Linda Mårtensson

Alla inlägg under september 2010

Av Linda Mårtensson - 30 september 2010 14:51

Igår var mamma och jag på stan och shoppade vilket resulterade i sen ridning :P Vi skrittade bara en sväng, Noell var pigg o gla' ;) När vi var i stan passade jag på att prova några hjälmar, hittade en marinblå som passade, en charles owen =) Justdet, jag har inte berättat att jag har fått en marinblå kavaj som jag ska använda nästa år! Den är begagnad, lite äldre, men i superfint skick, inte en massa "plotter", stilren och snygg! Så nu är jag på jakt efter en ny hjälm, får se, tror att jag önskar mig en typ i julklapp eller något, men jag ska testa lite fler så jag är säker på vad jag vill ha först =)

kram!

Av Linda Mårtensson - 29 september 2010 08:42

Igår var det dags för träning igen =) Det gick så himla superduper jättebra! ;D Jag blev påmind om hur viktigt det är att hela tiden vara flexibel i ridningen! Det som fungerade ena dagen eller den där månaden behöver nödvändigtvis inte fungera idag. Förut så var Noell ganska benägen att skjuta ut den dära högerbogen, jag har alltså blivit inprogramerad att hålla så mkt på yttertygeln i vänstervarvet att jag nu inte kan få igenom ställningen i det varvet :P Så igår fick jag jobba lite mer med "cykelstyre" lätta lite i yttertygeln och efter en liten stund så vips var Noell supermjuk i hela kroppen och började trava igenom hela kroppen! Jättehärlig blev hon, även ganska busig ;) Nova var också väldigt het igår och bockade en hel del, så när Noell blev som en geléråtta så blev hon jättebusig hon också ;P

När hästarna var lossade efter en del framdelsvändningar och annat så fick vi börja med lite nya saker, nämligen förstadiet till enkla byten, det tyckte Noell var jätteroligt! :D Vi fick ta några få travsteg innan vi skrittade och Noell och jag kom nog ner till ungefär tre st travsteg :) Det ska vi fortsätta med så att vi såsmåningom kan göra riktiga enkla byten!

Efter det så jobbade vi med att minska volten i trav, så mycket att det nästan blev som en "travpiruett" :)

Slutligen jobbade vi med ryggningar, Noell har aldrig gjort så många bra ryggningar på en och samma dag! Efter det var Karin så nöjda med oss så då fick vi avsluta med låg och lång form i trav :D

Nu har vi två lugna pass framför oss och sen blir det förhoppningsvis några skutt på fredag, längtar!

kram :)

Av Linda Mårtensson - 28 september 2010 12:42

Igår kväll skrittade vi ut en kortare sväng :) Men det var riktigt griskallt, börjar dra sig ner till minusgrader under nätterna, huvva :/ Längtar sjukt mkt till MAJ, då är man nära sommaren igen :D Nu är det dessutom mindre än två veckor till den sista tävlingen för i år, tråkigt, men det kommer samtidigt att bli skönt med en paus, när underlaget blir hårt och isigt så blir det vila för våra pållar, skritt kanske runt 4 dgr i veckan och vila 3. Då får de hämta upp både kropp och hjärna lite, vi kommer att sätta igång med träning igen när snön kommer, alltså i december någon gång....

Men, idag har vi iaf träning, jag längtar jättemkt =)

kram

Av Linda Mårtensson - 27 september 2010 18:00

Må: skritt

Tis: träning för Karin

Ons: skritt

Tors: vila

Fre: lösgjörande + hoppning för mamma

Lör: uteritt, rida Cesar

Sön: träna själv, rida Cesar


Veckomål: Denna vecka vill jag lossa Noells vänstersida ordentligt samt fila lite på skänkelvikningar och ryggning.

Av Linda Mårtensson - 27 september 2010 17:58

Veckan som gått har varit helt strålande! Noell har gått så himla bra, all of the week liksom =) Har dock börjat känna små saker som jag ska prata med Karin om på tisdag :)

Av Linda Mårtensson - 26 september 2010 21:43

Ikväll har jag varit iväg och tränat Maya och Nodde, det var verkligen på tiden, jag har inte tränat dem sen skolorna startade :o Tiden springer iväg...

De var iaf superduktiga idag, det var definitivt den bästa träningen hittlills, idag hittade Maya en riktig eftergift, han gick och ställa åt båda hållen och han galopperade utan att bocka ;) FRAMSTEG!

Här kommer filmen från idag, har film på Nova också, men den hinner jag inte ladda upp ikväll, får bli en annan dag.

Av Linda Mårtensson - 26 september 2010 15:09

Idag avgjordes alltså KM i dressyr :) Kristine och jag red LA:1. Hon var först ut och gjorde ett jämnt och prydligt program, de fick 65,00%! Jättebra, deras rekord i LA:1 =D

Noell kändes lite sisådär idag måste jag säga, inte alls sådär lösgjord och på hugget som igår, sen känner jag mer och mer att jag behöver hjälp med att lossa vänstersidan, sitter lite fast, jag får ta upp det med Karin på tisdag. Allt kändes lite "lojt", tävlingen gick seeegt och jag fick alldelens för lång framridning, det blev en hel massa skritt, Noell tog inte riktigt i sådär härligt som hon brukar, jag tror att det beror på att hon har fått ganska så mkt mer vinterpäls än våra andra pållar (inte konstigt när man är en liten sydsvenska ;)) så hon blir trött rätt fort, ska väl försöka få till någon klippning framöver.

Väl inne på banan var hon lite spänd och bjöd inte riktigt, men det var absolut ingen katastrof, jag bara jämför med Njurunda då hon gick så himla fint ;) Vi gjorde ett klart godkänt program, lite hastiga skänkelvikningar, några spänningar här och där, taktinslag i skritten och något sämre ryggning, men annars är jag nöjd :) Domaren, som var Karins dotter Malin gillade vår ritt och vi blev belönade med 67,37%!! :D Därmed hade vi slagit vårt rekord som vi satte i Gnarp med fyra poäng ;D Dessutom blev vi Klubbmästare i dressyr för ponny 2010!

Här får ni några bilder, ikväll kommer ev. en film ;)

            Stort Grattis till Linnea och Tingeling som knep förstaplatsen i LC:1, på deras första dressyrtävling!

kram :)

Av Linda Mårtensson - 25 september 2010 23:02

God kväll, här ska ni få ett stycke bilder, blev dock inte så många eftersom det inte var någe fint väder...

      wie bling-bling på ridvantarna :D       Jag hjälpte till vid prisutdelningen :P Kristine och Nova och Johanna Arnesson på Nektar :) 

Ovido - Quiz & Flashcards