Linda Mårtensson

Alla inlägg under april 2011

Av Linda Mårtensson - 29 april 2011 16:01

Hej bloggen.

Jag är deppad, stressad och gud vet allt. Hästlivet är aldrig enkelt, ena dagen helt underbart och nästa ett helvete. Noell och jag har haft en stor tröskel att kravla oss över den senaste tiden - sitsproblem, stela bogar, spänd överlinje. Detta är inte enkla "detaljer" att slipa på utan ren grundridning, därför måste detta ges lite tid. Jag är en person som vill att allt ska bli perfekt på en gång och blir otroligt stressad när jag känner att det inte går, kan inte koppla bort det utan ältar, ältar och ältar. Det bryter ner en ganska rejält och inte fan rider jag bättre utav det! Ni förstår att allt bara gick in i en ond cirkel tills igår - tack och lov! Jag fick otroligt bra hjälp av min kära tränare Karin. Jag kände att jag åter fick lite perspektiv - jag visste vad jag behövde tänka på och kände mig säker på hur träningen skulle läggas upp den närmsta tiden osv.


Med lättnad i bröstet kunde jag gå ut i stallet i förmiddags! Jag hade planerat ett liknande pass som gårdagens träning för att befästa sakerna lite till innan man glömmer vissa saker och är tillbaka på ruta ett. Tyvärr kunde den lättnaden och glädjen inte få stanna speciellt länge inuti mig. När jag tog in Noell så var hon alldelens svullen på höger bak och efter lite letande så hittade jag ett sår. Det var inte speciellt stort och bara ytligt. Min gissning är att hon skrapade benet mot en sten eller något igår kväll då hon var lite vild i hagen, jag tog in henne men mamma tog av täcket medan jag gick och hämtade Zip. Mamma upptäckte säkert inte såret då för det låg ganska gömt i pälsen och svullnaden hade säkerligen inte uppkommit ännu. När ett problem sakta börjar lösas så avlöses det med ett nytt -.- Jag tog en skrittur på plant underlag för att få igång blodcirkulationen och la på våtvärmande bandage. Hon verkar inte halt, iaf inte i skritt så jag hoppas att det inte är något allvarligt. Å andra sidan så är Noell väldigt arbetsvillig och därmed mer smärttålig (hon visar inte att hon har ont) så det gäller att vara väldigt försiktig. Något annat som är väldigt bekymrande är att hon har en galla på hasen, vilken jag inte tror hör ihop med skadan så att säga. Den gick ner när hon hade skrittat men är tillbaka nu igen. Hon har varit otroligt fin i benen hela vintern, däremot vet jag att hon var lite gallig på haserna i somras när hon gick på bete så jag antog väl att det var pga. gräset då min förra ponny lätt blev lite gallig överhuvudtaget när hon gick på bete. Eftersom hon bara har så obetydligt lite på vänster ben och en riktigt stor på höger så borde det bero på någon överanträningning. Det underliga var att hon gick så lugnt på träningen igår, mest skritt och trav och bara ett par varv i galopp och reds hela tiden i en lång och låg form för att sträcka ut överlinjen...


Jag blir inte riktigt klok på detta! Det måste vara svårt att linda eller något på hasen - hon måste ju kunna böja på den?! Om någon har tips eller erfarenheter kring detta så vore jag väldigt tacksam om ni delade med er av dem. Noell betyder allt för mig så när inte hon mår bra så gör inte jag det heller...

   

stackars liten   

Av Linda Mårtensson - 26 april 2011 23:20

Gud vad jag älskar denna tid på året, lätt den bästa! Allt börjar bli grönt, fint väder, söta vårblommor - ja det är verkligen jättehärligt. Jag passar självklart på att vara ute så mycket som möjligt nu när det är påsklov, när man går i skolan är det omöjligt att vara ute mer än på kvällstid.


Igår kväll pysslade jag med Noell i två timmar! Tränade lite enkel frihetsdressyr, lät henne smaka på lite gräs, ryktade massor, masserade och tvättade knölarna på ryggen. Knölarna är mycket bättre nu, men jag kör en behandling nu under påsklovet. Tro det eller ej, men jag kunde faktiskt stå ute och hålla i Noell samtidigt som jag spolade av ryggen med en vattenkanna (orkade inte koppla på någon slang bara för det lilla)! Ni kanske tycker att det är en skitsak men för mig betyder det väldigt mycket då det mesta har varit svårt med Noell. Första gången vi skulle spola henne med slang så snurrade hon runt, runt, kastade sig och stressade, så det har hänt en del! :D


Idag har jag faktiskt varit väldigt duktig! Började dagen med en joggingtur :O Ja ni läste rätt! Dock körde jag en väldigt kort bit, men jag känner ändå att jag tog första steget och tog mig ut ;) Efter det hjälpte jag Kristine med Nova och deras träning, båda var väldigt duktiga! Hittade en ny bra övning som de värmde med men jag tar den en annan gång :P De fick träna (förutom basic) mycket galopp, förvänd och skänkelvikningar. Kristine har förbättrat sin ridning massor och Nova går verkligen bra nu!


Efter mockning och lunchande var det dags att bege sig ut till ön och Nodde :) Han var också väldigt fin idag och Maya börjar hitta en bra känsla i ridningen!


Ikväll har mamma och jag ägnat oss åt att skruva ur Noells och Cesars broddar. Det dröjer lite till innan hovis kan komma (han hade väldigt fullt nu och de har inte gått fulla tiden än) så lyckligtvis fick vi bort dem själva! Sedan skrittade vi ut dem i skymningen, båda ver väldigt pigga men skötte sig utmärkt.


