Linda Mårtensson

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Linda Mårtensson - 19 mars 2011 22:43

Det blev inga ridbilder idag, istället en del mysiga transportbilder :)

       

Nova har ett mjukt, ulligt och gulligt öra ^^            

Noell var vääldigt trött efter passet ;)

 

Av Linda Mårtensson - 19 mars 2011 22:27

Idag har jag även hunnit med att träna mamma och Cesar ;)

Jag är inte helt säker, men det känns som att han är inne i en ny utvecklingsfas nu. Han är lite som ett "tuggummi" att rida, inte riktigt framme. Han är också fortfarande väldigt stel och har ungefär samma problem som Noell -han ställer sig inte i nacken i höger varv. Men mot slutet blev han riktigt fin! =D Mamma får bättre och bättre teknik och orkar rida honom riktigt bra nu :)


Men han är minsann ingen enkel häst. Han är väldigt spänd av sig, letar nästan saker att spänna sig för (ibland taggar han upp sig jättemycket för bilar ex.) och är väldigt fokuserad på allt annat runtomkring. När vi började ridpasset fick mamma hela tiden svänga åt alla möjliga håll och göra massvis av övergångar, allt för att få honom koncentrerad. Efter ett tag släpper han till och blir fin, men det är lite träligt att alltid måsta lägga så mycket tid endast på att få honom att jobba med en. Han har förmodligen en massa spänningar, Lisa ska få komma hit och känna igenom honom om en eller ett par veckor. Sen har han ett svårt huvud också, precis som Noell ;) De är väldigt olika, men samtidigt väldigt lika på vissa saker....Jag gillar att jobba med lite svårare hästar, de är roligare än de som i stort sett jämt är med en och är jämn i sitt humör (: Jag har och kommer att lära mig massor av dessa två individer!


Nu är det snart dags för mig att besöka sängen, imorgon ska jag hinna plugga lite, följa med Nina på reg/nat tävling, rida ut en sväng i lugnt tempo på Noell (förmodligen mest skritt) och så måste jag självklart se solsidan också! (:

godnatt!

Av Linda Mårtensson - 19 mars 2011 20:56

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om dagens pass egentligen.

I uppvärmningen var hon fin, hon gick i ett lugnt tempo och var avspänd. Jag gjorde lite skänkelvikningar och öppnor, men det kändes inte sådär super. Hon hade ingen riktig bjudning och jag tyckte att det kändes som att hon spände sig så fort att jag satte mig ned i traven. Satt då och travade på volten, försökte att ställa igenom nacken till höger, men det funkade banne mig inte. Javisst, halsen böjer hon på, men hon säller sig inte korrekt i nacken. Så jag satt och travade omkring i ungefär en kvart och försökte få igenom ställningen, släppte rätt hyffsat alldelens på slutet så jag nöjde mig efter det och skrittade av för hand. Känns inte bra alls, jag kände på henne att det satt fast, för under den där kvarten så frustade hon massor av gånger...


Jag är lite konfunderad. När jag har tränat på övergångarna galopp/halt så har hon liksom trängt sig in med högerbogen och gått utåt med bakbenen samt inte ställt igenom sig helt ärligt. Nu kommer vi inte att kunna träna för Karin (hon kunde inte idag) heller på ett par veckor då både mamma och pappa jobbar och inte kan skjutsa. Men jag får väl försöka ta igenom det så gott det går och sedan kanske jag ska testa en annan tränare som inte är dressyrtränare utan väldigt duktig på markarbete och hoppning. Tränade mycket för henne med min förra ponny som både blev väldigt glad och väldigt lösgjord av hennes träningar :) Så om det finns möjlighet så ska jag testa att träna för henne med Noell hade jag tänkt.


Om ni har tips på övningar eller tips i övrigt som jag kan testa för att ta igenom Noell ordentligt så blir jag väldigt glad om ni antingen mailar linda.martensson@live.se, eller skriver en kommentar! Hon är ju väldigt känslig och pigg så det kan vara svårt att hitta bra övningar som hon inte blir för peppad av ^^


Några bilder kommer senare (:

puss o kram!

Av Linda Mårtensson - 19 mars 2011 20:27

Hejhej!

Jag har haft rätt så fullt upp så jag tänkte ta igen några missade inlägg nu ;)

Igår red jag och Noell ut väldigt sent, hon var ganska spänd och på tårna i början, men hon slappnade av efter lite galopp där hon fick välja tempo själv. Körde inget avancerat alls, jag var väldigt trött efter veckan och hade ju skrivit fysikprov i tre timmar också...


Jag håller på att välja individuella val i skolan också, riktigt svårt att välja ju :O Det jg väljer mellan nu är i princip kemi- och biologibreddningskurser, företagsekonomi, retorik, matte E, ev. psykologi mm. En spontan fråga till er som vet: Har man någon nytta av psykologi A? Jag har inte så stor koll :P Jag är iaf rätt så säker på kemibreddningarna, hur intressant låter det inte att lära sig om kriminalteknik och att få göra eget smärtstillande och hudsalva? :D Något annat som jag är ganska säker på att jag inte vill läsa mer av är språk, varken svenska, engelska eller franska. Vi läser redan engelska och svenska A o B i vårt program och om jag nu skulle flytta till frankrike så skulle jag antagligen lära mig språket då ;) Ni får gärna ge mig tips och så, jag ska ha valt klart tills på torsdag och jag har absolut inte bestämt mig än...


Detta blev nog ett flummigt inlägg, här får ni en bild på lille Cesar istället (:

 

Ungefär såhär mycket snöade det igår, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

Ovido - Quiz & Flashcards