Linda Mårtensson

Alla inlägg under mars 2010

Av Linda Mårtensson - 24 mars 2010 17:21

Hejsan alla fina :) Ni borde veta hur mycket jag längtar till våren nu! Längtar efter bra underlag, soligt väder, tävlingar och en massa träning =) Men vi är på god väg nu, dessutom har jag inte särskilt många veckor kvar i grundskolan, shit tiden rusar! Jag längtar naturligtvis, men samtidigt känns det vemodigt, jag menar, alla bra lärare som vi har nu, tror att jag kommer sakna dem en hel del och klassen såklart, man känner liksom alla nu. Men, livet går vidare och det känns spännande!

Men var var jag nu, ja tävlingar och träningar. Till helgen kunde inte Karin träna oss, så då blir det träning för Jeanette istället, det är lika roligt det! Men i påskhelgen så blir det både Karin träning och någon programträning för Karin, om jag nu inte minns fel. Så det ser jag jättemycket framemot =) Sedan ska vi fortsätta med en massa träning, vi hade tänkt att ta oss ut på tävlingsbanorna i april, första blir nog i Timrå 24:e. Som det ser ut just nu så verkar det som att både jag och Kristine ska vara med i dressyrlaget div.II, så det ska bli jätteroligt! Hoppas bara att Noell finner avslappning och hittar rätt läge med formen innan tävlingarna rullar igång, för hittar hon det så kommer nog resten att gå som en smäck. Men det verkar lovande för redan igår hade hon gjort framsteg sen i söndags!

Något som för tillfället känns riktigt bra är Noells kropp, jag känner inte mycket spänningar när jag masserar, lite i nacken, men annars känns det fint!

Nu ska jag ut på en skrittur med mamma och Kristine!

kramisar

 

Moorlands Totilas "The king of dressage"

Av Linda Mårtensson - 23 mars 2010 17:01

Hejsan allihop, idag har jag haft en mys dag ;)

På morgonen pluggade jag, skönt att ha det överstökat! Sedan red jag Noell, hon var jätteduktig! Underlaget var inte så jättebra, men det gick iaf att trava :) Hon slappnade av direkt idag, skönt. I början red jag bara på gramanen, men efter en stund släppte jag efter på gramanen och red nästan enbart på vanliga tyglarna, det fungerade fint =) Red mycket bågar och volter och så skrittade vi över några bommar, nyttigt för henne att gå avslappnat över bommar också :)

På vägen ner till ridbanan håller de på att avverka och då ligger det några gummimattor över vägen, de kan bitas, jag lovar! Noell tog ett skutt över dem på vägen ner, men på vägen hem vågade hon kliva på dem, duktig häst!

På eftermiddagen så har jag ridit ut Nova med mamma och Zip :) De var pigga och glada, särskilt Zip, haha. Zip kan typ inte trava, det ser mer ut som tölt och det är nästintill omöjligt att rida lätt :P Jag red barbacka, Nova har sådana skav av sadelgjorden. Måste nog köpa någon annan gjord och ha något annat ludd. Men det är svårt att undvika skav på henne för hon är så rynkig precis i sadelgjordsstaden.

kram

Av Linda Mårtensson - 22 mars 2010 22:29

Igår var vi somsagt iväg och tränade för Karin :) Det gick jättebra! Hade gramanen på och efter en stund slappnade hon av jättefint =) Dock satt jag snett med mina axlar i vänstervarvet och när jag rättade till det så blev allt mycket bättre. Det är bra att ha en tränare som ser allt, det är superviktigt att få en helhet, så att man inte bara fokuserar på hästen eller bara på ryttaren. Jag fick rida mycket svängar och bågar, många övergångar och uppridningar. Hon tyckte att det var jättebra med gramanen så att hon får lära sig att slappna av och inte spänna till för att jag rör handen eller byter övning. Karins kommentar: "Nämen, gud så bra, hon kan andas i galoppen!" Gramanen hjälper även mig, det är mycket lättare att korrigera sitsen när Noell slappnar av. Karin tyckte att jag skulle träna med graman på henne effektivt i ca 1-2 veckor och ta bort den mer och mer eftersom.

Jag ska även försöka träna stenhårt på min egen kropp, jag höll på med det mycket för några veckor sedan, men sen fick jag så mycket att göra så det har liksom inte blivit av. Jag måste helt enkelt träna som en liten idiot på allting...

Men, liksom alla idrottare behöver ryttare och hästar vilopauser för att bygga muskler. Idag skrittade vi ut dem. Noell fick gå på långa tyglar hela vägen och bara slappna av :) Efteråt fick hon lite massage med arnika.

Imorgon har jag friluftsdag, hmm, mamma tyckte att jag skulle vara hemma och rida istället, klokt av henne!

      

   Karin, Linda och Noell

  Trötta, nöjda och glada =)

   Världens sötaste ponny, Köhls Noell <3

gäsp och godnatt  

Av Linda Mårtensson - 22 mars 2010 22:27

Den här jättefina ponnyn har varit annonserad i någon vecka nu: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=332648

Av Linda Mårtensson - 20 mars 2010 21:28

Kika in Tullstorps hingstvisning! bara snyggingar...

Av Linda Mårtensson - 20 mars 2010 20:52

Ikväll har Noell blivit vårstylad, nytrimmad och fräsch, redo för nya utmaningar!

Det behövdes som ni ser:

  

hmmm, russman?

Jag är riktigt nöjd med resultatet, manen får jag nog börja rycka lite varje dag :P

           

Lite bättre iaf =)

fin svans ;)

Pricken över i:et

  

Vi säger bye till skägget!

  

stjärnorna hälsar godnatt!           

Av Linda Mårtensson - 20 mars 2010 13:23

Solen skiner och 10 grader varmt, älska! Noell var fantastisk idag på ridpasset :D Hon hade jättefint stöd i handen (om man jämför med hur hon brukar vara) och dessutom behövde jag inte tjata på vänsterställningen utan den gick nästan av sig självt :) Jag tror att det var första gången! Vi red iallafall lite övergångar, öka/minska volten, lite rakritning och stretching.

Nu står de ute i solen och njuter av lunchhöet, nakna ;)

Av Linda Mårtensson - 19 mars 2010 23:01

                      Ni ser att Nova har en bättre grundform, som Noell inte har funnit ännu.

  

Noell, you'll always be my star.

godnatt

Ovido - Quiz & Flashcards