Linda Mårtensson

Alla inlägg under februari 2012

Av Linda Mårtensson - 27 februari 2012 10:00

God förmiddag!

Det känns att våren börjar ta fart nu, man lever i en liten bubbla med ett överspäckat schema och ser tiden rusa framför ögonen! Idag har jag så smått börjat ta tag i mitt körkort, gjorde synundersökningen idag utan problem! Det känns väldigt skönt att äntligen komma igång, vara på G.


Igår hade jag fullt upp med plugg, ridning och årsmöte. Vi tog en uppfriskande uteritt i solskenet på en dryg timme. Det blev en ganska lugn tur med mycket skritt och joggtempo både i trav och galopp. Det kändes att Noell njöt över att få reka lite på kroppen efter träningen dagen innan. Nu kommer hon få en två-dagars semester för att hämta igen sig, för det blev ganska hård träning förra veckan så nu måste hon få hämta energi och vila ut. Trots att Noell inte räknas som ungponny längre så är hon fortfarande under utbildning och kanske framförallt uppstärkning av kroppen och kan därför behöva vila en del också. Nu är hon dessutom lite mer mogen i huvudet och kan vila lite utan att bli helt hysterisk och ohanterbar, vilket är skönt. ;) På onsdag kväll bär det dock av in till ridhuset och hårdträning väntar!


Årsmötet flöt på väl och jag hjälpte till lite med taco-förberedningen, hemskt mysigt att käka tillsammans på årsmötet, tradition numer! Vi hade dock dukat lite för lite då det var fler med än någonsin tror jag, kul med uppslutning och engagemang. Jag och Kristine fick dessutom jättesöta blombuketter för våra prestationer! Nu laddar vi för ny säsong, härligt.

      

DM 2011.


kram!

Av Linda Mårtensson - 25 februari 2012 22:51

God kväll alla bloggläsare!


Idag har det varit en härlig dag! Jag åkte in till ridhuset vid halv nio imorse och jag och Noell trimmade lite för oss själva. Det var ett par stycken som hoppade när vi kom dit så uppvärmningen blev lite utdragen då det blev lite trångt, men när de var klara hade vi hela 20*60 ridhuset för oss själva! Jag tränade lite mer "tävlingsridning" med både skolor, enkla byten, tempoväxlingar, skrittpiruetter etc. När jag rider hemma så är det mycket låg form som gäller och så fokuserar jag endast på några få saker varje pass, men när man får tillgång till ridhuset får man passa på att trimma och rida med mer uppvisningstankar såsom lite flottare trav och rida och checka av lite fler saker. Jag tyckte att veckans träning hemma har fungerat bra för hon kändes snäppet bättre denna helg, mer reglerbar och med mig i varje rörelse. Det jag är absolut mest nöjd med idag är faktiskt att sista vänsteröppnan jag gjorde blev riktigt bra, jag har väldigt svårt att få upp henne på yttertygeln men i den sista kändes det som att jag verkligen fick tag på henne och dessutom behöll vi en distinkt takt genom hela rörelsen. När vi sedan travade av på slutet var hon hur fin och loss som helst, hon svävade i fullständig balans med vägvinnande kliv och jag hade ett härligt sug i handen - då kändes det i mitt hjärta på riktigt.

       

Glöm inte att rida med hjärtat och känslan - ibland hjälper det att bara släppa alla tankar och känna efter hur det känns.


Nu ser vi framemot nästa träning - på onsdag bär det av till ridhuset för träning med Karin, läängtar.


Av Linda Mårtensson - 24 februari 2012 19:00

...Nina utbrister att hennes ponny känns som Roger Pontare! Haha, den ungen är ju för rolig. Vi skrittade ut en liten sväng igår, eller vi travade lite också. Det hade varit hela 5 (!) plusgrader under dagen så snön var väldigt slaskig och jag hade ingen lust och energi för att rida ett mer seriöst pass. Dock fick Noell jobba med sidvärtsrörelser i skritt och jag böjde och grejade större delen av turen så helt chill blev det inte, man kan inte ligga på latsidan nu!


I övrigt flyter livet på, har haft en rätt tuff dag idag på skolan, men som tur var blev jag bjuden på tårta under lunchen!   Maria fyllde år idag och Carro hade bakat tårta så vi dukade upp i vårt arbetsrum. Det är så familjärt och mysigt på Skvadern, vi gick bara och hämtade tallrikar i ett av alla pentryn och fikade, tummen upp för det! Mindre roligt blev det när jag skulle hem, fick stå och vänta på bussen i 40 minuter för att det var något fel på motorn. -.- Menmen, nu är jag hemma så nu blir det stallmys! Imorgon bitti ska vi till  ridhuset och träna lite själva så jag ska nog ställa iordning allt ikväll så att det går lite smidigare imorgon.


kram!

           

Varje dag kommer vi ett steg närmre sommaren, härligt!

Av Linda Mårtensson - 23 februari 2012 18:00

Har haft sinnessjukt mycket att göra denna vecka, därav uppdateringen. 