Nu är jag så trött att jag skriver fel hela tiden så dags för lite sömn, natti

Av Linda Mårtensson - 25 april 2011 16:38

Det går aldrig att hålla sig för skratt när havrepappa är i farten ;)

Har jag blivit en hästsvenne?

Okomplicerad hantering av hästannonser

mm ^^

Av Linda Mårtensson - 25 april 2011 13:34

Hello bloggen!

Under förmiddagen har jag hunnit rida Cesar, han har skött sig finfint! Galoppen flyter på bra nu, lyckades få honom att söka sig lite nedåt i vänster varvet idag :D Om han fortsätter i den här takten så kommer han nog vara väldigt stadig till sommaren :) Annars körde vi det vanliga; mycket volter, lite övergångar och så traskade vi över ett par bommar som låg framme.


Noell är nu inne på sin tredje vilodag och hon verkar njuta i fulla drag i solgassen ;) Schteek liksom! Idag tänkte jag massera igenom henne lite och borsta henne riktigt ordentligt, vill få bort all vinterpäls som är kvar!

Här kommer ytterligare bilder från de senaste dagarna: (Ser de gråa och konstiga ut för er också? :O Vet inte vad det blev för fel när jag laddade upp dem, men klicka på dem så ser man hela)

                     

Av Linda Mårtensson - 24 april 2011 21:55

Hej bloggen!

Idag har jag inte lidit brist på motion iaf! Förmiddagen spenderades med mamma och Cesar som körde igenom ett kanonpass! :D Traven fungerade bra och de galopperade som bara den. Nu är högergaloppen nästan lättare än vänster, för bara någon vecka sedan kickade han mest när man skulle fatta den...Sjukt vad mycket han utvecklas, lillpojken ^^


Efter lunch bar det iväg på barnridning =) Hästarna skötte sig super, alla barn var glada och allt flöt på bra.


Direkt efter det bar det av till Nodde ute på ön :) Det var jättelängesedan jag tränade Maya och Nodde så det var superkul :') Båda skötte sig utmärkt, vi jobbade med formen i skritt och trav och så hjälpte jag Maya lite med självförtroendet. Det ska vara roligt att rida och det blir det inte om man spänner sig! Det är lätt att säga det...Borde själv bli lite mer chill och inte ta allt så seriöst, man ska njuta också! Hästarna är mitt liv, så varför inte njuta i fulla drag?! Vilket fall som så är det superfint därute, tyvärr finns det ingen riktig ridbana och uterittsvägarna är väl heller inget att hänga i julgranen precis.

Syster <3 Stallet ligger väldigt nära vattnet...  De bor granne med några tjurar

    Somsagt väldigt vackert                

 

Av Linda Mårtensson - 24 april 2011 20:22

  Smarta vantar som inhandlades i Hudik, endast 19 kr! Nät på ovansidan, skönt under varma sommardagar...

Av Linda Mårtensson - 24 april 2011 20:08

Noell var färgglad påskaftonen till ära, fast vi borde väl kanske ha haft gula....?

Vi gick runt kvällsjön. Spegelblank och vacker i skymningen. 

 

Noell, den finaste


Jag känner dig

Jag känner dig så väl
Dina fasor

Dina våndor
Finns också i min själ
Du är mitt kött och blod
Du bär ett dyrbart namn
Och min kärlek utan villkor
Jag gör vad jag kan
Så stor och stark på dagen
Men så liten mitt i natten
När ingen ser

När ingen vet
Kommer gråten mitt i skratten


Fem fingrar ska skydda dig
Ett är månen
Ett är solen
Ett är polstjärnan bakom molnen
Ett är hopp och ett är tro
Handens fem fingrar

Vaggar dig till ro


Stort är mörkret nu

Månen är itu
Men det är natten som gör dagen ljus
Och mitt ljus är du
På denna jorderund
Finns här ingen ann
Som kan ge mig sån förtvivlan
Och som är lika sann
Du blir rädd för dina skuggor
Alla hot som aldrig når dig
Jag skall sjunga dig ett löfte
Och jag vet att du förstår mig



Fem fingrar ska skydda dig
Ett är månen
Ett är solen
Ett är polstjärnan bakom molnen
Ett är hopp och ett är tro
Handens fem fingrar

Vaggar dig till ro


Om du tänker dig den skogsväg
Vi vandrar ibland
Vik vid stigen

Ner till vattnet
Din hand är i min hand
Det sägs att långt där nere i djupet
På botten av den sjön
Finns en silverskatt som glimmar
Och den är din i natt,
Så slumra in och dröm


Fem fingrar ska skydda dig
Ett är månen
Ett är solen
Ett är polstjärnan bakom molnen
Ett är hopp och ett är tro
Handens fem fingrar

Vaggar dig till ro

Av Linda Mårtensson - 23 april 2011 22:05

Hejhej!

Idag har det varit riktigt glassigt väder :D Supervarmt och skönt! Alla hästarna har stått utan täcken och bara solat. Jag har mest softat hela dagen, var iväg på "påsklunch" hos farmor men annars inget speciellt. Jag och Noell har varit ute och gått nu ikväll, jätteskönt och svalt på kvällskvisten! Dock var Noell väldigt spänd, hon hade den där ängsliga blicken och även om hon lyssnade på mig så var hon liksom lite okontaktbar. Hon ska få stå ett par dagar nu, bara gå i hagen och vara häst...Jag tror att hon måste få slappna av och rensa huvudet.


Hörs imorgon people

Ovido - Quiz & Flashcards