Linda Mårtensson

Alla inlägg under juli 2011

Av Linda Mårtensson - 8 juli 2011 00:15

Nu kommer en liten efterlängtad (?) sammanfattning av vad som hänt de senaste veckorna :)

För det första så har Nina Lodin (min bästa vän, som för övrigt fyller sjutton år idag, grattis!) flyttat hit sin ponny Patrick för att det inte finns något bete till de privatägda hästarna på MRF där hon vanligtvis står uppstallad =) De första dagarna var han lite orolig av sig men han verkar ha funnit sig tillrätta nu :)

 

Nina och Patrick på en tävling i mars ;) Jag har tyvärr inte så många bilder på dem så jag måste nog ut och fota dem någon dag.


Innan midsommar så tränade vi förfullt för Noell och jag skulle ju debutera LA:P1 (i det programmet ingår öppna, sluta och enkla byten!) på midsommardagen!

                                               

Jag hann även med en veckas jobb på kyrkan med ogräsrensning och gräsklippning. Det var ganska underhållande personer som jobbade där, haha. "Äh, jag tar en kaka till så skinnet hålls spänt!" Ni förstår säkert...


Två av kvällarna under samma vecka (25) hade vi hopptävlingar på MRF. Jag satt som vanligt och skrev hopprotokoll. Under tiden satt jag även och betraktade den gräsliga ridningen som vissa ungar har, ryck o slit o hej o hå. Nä, jag tycker att man ska lära sig rida ordentligt innan man beger sig ut på en tävlingsbana. Hursomhelst var det två väldigt stressiga dagar för min del. Först jobb mellan åtta och tre, sen hem och ta hand om Noell (ena dagen skrittade jag en sväng men den andra orkade jag inte stressa så mycket) samt äta middag innan tävlingarna som började halv sex och var klara vid tio på kvällen. Jag drog naturligtvis på mig en förkylning av detta också.


Midsommarafton tillbringades hemma med förkylning och några släktingar. Vi hade det mysigt iallafall och det var bra att jag tog det lugnt när tävling väntade nästa dag.

 

Såhär blöt var jag förra året på midsommarafton...


På midsommardagen var det äntligen tävlingsdags igen! Kristine startade först i LA:1 och hon gjorde en kanonfin ritt, t.o.m Karin var jättenöjd och då är det bra! Karin tyckte att det var en 65% ritt (hon är också domare), men domaren tyckte inte detsamma och de fick ynka 60%. Så är det ibland så det är bara att gilla läget och gå vidare, känslan är det viktigaste! Kristine red bara en klass för att vi hade bara en hästskötare denna dag och då blir det så körigt om båda skulle ha startat två klasser. Noell var ganska taggad men fin på framridningen. Det var tyvärr väldigt hårt på framridningen så jag tog det väldigt försiktigt vilket då kom fram inne på banan. Noell blev helt överladdad och lyssnade inte alls bra på mig... Det var en väldigt spänd ritt med många missar vilket gav 60%. Det var bara att ladda om och hoppas på att Noell hade fått ur sig det värsta till LA:P1. Jag tog det återigen försiktigt på framridningen och satte inte något tryck i henne förrän vi kom till collectingring. Noell kändes riktigt fin och det höll sig inne på banan också! Det blev lite "svajigt", hon orkade inte samla sig och bära sig riktigt genom hela programmet. Vi hade några mindre missar som t.ex att vi kom igång lite sent med öppnorna och vi hade även en stor miss i ett enkelt byte då jag inte fick tag i högerbogen så hon fattade höger istället för vänster galopp och sådana missar kostar - massor. Vi fick iaf drygt 58% och jag var jättenöjd med vår debut - vi hade trots allt bara tränat ordentligt på rörelserna i några veckor! Det allra bästa var att vi faktiskt knep andraplatsen! Vann gjorde Nathalie Lättman med Ferrari First Edition (Ninas förra ponny!) på 64%, grattis!

Några bilder från dagen:

           

Nathalie och Ferrari        

Världens vackraste.


