Linda Mårtensson

Alla inlägg under december 2011

Av Linda Mårtensson - 26 december 2011 10:15

Min jul har varit den mest annorlunda i mitt liv, allt har bara varit lite konstigt sådär.


Det började i torsdags, jag var så himla nöjd och glad över att det äntligen var jullov. Jag och Nina bestämde oss för en tur till ridbanan och Noell var så fin! Hon jobbade på ordentligt, var mjuk och fin och allt kändes så bra. När vi sedan gick hem så trippade Noell lite som vanligt men inget konstigt, jag sa bara åt henne att lugna sig och så var det inget mer med det och hon skrittade. Helt plötsligt, från ingenstans, när jag hade släppt ut henne på långa tyglar så drog hon till med världens bocksprång. Jag var inte alls beredd på detta eftersom hon (om hon blir busig) oftast stegrar, studsar och galopperar - inte bockar. Jag hamnade på halsen och hör Nina skrika åt mig att sitta kvar, jag försöker kravla mig tillbaka i sadeln och jag antar att Noell tyckte att det var obehagligt och kastade sig åt sidan och då flög jag - rakt ned i isen på vägen med vänster sida av ländryggen. Min första tanke var att jag skulle fånga Noell men när jag tittade upp så såg jag bara hennes rumpa påväg hem i full fart. Efter det hände allt väldigt snabbt och jag blev alldelens snurrig av smärtan när jag ställde mig upp, jag fick veta att Noell var tillbaka i stallet oskadd och sedan skjutsade pappa in mig till sjukhuset för att kolla upp mig. Jag hade tur, ingen kö på akuten och jag blev undersökt på lite olika vis innan det konstaterades att inget var brutet, inga sprickor i bäckenet och inget inre organ var skadat, puh... Väl hemma sådär vid halvett på natten var jag hungrig ska jag säga, jag tror att jag tröck i mig tre mackor och en mugg te på fem minuter, haha.


Sedan dess har jag linkat fram och knaprat starka värktabletter som jag givetvis även mått illa av. Kändes helt underbart att ligga på soffan med smärtor och illamående dagen innan julafton, lovar. Men jag ska inte klaga - det hade kunnat gå mycket, mycket värre. 


I vilket fall har det känts väldigt konstigt, inget julpyssel i stallet eller ridning. Tur att Nina har varit snäll och motionerat min lilla galning medan jag har varit invalid. Jaja, vi får väl pyssla in lite granris och städa i stallet innan nyår istället ^^


Annars har julen varit fin, bra väder, fina människor och bra klappar! Bl.a har jag och Noell fått varsin spikmatta och en liten mini-klippmaskin så att det går lite lättare att klippa Noell på huvudet osv.


Dock ska jag väl inte skryta alltför mycket om vädret heller. Vaknade vid halv fyra i natt av att stormen dagmar var i farten. Inte alltför mysigt. Hästarna har fått stått inne hela förmiddagen, ska gå ut och kika nu om de kan få gå ut nu för nu verkar det som att det har lugnat sig... Åh, jag som hade hoppats på att kunna rida en sväng idag, men blank-is och blåst känns inte som någon hit för oss :/ Kanske ska ta och klippa någon av de långhåriga djuren (=Cesar o Nova) istället, nu när mina skär är nyslipade och vi har en minimaskin!

Av Linda Mårtensson - 22 december 2011 11:00

Hejsan alla trogna bloggläsare!

Jag ser att ni har varit inne och kikat lite då och då trots att jag inte skrivit något på väldigt, väldigt länge. Jag har haft så mycket att göra och så har det somsagt inte varit så givande att skriva om alla skritturer. För ungefär tre veckor sedan körde vi ett "komma-igång-pass" för Karin i ridhuset, jätteskönt att börja komma igång igen! Naturligtvis var vi lite ringrostiga och stela (och väldigt överladdade) men mot slutet blev det bättre och bättre. Karin tyckte att Noell hade tagit viloperioden bra och hon konstaterade nöjt att Noells hals och nacke hade expanderat under vilan. :D När hästarna vilar så hinner kroppen vila och bygga upp sig, denna viloperiod föll det ut väldigt väl eftersom hon utvecklades med stormsteg och växte i mina ögon under hela sommaren och hösten.


Veckan efter hann vi bara köra in och rida ett litet pass för oss själva. Eftersom att underlaget hade varit pissdåligt hela veckan (is och hårt) så hade vi bara skrittat och joggat lite försiktigt i trav på någon äng där det var hyffsat. Noell var naturligtvis jättepigg och det blev inte bättre av att duvorna hade huserat i rdhuset -.- Noell blev helt galen när de flaxade genom ridhuset, men efter en stund satte de sig hyffsat stilla på ena kortsidan så då gick det lite bättre :) Kände lite på några rörelser denna gång och lite förvänd galopp, givetvis väldigt lite men det märktes att Noell tyckte att det var superkul och ville mer.


Under helgen som var hade vi tyvärr inte någon skjuts till något ridhus. Så kan det vara när man är en familj på fem personer... Alla hade fullt upp med jobb, innebandyträning, julklappsinköp och gud vet allt vad det var, men, men nya tag under jullovet!


I helgen anlände ÄNTLIGEN snön! :D T.o.m jag som inte är speciellt förtjust i vinter och snö blev överlycklig. Det är skönt med bar mark om det faktiskt är plusgrader och mjukt att rida på, annars kan det faktist mycket hellre få vara vitt på backen. Så de senste dagarna har Noell fått trava och galoppera lite och hon har blivit sååå nöjd! Himla härligt med småtrött liten häst som vill mysa igen, mindre roligt har det varit när hon mest har varit på helspänn med massa överskottsenergi.


Nu ska vi mysa under jul och sen jäklar ska vi åka till ett större (duvfritt) ridhus och träna så mycket vi kan och hinner, jag har nedräkning till första starten; 85 dagar kvar!!! :D


Satt och kollade på några youtube-klipp häromdagen och jag hittade dessa, väldigt inspirerande! :) Det jag är allra mest förtjust i är hans grundskänkelläge (eller ja, hela sitsen ;), så snyggt! Dessutom såg det så harmoniskt och mjukt ut, så bra skulle jag också vilja bli någon gång i framtiden!


kram!

Ovido - Quiz & Flashcards