Linda Mårtensson

Alla inlägg den 18 juni 2010

Av Linda Mårtensson - 18 juni 2010 14:25

Idag har vi trimmat lite på banan. Det var blött och Noell var lite spänd, men det gick bra ändå :) Nuförtiden när hon blir spänd så blir hon inte hysterisk utan nu är det bara jag som känner lite, tror inte att det syns sådär jättemycket heller. Jobbade med samma saker som i tisdags, att Noell ska hålla sig inom mina ramar! Hon var superduperfin i högervarvet och lite sämre åt vänster, men jag klarar att rama in henne bättre och bättre även i det varvet. Jag tyckte att vi orkade längre bitar än i tisdags :)

När vi kom hem igen såg vi ut som två sandmonster, Noell hade nog med sig halva ridbanan i svansen och under magen och jag hade väl samlat andra halvan på mina stövlar XP När Noell var stretchad och osandig så gick jag in och åt lunch och nu sitter jag här :P Måste gå ut och ta hand om utrustningen, den såg inge vidare ut.

Det blir iaf clinic för mig ikväll, skoj! Uppdaterar nog lite om den när jag kommer hem :)

Sen vill jag också lyckönska Nina och Patrick för de är på väg ner till Karlsstad och ska tävla nationell i helgen :D

Sen ger jag er ett litet tips också:


kika in sensation.devote.se där kan man läsa om Olle :D

kram!


Av Linda Mårtensson - 18 juni 2010 08:04

Hejsan, idag kommer det att regna, väldigt mulet ute och det har regnat hela natten.

Igår hade Noell lite vila och jag slapp tävlingsgruppsmötet (Y) När det inte blev något möte så satt jag och gjorde namnskyltar som ska sättas upp i stallet, ska knäppa kort på resultatet sedan! :D


Idag hade jag tänkt att fila lite på ridbanan :) Ska nog passa på så fort att jag har ätit frukost medan det är uppehåll!


Sen ikväll är det clinic på Färsta, har inte riktigt bestämt mig om jag ska gå eller inte, men eftersom en snäll Lena erbjöd mig skjuts igår så tror jag nog att jag ska åka :D


Jag har även en massa funderingar över bett. Jag tror att jag ska köpa ett till för att ha lite mer att växla mellan. Det jag har ridit på nu är: rakt gummibett, tvådelat gummibett, bridongbett tvådelat (14mm) och ett tvådelat bridongbett med fasta ringar. Hon går bäst på det tvådelade bridongbettet med rörliga ringar, det raka gummibettet är hon inte sådär jätteförtjust i och jag tycker att hon blir lite "seg" i munnen så det använder jag mest om jag t.ex ska skritta ut. Men somsagt så skulle jag vilja ha något mer, jag har inget tredelat för vår tandläkare ratar det. Han säger att de flesta hästar gnager på det och sliter då ned tänderna, samtidigt som jag läste om någon annan tandläkare som förespråkade tredelat. Men jag har läst en massa om tvådelade och tredelade bett, skillnader och +/-. På något sätt så känns det som att för- och nackdelar jämnar ut sig lite och att det beror på hur hästen ser ut i munnen för vad man ska välja. Samtidigt sägs det ju att man ska byta bett helst vid varje ridtur för att få olika tryck o.s.v Jag tror nästan att jag vill köpa ett tredelat och testa för att få ytterligare ett ombyte, men det tänker jag bara köpa om jag hittar något med tillräckligt kort mittdel så att det inte nyper henne i lanerna. De tredelade jag har kikat lite på är dessa:

 tredelat 14mm tjockt

  tredelat 10mm tjockt

  tredelat med sötmalm och koppar


Någon som har någon åsikt? Sen läste jag om någon som sa att kopparbett skulle man passa sig för för att de var tydligen giftiga?! Men jag tycker att det borde vara testat o.s.v för att få säljas. Jag läste även om de som recenserat bett med koppar och de tyckte att det var jättebra för deras hästar tyckte jättemycket om det. Minst sagt förvirrande...

nej, nu ska jag äta lite frukost och sen blir det stallet!

Ovido - Quiz & Flashcards