Linda Mårtensson

Alla inlägg den 13 mars 2011

Av Linda Mårtensson - 13 mars 2011 19:29

Må: skritt

Tis: vila

Ons: ridbanan

Tors: vila

Fre: uteritt

Lör: ev. träning för Karin

Sön: ev. träning för Karin


Någon av helgdagarna ska vi åka in till ridhuset och träna, men jag vet inte vilken. Jag får se vad jag gör den andra helgdagen då osv.

Av Linda Mårtensson - 13 mars 2011 18:49

Hejsan kära läsare!

Imorse tog jag min första sovmorgon på det här lovet! :O Ja det är faktiskt sant, jag har klivit upp ungefär vid sex-sju tiden varje dag för att släppa ut hästarna eller för att hinna iväg till något.


Efter lite plugg på förmiddagen så gjorde jag iordning Noell för att mamma var så snäll och kunde hjälpa mig! :D Red med graman idag - det var en del av läxan vi fick av Karin ;) Det behövs på Noell lite då och då för att hon inte ska smita undan och spänna upp nacken, dessutom är det bra nu när vi har börjat med en massa nya saker. Jag kände det själv också, det var skönt att ha ett litet stöd så att jag inte behövde tänka på att sänka formen på henne hela tiden. Noell är en väldigt högrest liten ponny som dessutom ofta är på tårna och därför behöver ridas jättemycket i låg form och bör inte alls ofta tas upp i riktig "tävlingsform" då hon har så lätt för det.

Åter till passet, när vi värmde hade jag hela tiden fokus på min blick, mina axlar och att Noell skulle vara avspänd, men mellan mina hjälper och uppmärksam. Hon var jätteduktig, red en hel del tempoväxlingar i både trav och galopp vilket fungerade superbra!

Efter värmningen började jag med öppnorna. De kändes mycket bättre idag, inte alls lika "svajjiga" :) Sedan jobbade jag med galoppen, galopp-halt-skritt-galopp hela tiden. Idag var jag mer bestämd och hon lyssnade mycket bättre! :D Tränade både på volt och på medellinjen, haha något vingligt på medellinjen xD Men, det är bara att träna vidare på det ;) Avslutade med att galoppera i lätt sits så att hon fick sträcka lite på kroppen och travade sedan av henne :) Jag är otroligt nöjd med Noell idag, tänk vilken utveckling hon gör hela tiden! Min bäbis <3


När Noell var stretchad och jag hade fått lite mellanmål var det dags att terra mamma och Kristine genom ett pass ;) Cesars hov är helt bra nu, däremot är mamma lite förkyld och matt så det blev inte så hårt pass för dem. Cesar var lite seg och tjurig till en början, ville välta sig inåt i volten osv. Ja - han är NORDSVENSK ;) Men efter en stund släppte han till och blev jättefin! Vi jobbade mest bara med ställningen, framåtbjudningen och följsamheten idag, grunder helt enkelt! :)

Kristine som inte var helt nöjd igår hade tagit sig ordentligt i kragen idag och red faktiskt bättre än någonsin! Hon fick jobba med sina händer, framförallt yttertygeln samt sin egen följsamhet i svängarna. De fick jobba mycket med tempoväxlingar, Nova är ganska seg och lite som ett tuggummi - hon har inställningen: "jaja lugna ner dig, vi tar det här sen". Hon är också ganska tjurig när man ska lära henne något nytt, det är ju jobbigt så då vill Novis slippa undan. Det tog ett bra tag innan hon accepterade skänkelvikningarna, så igår hade hon och Kristine en del diskussioner om öppnorna. Det roliga är att de är likadana ;) Kristine kan också vara supertjurig och ska alltid förhandla sig till något lättare, haha xP Detta gör att allt nytt de ska lära sig tar mycket tid eftersom ingen av dem kan det innan och båda är lika lata och tjuriga ;) Men de fick iaf till öppnorna idag, Nova tjaffsade inget och Kristine började att hitta rätta känslan, kul! I slutet drillade jag även dem med några galopp-halt-skritt övergångar och lite förvänd i båda varven :) Galoppen är det inga problem med sålänge Kristine kommer ihåg YTTERTYGELN!


Jag har lite bilder osv från dagen, men jag laddar ev. in dem senare ikväll!


kram på er!

Ovido - Quiz & Flashcards