Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2013

Dressyrträning fredag

Av Linda Mårtensson - 12 augusti 2013 18:00

Cesar var väldigt seeeg i kroppen till en början vilket iofs kan vara förståeligt när han redan gått två hårda pass under veckan. Han behövde verkligen lösgjöras och "kvickna till" i kroppen och för hjälperna.


Efter självständig jogg i alla gångarter som uppvärmning så började vi med tre serpentinbågar över banan i trav med volt i mittenbågen. Efterhand lade vi in övergångar över medellinjen till skritt, först tre en stund och sedan endast ett. När han tog övergångarna bra så övergick vi till att göra en övertydlig halvhalt vid passagen av medellinjen, dvs. jag tog tillbaka traven såpass mycket att det nästan blev skritt och sedan igång igen. Dessutom fick vi öka traven i varje volt så att vi fick in mycket växlingar. Denna övning funkade super och Cesar kvicknade till bra, blev loss i kroppen och fin i form, bakbensaktivitet och hand.


När vi var nöjda med travarbetet så red jag på stora mittvolten och galopperade. Han var helt underbar! För första gången kändes det helt avslappnat och som att sitta på vilken ridhäst som helst. Även om han har sett väldigt "ren" ut från backen så har känslan ändå varit travhäst-galopp, lite springigt och takten något grötig. Men nu. Kristallklar. Lugn. Jag kunde variera, länga några språng och ta tillbaka. Varv på varv. Nästan gråtfärdig, lycka! Finally, no more words needed. Fortsätter vi såhär så kommer det inte dröja värst länge innan vi dansar fram i förvänd galopp, kan göra riktiga ökningar och enkla byten, wohooo!

 

Känns bra att jag senaste månaden (kanske t.om mer) inte behövt trimma dressyr på banan med skarpt bett en enda gång utan har klarat mig utmärkt med vanliga bett. Har dock använt det skarpa vid en del uteritter och vid all hoppträning. I skogen kan han bli rätt stark och i hoppningen vill jag känna mig säker på att jag kan ta igenom halvhalter. Det är som en liten säkerhetsfråga att jag känner att jag kan reglera honom på hinder och att vi kan samarbeta bra. Det kan bli farligt om han bara tar bettet och går iväg mot hinder. Jag tror absolut att han kan gå på vanligt vid vissa hoppövningar nu, men känner att jag vill vara säker. Bättre rida mjukt med en snäll hand på ett skarpt bett än att vara hård med ett vanligt bett tycker jag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards