Linda Mårtensson

Alla inlägg under juli 2011

Av Linda Mårtensson - 24 juli 2011 10:17

Här kommer bilder från Karin träningarna de två sista dagarna :) Dag ett regnade det så mycket och dag två hade jag ingen fotograf med.

Visst börjar Noell likna en riktig dressyrhäst nu? :D Jag tycker att hon har musklat sig ordentligt på sistone!

                                                                             

Av Linda Mårtensson - 23 juli 2011 20:04

Sista dagen gick absolut bäst! :D Efter kylning av halsmuskeln i flera omgångar så hade svullnaden gått ner i princip helt och hon ömmade ingenting. :) 

Vi fick börja passet lite annorlunda. Jättelåg form och stretching av halsen till att börja med. Därefter trav runt fyrkanten med lätt kontakt och näsan strävandes mot backen. Efter tre dagars träning behöver de starta lite lugnt och sträcka ordentligt på överlinjen! Efter det gjorde vi några diagonala skänkelvikningar i trav som blev jättebra! Noell fick igång lite mer svikt i ryggen och travade med lite gung, precis som man vill! Noell blir som finast när hon är ordentligt genomriden och är lugn uppe i kolan, då kan hon slappna av riktigt och jobba med ryggen på rätt sätt. Sedan var det dags att testa något nytt, skänkelvikning i galopp! Vi försökte att inte göra det så märkvärdigt utan styrde bara in på diagonalen och började flytta, Noell var jätteduktig och gjorde precis som hon skulle! När de gör något nytt precis rätt första gången i båda varven så är det ett tecken på en bra lösgjordhet! Eftersom de blev så pass bra så nöjde vi oss med en åt varje håll. Som avslutning gjorde tränade vi ökningar. Först i galopp, en åt varje håll. I den första var Noell inte riktigt med, men i den andra hade hon hajjat vad vi skulle göra så den gick jättebra. Avslutade med två travökningar, den första blev lite sådär då det blev lite vingligt - det är ju så många ben att hålla rätt på enligt Noell haha. Den andra hjälpte jag henne lite med takten genom att smacka och jäklar vad duktig och stark hon börjar bli! Det är verkligen underbart att styra in på en lång diagonal och känna svävet, kraften. Åh! Hur underbart det än är så är jag ytterst sparsam med att träna ökningar, framförallt i trav. Det sliter så mycket på hästarna så det är bara onödigt. När jag tränar själv så är det mer så att jag rider några steg i lite ökning för att sedan samla upp igen, jag rider i princip aldrig hela diagonaler, för det är somsagt inte stärkande utan bara slitsamt. 

Av Linda Mårtensson - 23 juli 2011 19:49

Tredje dagen blev det väldigt lugnt och försiktigt pass, dels pga att Noell gått så himla bra dittills och dels för att hon snubblade till dagen innan när vi travade av och var lite svullen i ena halsmuskeln av det. Vi skrittade, flyttade för skänklarna, tränade lite bakdelsvändningar och travade lite snigeltrav i låg form under lättsits. Noell verkade inte alls störd av svullnaden och var mjuk och fin! 


Man kan kanske ibland tänka att det känns onödigt att träna för tränare när man ändå ska göra så lite och simpelt arbete med sin häst. Jag är dock av annan åsikt. Man kan få mycket hjälp ändå och dessutom kanske man har lite svårt för någonting i det arbetet och tränaren kan då hjälpa en och det är minst lika utvecklande som att få hjälp med rörelser som man har problem med. Jag skulle inte tycka att det kändes utvecklande om vi alltid fick träna på rörelser och finslip - det brukar i regel fungera ändå sålänge grundgrejorna som formen, mjukheten, eftergivenheten osv sitter som en smäck. Noell och jag har lite svårt med att kunna rida i en låg form med bibehållen kontakt och takt/steglängd i famförallt traven och det fick vi mycket bra hjälp med!  

Av Linda Mårtensson - 22 juli 2011 23:00

                                 

Av Linda Mårtensson - 22 juli 2011 22:42

 

Vi kanske, kanske kommer att få en valpbebis om några veckor! Lego börjar bli lite till åren och pappa behöver en efterträdande jaktkamrat såsmåningom...

Den vi är mest intresserade av är den chokladbruna hannen längst fram på den nedre bilden, men han är ev. tingad av uppfödaren så vi får se :PI vilket fall ska de heta på U och hallå hur ska man komma på ett bra hundnamn på U?! :O

Av Linda Mårtensson - 20 juli 2011 23:06

Denna dag började vi att jobba med övergångar och öka/minska volten med kontroll. Många minskar in och ut volten direkt, men det är bättre att ta lite i taget för att se så att hästen hela tiden är "med" en. Efter det fick vi jobba med bakdelsvändningar varvat med att trava på volten med lite mer tryck. Så länge jag satt rätt med axlarna (speciellt den där jäkla vänsteraxeln) och tittade dit jag skulle så trampade Noell runt med bra centrering.


Galopparbetet tog vi inte igenom speciellt mycket, hon fick bara rulla lite lågt när jag stod i lätt sits för att stretcha ut lite. Eftersom att vi dagen innan fått jobba mycket galopp så koncentrerade vi oss mer på skritten och traven för att inte trötta ut samma muskler två dagar i rad. 


Innan vi avslutade fick jag trava på volten och göra förvända slutor. Vi la stor vikt vid att mina axlar verkligen skulle följa Noells bogar och att jag satt med rätt i bäckenet. Noell fick till flera jättefina slutor, Karin sa att en del var nio-mässiga! Tyvärr är det ju bara så att när man kommer in på en tävlingsbana så finns det massa spänningar som spelar in och det är ytterst svårt att komma upp i de högsta betygen.


Jag var jättenöjd över Noell när vi avslutade, hon gick verkligen kanonbra rakt igenom! Dessvärre inga bilder då jag inte fick med mig någon fotograf. 

Av Linda Mårtensson - 20 juli 2011 17:55

             



Hahaha - ja vad säger ni? ;)  

Av Linda Mårtensson - 20 juli 2011 17:42

Första dagen på träningslägret! :D Tyvärr regnade det hela dagen så vi blev väldigt blöta. Noell skötte sig perfekt trots regnet. Vi började med lite lösgjörande arbete, övergångar, flytta undan för skänklarna på volt och skänkelvikning utmed fyrkantsspåret. När de var varma så tränade vi på bakdelsvändningar. Vi lyckades göra mycket mer centrerade skänkelvikningar än i fredags så det var bra!

Avslutningsvis jobbade vi igenom galoppen. Vi tränade övergångar mellan skritt och galopp efter fyrkanten och förvänd på volt. Snacka om att Noell har blivit mycket starkare i sin galopp om man jämför med början av säsongen! Nu börjar den förvända snart kännas likadan som den rättvända! :D Hon har också blivit väldigt lydig så att hon smyger i skritten efter galoppen, alldelens som om hon frågar; "vad ska vi göra nu, jag är beredd!". Så småningom hoppas jag på att hon, även om hon är uppmärksam, kan fortsätta bjuda och tåga på mer framåt i övergångarna.


Tyvärr blev det ju inga bilder pga regnet...

Ovido - Quiz & Flashcards