I måndags förra veckan började jag jobba på äldreboendet. De flesta är väldigt gulliga och lätta att prata med! Det känns lite ovant och alla andra är liksom äldre än mig, en tjej är arton men annars är alla minst nitton. Det har gått bra hittills och jag har inte gjort några direkta misstag iaf, so far - so good.

Tyvärr har det hänt lite tråkigheter också :( På tisdagen när jag kom hem från jobbet såg jag att Noell hade vält ut vattnet i hagen (hon leker alltid med vattnet^^) och jag fick en känsla av att det var bråttom att gå dit och fylla upp det. Jag hämtade vatten och fyllde. Jag hälsade på Noell och såg till min förfäran att hon var blockhalt, hon hade ena framhoven mot marken men stödde inte på den :'( Jag fick hjälpa min linkande lilla ponny in i stallet och sedan ville hon inte röra på sig mer kan jag säga. Jag blev jätteledsen och tankarna om fång och allt hemskt började att snurra i huvudet. Vi kände ingen värme, ömhet eller svullnad på varken ben eller bog och hon var ändå pigg i blicken. Vi ringde och diskuterade situationen med både hovslagare och veterinär och båda tyckte att det inte lät som fång eftersom det bara gällde ena benet och hon verkade inte hängig. Vi trodde då att det kanske var en hovböld och det blev bestämt att hovslagaren skulle komma direkt på onsdagsmorgonen. Efter någon timme såg hon lite glansig ut på ögonen så vi tempade henne och det visade sig att hon då hade fått lite feber (38,9). Vi tempade henne senare under kvällen och under natten och det gick bara tillbaka till det normala. Hovslagaren kom på morgonen och han hittade ingen hovböld. Däremot var hon lite varm vid en söm och han sa att den möjligen hade kunnat tryckt. Han skodde om och la på en sula för att avlasta hoven. Efter det stod hon på box i två dagar och blev bättre och bättre så vi byggde en sjukhage ute. På fredagen kom hovslagaren igen för att se så att det ändå inte var en hovböld som blommat ut. Det hade det inte och hon reagerade bara lite när man gjorde snabba vändningar så vi skulle avvakta under helgen. Noell blev bara bättre och piggheten började klia i kroppen på henne ^^ Jag gick en promenad på lördagen med henne och hon gick nu helt som vanligt! På söndagen skrittade jag en stund uppsuttet och efter det var vi tvungna att släppa henne i stora hagen för hon stod bara och steppade i sjukhagen ;) På måndagen kom hovis igen :) Hon visade ingen hälta, ingen värme eller svullnad eller något! :D Han la då bara in en sula på den andra framhoven så att hon inte skulle gå ojämnt.


Sedan dess har Noell bara mått bra och jag har skrittat henne ett litet tag, dock har Noell både motionerat sig själv och de andra lite extra i hagen ;) Vi har nu konstaterat att det måste ha varit ett sömstick vilket inte var helt omöjligt då de blev skodda på torsdagen, alltså bara fyra dagar innan hon blev så halt. Jag var helt förstörd under några dagar. Man måste uppskatta en frisk häst mer, närsomhelst kan något hända...


Jag berättar mer imorgon för nu måste jag verkligen sova då jag ska upp och jobba imorgon.

Vid tangenterna

Linda


Av Linda Mårtensson - 3 juli 2011 22:24

Hejhej :)

Som ni kanske har märkt så har jag haft en ordentlig bloggpaus. Jag har behövt det för mitt liv har varit lite körigt. Det har hänt väldigt mycket - både roliga, tråkiga, jobbiga, omtumlande och annorlunda saker har avlöst varandra och dessutom har jag varit ordentligt förkyld... Jag har bara behövt tänka igenom saker för mig själv - därav har jag faktiskt knappt suttit vid datorn senaste veckorna. Sen att det är sommar, ljust, blommigt och härligt har gjort att jag hellre har befunnit mig utomhus.


Det var en liten rapport om att jag faktiskt lever, men en mer ingående rapport kommer, imorgon kanske? ;)


varma sommarkramar

Ovido - Quiz & Flashcards