Linda Mårtensson

Alla inlägg den 22 juni 2010

Av Linda Mårtensson - 22 juni 2010 23:34

Hejsan allihop, nu är det sena kvällen men jag blev lite sugen på att uppdatera lite ändå :)


Ikväll har det somsagt varit lokal ponnyhoppning på MRF. Jag fick sitta och skriva hopprotokoll :) Gillar den uppgiften rätt så bra, det var lite små struligt med kameror och annat idag men jag hoppas att allt löser sig tills imorgon då det är storhästarna som ska göra upp om rosetterna ;)


Kristine och Nova hoppade både 0.60m och 0.70m (LD och LC). LD:n var ju bara som en clearround ungefär, alla med minst antal fel vinner. Det var en fin ritt och helt felfri :)

LC:n var lika prydlig den, såg supersnyggt ut, skulle det ha varit stilhoppning skulle de ha vunnit, lätt! Det var också en "nollnolla" men någon sekund efter de placerade. Men, jag tycker att det är bättre att lära ungarna att rida bra redan från första början. Hatar att se dem som inte har någon balans utan hästarna får göra allt jobb, ryck i munnen samtidigt som man sparkar på och svänger som en liten idiot så ponnyn nästan går omkull. Jag tycker inte att det är trevligt att se. Bra ridning måste gå före en vinst tycker jag, det kommer att hålla i längden...


Något jag också förundrades över var att många ponnyer var väldigt starkt betslade när ryttarna red sådär, inte konstigt att vissa ponnyer strejkar tillslut. Jag undrar vad det är för vits med att trycka in ett pessoabett, hästen blir inte lydigare av det, det är isf bara för stunden. Nej minsann, lite grundridning skulle inte skada.


Sen fick jag en läsarfråga också:

När er cesar blir så där spänd, hur gör ni för att han ska slappna av och få koncentration igen....
Antar att Cesar är din mors kallblod? Har själv ett kallblod som har svårt att koncentrera sig och slappna av ibland, nu har hon inte varit ridhäst så länge och jag har tagit det hela väldigt lugnt.

Lite svår  fråga att svara på, jag har ingen erfarenhet av att utbilda fd. travhästar förut så Cesar är en utmaning för oss ;) Men, hitintills har vi försökt att göra många svängar och aktivera honom med saker så att han ska få något att koncentrera sig på samt att rida i så hög gångart som man känner att man har kontroll i, det är aldrig någon idé att trava förrän man klarar av skritten. Sen måste man nog ge det mycket tid och vara glad för det lilla :) Vi känner små förändringar hela tiden, första gången vi var på ridbanan gick det knappt att få kontakt med honom, men nu är han ganska kontaktbar och börjar lossna lite mer i munnen :) Nu ska mamma få börja träna för tränare också, det är också viktigt att ganska snabbt ta hjälp av någon man litar på, så det blir rätt från början! Något vi har gjort med alla hästar är att jobba mycket dressyr innan vi började med hoppträningen, när de är lydiga går det snabbt och ganska enkelt att lära dem att hoppa bra, dessutom har de mycket grundstyrka då från dressyren redan. Men det beror ju såklart på vad man ska hålla på med också, men mamma har nog tänkt att både rida lite hoppning och dressyr :)

Hoppas att du fick lite svar på din fråga, jag blev ganska utdragen :P


godnatt, imorgon ska jag lägga ut lite bilder :)

Av Linda Mårtensson - 22 juni 2010 09:36

Igår kväll följde jag med mamma för att testköra Cesar lite :) Mamma började att rida och han såg mycket lugnare ut än han brukar. Sen skulle de sladda den banan eftersom att det är tävlingar idag. Vi var tvungen att byta bana, Cesar blev mycket spändare :/ Sen skulle de sladda den banan där vi var, så då var vi tvungna att gå upp där vi böjade. Nu var det jag som satt på ryggen och jag jobbade bara med att han skulle lyssna fram och tillbaka. Ett plus var att han travade riktigt fint! Han var inte lika "symaskinig" utan travade mer taktmässigt framåt :) Men, somsagt är det massor av jobb kvar, tror att mamma ska få träna för Karin typ nästa vecka eller något :)


Idag ska Noell vila och jag ska agera hästtvättare på Nova ;) Hon är väldigt skitig....

kram

Ovido - Quiz & Flashcards