Linda Mårtensson

Alla inlägg den 15 januari 2011

Av Linda Mårtensson - 15 januari 2011 22:00

Jag väljer att DISSA detta textillim! I affären sa de att det skulle fungera på hästtäcken, men det höll bara ungefär två dagar :O

 

Av Linda Mårtensson - 15 januari 2011 21:45

    Så ser det ut när man tvättar knölarna, haha :P

Av Linda Mårtensson - 15 januari 2011 21:15

Jag tänkte berätta lite om våra dagliga vanor som vi har i vårt stall, vad jag tycker är bra/borde förbättras osv. Hoppas att det blir intressant och jag vill gärna att ni tycker till och ifrågasätter, jag vill höra era åsikter och vanor!


Hästarna får kraftfoder och betfor någon gång mellan kvart i sex och sju på morgonen, direkt efter det får de gå ut i hagen och äta hö. På morgonen får de alltid lite hö på backen, men hönäten hängs också upp vilket gör att de är sysselsatta några timmar på förmiddagen :)

Vi mockar nästan alltid på morgonen, det gör att luften blir fräshare!

 

Zippen och hans ena hönät, han har ett till med mindre rutor också, han får ha det här bara för att han älskar att äta ur hönäten :) Hönäten hängs upp i vanliga karbinhakar på träden. (en metallplatta med en slags "krok" är fastborrad i trädet)


Mamma åker hem och ger dem lunch runt halv tolv, då äter de bara hö på backen.

Noell är oftast den som "roffar" åt sig mest i hagen ;)


Kristine ger dem oftast på eftermiddagen, det målet får de ungefär vid fyra och då äter de också höet på backen.

 

Nova :)

 

Cesar :)


På vardagarna rider vi mellan middags- och kvällsmålet, på helgerna kan det bli lite olika tider, om vi då rider på morgonen kan hönäten ibland hängas upp efter ridturen. Kvällsmålet brukar ges ungefär vid nio, om det är dåligt väder eller dyl. så blir det lite tidigare, om jag har haft mycket i skolan så kan det ju hända att jag inte är färdig förrän vid tio och då får de kvällsmaten då. De äter kraftfoder och hö på kvällen, vi lägger alltid i lite vatten i krubborna så att de får i sig lite extra vatten och så att deras musli blir lite mjukare, på morgonen äter de betfor så då lägger vi inte i något extra vatten.

Insläppet görs alltså oftast samtidigt som de får sin kvällsmat.


Jag tycker att det är bra att våra hästar är ute många timmar om dagen (ca 15), det är hälsosamt och de blir inte så rastlösa som när de står inne :) Det som jag skulle vilja ändra är att jag vill att de ska få fler hönät, det kommer de att få så småningom, men de är typ specialgjorda så de är rätt dyra. Det är väldigt små rutor, bara 3*3 cm, det gör att de får kämpa rätt så mycket för att få sina höstrån ^^

Av Linda Mårtensson - 15 januari 2011 19:02

..denna kalla dag också ;)

Noell har varit otroligt duktig denna vecka med promenaderna, förr kunde man knappt gå med henne för då blev hon dominant och stegrade sig. Tänk, jag har lärt mig så otroligt mycket av Noell, hon har inte varit någon lätt ponny, men absolut den allra roligaste och härligaste jag jobbat med! Mitt lilla hjärta <3


Svullnaden ser riktigt bra ut, idag kunde jag ta i lite när jag masserade och "arnikade" in henne ^^ Hon fick även mycket övrig massage, det behövs verkligen när det är så här kallt. Hon stod och njöt, gäspade som om hon inte sovit på ett par dar ;D


Nu ska jag snart gå ut och tvätta knölarna. Jag får bara tvätta dem på kvällen, efter att man gnuggat så torrt som möjligt med handdukar så måste det lufttorka, hon får alltså inte ha täcke förrän det är helt torrt.

kram, kram :)

Av Linda Mårtensson - 15 januari 2011 11:40

Vaknade imorse och kollade på termometern för att se om tempraturen hade blivit mildare. Tyvärr visade den -25 :S

Vi släppte ut hästarna med myyycket hö så att de inte skulle behöva stå och frysa =) Jag blev väldigt glad när jag såg svullnaden idag, mycket mindre och alldelens "kall" :D


Efter att jag hade mockat och ätit frukost så var det meningen att pappa och jag först skulle rulla fram en höbal för höet skulle inte ha räckt till lunchen annars och sedan skulle jag ha gått på U-sek möte nere på klubben. Som vanligt blir inget som man tänkt sig -.- Vi brukar använda järnspett för att vältra upp de stora klumparna (ca 400 kg) så att de går att rulla, men järnspetten hade vi visst tappat bort. Ett hittade vi under en hög med snö och det andra är ännu inte återfunnit. Vi lyckades ändå ta fram höbalen med ett spett som tur var, men då var klockan redan halv elva = U-sek mötet hade hållit på i en halvtimme och det tar ca 15 min för mig och traska ner dit så det kändes lite onödigt att gå då...


Jag har legat inne och läst en bok medan kroppen sakta men säkert har tinat upp, tänkte hämta nya krafter nu så att jag orkar pallra mig ut för att packa höpåsar....

kram

Ovido - Quiz & Flashcards