlingsbanan väldigt stumma och hårda, dundrade under hovarna... De blev heller inte bättre under helgen och Noell kunde absolut inte ta ut stegen och vi fick inte till en endaste längning under de tre klasser vi startade.


Till andra klassen var Noell mer på hugget och jag red mer aktivt, tyvärr hittade vi inte riktigt team-känslan och Noell hittade på lite egna moves.


Vi bodde jättefint bara ca 2km från tävlingsplatsen så det var lättsamt att åka och kvälls- och morgonfodra. Vi tog oss även en härlig kvällspromenad i kvällssolen och det hade dessutom hunnit bli vindstilla. Vi promenerade på jättefina skogsstigar och Noell var jätteduktig och skötsam hela tiden!


Dag två är jag mest nöjd med, Noell och jag var mer utvilade och nu var vi ett team som jobbade tillsammans från start till mål! Det var jätteskönt att äntligen känna att vi jobbade åt samma håll och Noell var med mig hela tiden! Tyvärr fick vi flera onödiga missar i bl.a enkla bytena (som det är koeff. 2 på) och somsagt så kom Noells gång inte alls till sin rätt. Eftersom att hon var så lugn och sammarbetsvillig så kunde jag verkligen känna vilka de svaga punkterna var som vi ska jobba järnet med nu! Det var även en stor lättnad att Noell var så lugn under hela helgen och att hon var så duktig med att sova borta, det var trots allt bara andra gången som hon sov borta!


Nu kommer hela vårt fokus ligga på träning av styrka, takt och elasticitet samt få henne riktigt mjuk i ryggen och hela resten av kroppen under hela april månad då vi inte har några tävlingar inplanerade. Det ska bli riktigt skönt att få "landa" en period och träna på de saker som brister just nu - sedan kommer vi förhoppningsvis entra banorna lite bättre, lite vassare och lite snyggare!

          

Ovido - Quiz & Flashcards