Linda Mårtensson

Alla inlägg under juni 2011

Av Linda Mårtensson - 19 juni 2011 11:06

I fredags hade jag min introduktion på äldreboendet där jag ska jobba fem veckor i sommar. Det var ganska roligt, men jag jobbade bara från 07.00 till 12.00 så det var skönt. Jag var dock ganska slut i huvudet när jag kom hem och dessutom lite trött i kroppen efter städningen dagen innan. Haha - gud vad lat jag låter, men det är jobbigt att stå i en massa obekväma ställningar och sopa väggar och skura...


Noell verkade också ganska trött efter allt gräsätande (de står numera hela dagarna på gräs) och den lite hårdare träningen gör nog sitt. Så eftersom vi inte var "tiptop" så körde vi ett lugnare pass i lägre form och bara enklare saker som övergångar och ställning åt olika håll. Noell kom igång och blev fin i slutet till skillnad från mig, hehe. ;)


Efter lite pannkaksätande till middag så var det bara att ge sig iväg igen. Nina och hennes mamma kom och hämtade upp mig och mamma för det var dags för en dressyrclinic med Louise Nathorst. Förutom att det var lite strul med ljudet till en början så var det en bra clinic. "Lussan" tog upp saker som man själv alltid gör fel på - man rider hela tiden runt i samma monotona tempo! Hästarna bygger upp sig, blir lydigare och smidigare av att göra tempoväxlingar. Hon tänkte ungefär sex långa galoppsprång sen fyra korta osv och även samma sak i trav. Det är definitivt något som jag måste ta med mig!

Av Linda Mårtensson - 18 juni 2011 20:50

Torsdagen spenderades mestadels i dammet för att städa både sadelkammaren och Zippens (som är på semester) box. Det var lite jobbigt men när det väl var rent och snyggt så blir man som vanligt nöjd med sig själv! ;)

Mitt hår blev grått och jag var alldelens brun på sina ställen så det var bara att hoppa in i duschen innan det var dags för ett ridpass med Noell, man vill ju inte ha en massa damm i ridhjälmen!

Jag, Noell, mamma och Cesar med lilla fotografen (Kristine) på cykel pallrade oss ner till ridbanan. Jag jobbade med samma saker som vi gjorde på träningen och jag hittade en bra känsla betydligt snabbare och jag kunde även ta igenom några enkla byten som också fungerade helt okej. =)

 


Topclass, yey.   

 

Av Linda Mårtensson - 18 juni 2011 20:27

I onsdags red mamma och jag ut en lugn sväng med Cesar och Noell. :) För en gångs skull var Noell riktigt lugn och fin! :D Hon var självklart lite mör efter träningen så jag ställde inte så mycket krav, bara rund och ganska låg i formen.

Återhämtning är lika viktigt som att träna! För att hästen ska hålla - både psykiskt och fysiskt.  

Av Linda Mårtensson - 18 juni 2011 20:06

Nu kommer det efterlängtade (?) inlägget om den senaste Karin träningen.

I tisdags kväll tränade vi för Karin, det gick mycket bra för mig och Noell! Man blir ständigt påmind om att grunden måste sitta för att resten ska fungera, varför rinner det ur en hela tiden?! Vi fick börja passet med förvänd sluta på volten. Förvänd sluta är en mycket bra övning, stärkande och lösgjörande. För Noells del var det bra för hon kunde inte krypa undan högertygeln som hon är expert på. ;) Det är ett av våra grundproblem och ett annat är traven. Om jag bara sitter lätt på henne och inte kräver att hon ska vara ordentligt mellan hand och säte så springer hon fint och kröker på nacken. Det är ett väldigt bekvämt läge för mig för då "glassar" jag mest runt, men Noell tar inte i ordentligt i varje steg med hela kroppen. När jag då kräver att hon ska ta i och arbeta ordentligt så spänner hon sig allt vad hon kan och jag lättar automatiskt av i handen. Det skulle man kunna acceptera på en ung häst men Noell har nu fyllt sju år och man måste höja ribban. Jag fick helt enkelt bara sitta kvar med en stilla hand och mata på henne framåt ordentligt med sätet och vips! Stöd i båda tyglarna och en superhärlig trav där jag verkligen kontrollerade varje steg. :D Samma sak i galoppen, verkligen runda och härliga språng med lika stöd i båda tyglarna. När hon hade blivit så fin så sa Karin att jag skulle testa öppnorna som jag har haft lite strul med. Vad tror ni händer? Jo, båda öppnorna var lika bra! Hon orkar dock inte så många steg när hon arbetar helt korrekt, det kräver mycket mer styrka. Efter denna genomkörare så var Noell såklart trött och vi fick jogga ned i en väldigt låg form. Väldigt nöjda skrittade vi hem till stallet för stretching, massage och kvällsmat. :)

