Linda Mårtensson

Alla inlägg den 15 juni 2010

Av Linda Mårtensson - 15 juni 2010 22:46

Ikväll har det varit ett lärorikt och bra pass för vår del :) Jag fick faktiskt rida utan graman och det gick lika bra ändå :) Dessutom fick vi ha ett supersmalt bridongbett idag för att hon skulle lyssna lite extra bra, det var aningens långt, men det gör inget när man bara använder det en gång sådär.

Idag gjorde inte jag och Noell några speciella övningar utan vi fokuserade bara på min sits och att Noell skulle vara mellan mina hjälper hela tiden med bibehållen jämnhet. Jag fick jobba mycket med att hon skulle bjuda jämnt till båda tyglarna och inte smita undan med utskjutna bogar och sådant trams.

Till en början låtsades hon bli upprörd över det nya bettet och gick och spände sig, men efter en stund accepterade hon det och att jag faktiskt skulle sitta med i vänstersidan. Både hon och jag är lite sneda och har lite problem i vänstervarvet. När jag fick henne så hade hon en rad spänningar i hela kroppen och hade väldigt svårt att ställa sig till vänster. Jag anpassade mig efter det och gled ut på yttersidan i det varvet samt spände vänster axel. När vi sedan höll på med all massage, akupunktur och laser så rättade vi till Noell. Men då hade hon säkert vant sig vid att bära mer på högersidan och jag blev också van vid det (omedvetet) så nu har jag jobbat stenhårt med framförallt min vänstra axel som jag gärna vill spänna upp och då blir det så att högeraxeln åker ned och högerhanden fram och Noell får ständigt mer eftergift på högertygeln, det leder ju till att hon trycker ut högerbogen och det blir då fel när jag försöker att ställa henne till vänster. Så det är ungefär det vi pysslade med idag :)

På slutet gick hon jättefint när jag hade henne fint inramad och red med självsäkerhet och tryck. Det är ofta så att jag rider lite för "mesigt", jag är liksom lite försynt, det måste jag sluta med för när jag rider självsäkert så får Noell en trygg ledare att stötta sig mot vilket gör att hon blir avslappnad och får lysa som den stjärna hon är!

Nova gick verkligen super idag! Hon var jättefin i formen och Kristine kunde med lätthet glassa runt i förvänd galopp!

Det kommer lite fler bilder imorgon :D

nattinatti <3   

Av Linda Mårtensson - 15 juni 2010 11:14

Igår kväll följde jag mamma till ridbanan med lille Cesar :) Han var riktigt duktig! Inte så stressad som han har varit, han var både svängbar och gick undan för mammas skänklar! Han började t.o.m "sörpla" på bettet ;)

ooo, röda lindor är hett ;)

     lillpojken :)

Han fick testa ett annat träns som vi har igår, pannbandet till det andra sitter lite för tajt.

hmmm...hästen var ju söt iaf xP

kram   

Ovido - Quiz & Flashcards