I söndags tränade vi för Karin. Noell kämpade passet igenom och jag tyckte att det gick bra, men det känns ändå tungt för att det är så mycket som vi behöver träna på inför tävlingen den 17-18 mars. Dessutom blir det inte bättre av att det tar 40-45min att åka till ridhuset så det är väldigt svårt att kunna åka mer än en eller max två dagar per vecka. Visst, jag tränar en hel del hemma men det är sällan underlaget tillåter särskilt avancerade övningar under vintern och nu behöver vi träna mycket finlir och programdelar och dessutom måste Noell bli ännu starkare i sin samling. På slutet när hon började bli trött så spände hon till i nacken  i galoppen så då var det bara att lägga ned formen - så hon behöver mer styrka. Eftersom att man ska försöka hitta bra saker så kan jag säga att jag var väldigt nöjd med slutorna som utecklats en hel del sista månaden samt åtta-meters volterna i galopp. Tidigare har jag inte riktigt fått till dem men nu sa Karin bara "tänk att du ska rida en piruett" och då blev det verkligen stor skillnad! Åtta-meters volter är svårare än man tror, takt, form, spårning och ställning ska sitta som en smäck hela vägen runt och det är stoor skillnad på att göra åtta meter istället för tio.


I måndags fick hon vila medan jag pluggade järnet med företagsekonomin - väldigt allmänbildande kurs som jag kan rekommendera även den som inte tänker bli egen företagare! 


Under fettisdagen så skrev jag prov på förmiddagen och sedan på eftermiddagen åkte jag på en mässa med olika utställare av UF-företag och en massa högskolor och utbildningar. Puh - jag hade inte mycket behållning av den mässan. Det kändes mest stressande - massor av folk och människor som babblade och delade ut kataloger. Hallå, jag vet inte vad jag vill bli? Jag och Nina (var också på mässan) åkte istället hem tidigt och köpte semlor på vägen hem som vi sedan smaskade i oss hemma hos henne. Härligt med lite kvalitetstid, självklart tittade vi på en del humorklipp också, som alltid! På kvällen var det bara att plugga inför biologi-provet dagen därpå och sedan rida Noell. Vi red ut på landsvägen och tränade - underlaget var bra så jag passade på. Varierade mycket form och tempo och Noell var superhärlig, hur mycket tryck som helst under hovarna! Väldigt nyttigt att kunna träna öppna efter vägkanten och variera tempot. Gjorde även lite enkla byten som jag personligen tyckte att jag gjorde bättre denna dag än när vi tränade. Det är lätt att glömma att hur kvick och precis man måste vara i hjälpgivningen. Blev även påmind in huvudet om Peters ord sist vi tränade för honom, räkna i huvudet 1, 2, 3, stopp! Då blir övergången mycket tydligare och mer precis, åtminstone för mig.


Igår kväll så begav vi oss ner till ridbanan och tränade lite. Underlaget var inte tip-top eftersom att det hade snöat, men vi fick tillgång till lite böjda spår så att det gick lättare att mjuka upp. Galopparbetet bestod av förvänd galopp. Jag försökte att rida en ganska samlad och kvick galopp med lite rundare och längre hals för att undvika spänningar hos Noell. Jag tyckte att det fungerade bra och övergick till lite travarbete där jag endast gjorde några skänkelvikningar och öppnor tills att jag var nöjd. Vänster öppna är lite svår, jag har svårt att få upp henne ordentligt på yttertygeln där. Höger är lite lättare men där får jag jobba med att tvärningen inte får bli för brant och att hon ska ställa igenom ordentligt i nacken. Öppnor är mycket svårare att hitta jämnhet och flyt i än i slutor tycker jag. Man ser tyvärr många ryttare som hänger i innertygeln i sina öppnor och jag har sett många hästar tappa bjudning i just öppnor. Dock är det naturligtvis från häst till häst och slutor är inte heller jättelätt, många rider sina hästar alltför raka i bålen i slutorna framförallt kanske i diagonala slutor. Noells och mina skolor blir inte heller perfekta jämt, långt ifrån! Dock har vi lättare med slutor somsagt och nu på slutet har jag hittat mer böjning i henne vilket jag är nöjd med. 


Nu ska jag äta och plugga lite innan jag går ut till stallet, kram!

Av Linda Mårtensson - 21 februari 2012 13:00

Vi fick pris för att vi red över 60% (:

               

Av Linda Mårtensson - 21 februari 2012 09:00

Här kommer några bilder på Nova och Kristine när de tränade i fredags.

           

Smääälter     

Av Linda Mårtensson - 20 februari 2012 22:45

                                                                                   

Lillgubben blev alldeles förvånad när ponnyn med den gula filten kom, haha.

     

Av Linda Mårtensson - 20 februari 2012 20:27

Nåja, domaren dömde lite snällt eftersom han var lite tittig men de stunder han kunde slappna av så tyckte jag att han var jättefin! Som ni ser så vinglar han även en del när han spänner sig, men nästa gång har han förhoppningsvis utvecklats lite mer och kan slappna av lite - när han har lärt sig att domarna inte bits, haha. Meeen han ju ursöt!

Ovido - Quiz & Flashcards