Av Linda Mårtensson - 18 juni 2011 09:04

Liksom rubriken lyder så har uppdateringen denna vecka varit under all kritik! Jag har haft så mycket annat som både har känts roligare och viktigare än att uppdatera bloggen, träning, jobb, städning, hästmys och clinic! :D Jag ska skriva om alltsammans men jag får ta det lite eftersom jag hinner :)

Av Linda Mårtensson - 14 juni 2011 14:22

Eftersom jag kände för att skriva något franskt så fick rubriken lyda mardi, tisdag alltså ;)

Idag har det inte regnat så mycket, än i allafall. Det är lite duggregn, molnigt och grått och endast tio grader så det är inte så mycket att hänga i julgran. Jag passade givetvis på att rensa lite i sadelkammaren förut, slängde lite skrot som man samlar på sig fast man inte använder det. Funderar på att gå lös i mitt rum också. Det skulle vara mer en välbehövligt för där har jag inte gjort någon ordentlig utrensning på flera år tror jag ;) Jag ska ändå inte rida förrän ikväll (Karin träning ) så why not liksom? 


Jag undrar förresten vad ni gillar bäst, att jag använder mig av sådana "vanliga": :) eller sådana "gubbar":  Det är lite svårt att avgöra själv, så ni får gärna komma med en liten åsikt! 

Av Linda Mårtensson - 14 juni 2011 13:59

För några dagar sen så tog jag och klippte lite hovskägg på Cesar:

 

Lite halvsuddiga bilder tyvärr. Han blev riktigt snygg om jag får säga det själv! :D Många tycker att det är så himla gulligt med hovskägg vilket jag kan hålla med om till viss del, men faktum är att jag tycker att det ger ett mer vårdat intryck om det är friserat och det ser lite sportigare ut. Det finns en annan mycket bra fördel med friserat hovskägg som jag värderar högt - det går så mycket lättare att hålla benen rena och fräscha!

Hovskägg kan ju förstås passa bättre eller sämre på olika hästar, men detta är verkligen inte snyggt enligt mig:

(bilden är tagen från google)  

När jag ser en dressyrhäst med en sådan liten "tofs" till hovskägg komma in på banan så tycker jag att det förstör helhetsintrycket. Om det däremot är en nordsvensk eller något annat kallblod kan det pryda :)  Eller vad säger ni?

Av Linda Mårtensson - 13 juni 2011 22:02

OBS! Ni får bläddra lite nu för inläggen ligger i tidsordning men vissa nyare (i tid) lades upp före något annat som hände typ i fredags så scrolla ned och kika så ni inte missar något!


Idag har det spöregnat exakt hela dagen, men det har inte gjort så mycket för min del ändå. Jag har nämligen varit på ett av mina sommarjobb idag för lite introduktion, det börjar kännas lite pirrigt men jag hoppas att det kommer att gå bra sen! Jag ska även dit någon mer dag denna vecka för att lära mig mer om mina specifika uppgifter, idag var det mer en allmän introduktion för alla semestervikarier.


Jag blev såklart väldigt trött efter informationsbomben under denna dag och eftersom det har regnat oavbrutet hela långa dagen så var jag inte sugen på att skritta en sväng som jag hade tänkt. Jag tror inte att Noell var speciellt ledsen över mitt beslut att inte rida heller, hon har visserligen haft täcke och betat hela dagen men hon kändes ändå kall och frusen. Jag körde en massa rykt för att få igång blodcirkulationen och så myste vi ganska mycket :)


Nu ska jag fika lite och läsa lite ur "den inre kretsen" av Marie Jungstedt innan jag somnar, natti!

Ovido - Quiz & Flashcards