Linda Mårtensson

Alla inlägg den 28 juli 2011

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 23:30

I augusti har vi två tävlingar inplanerade:


14 augusti Östersund-Frösö

En regional tävling där vi rider LA:1 och LA:P1.


20-21 augusti Örnsköldsvik

Ett regionalt meeting  med Norrlandsmästerskap! På lördagen rider vi först LB:1 som framridningsklass och sedan debuterar vi LA:4 som är NM-klass. På söndagen rider jag bara en klass eftersom det är första gången som Noell får åka på ett meeting och sova över. Det blir LA:P1 som också är NM-klass.


Det ska bli jätteroligt att tävla igen! :D Det har inte funnits några passande tävlingar för mig och Noell i juli då jag har jobbat osv, så då kommer det att bli extra roligt efter uppehållet!

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 18:30

Igår red jag och Noell på ridbanan, skönt med en genomkörare efter minivilan pga skotappningen.


Jag planerade att fokusera mest på galoppen idag för att när hon har stått mycket och inte är "igångoljad" så känns traven sällan bra, den är svår att rida fram liksom. Jag började med att jogga i trav, där fokus låg på ställningen och formen. Växlade lite mellan "arbetsform" och låg form. Uppvärmningen följs som alltid av en skrittpaus där hon verkligen ska skritta på, hellre lite överilat än för långsamt för att sträcka ut musklerna. Jag började att träna lite bakdelsvändningar och la även in någon framdelsvändning då och då, jag varvar hela tiden vändningsjobbet med att trava med lite tryck. Noell kom igång mer och mer för varje vändning så jag nöjde mig efter en liten stund och hon fick ytterligare en skrittpaus. Galopparbetet tog vid, tränade övergångar galopp-skritt och skritt-galopp på fyrkantsspåret och sedan lite förvänd både på rakt och böjt spår innan hon fick passets tredje skrittpaus. Inann jag travade av under lätt sits så testade jag att göra skänkelvikning i galopp på diagonalen. Undan vänster skänkel kändes hon kanon (om man tänker på att det är andra gången jag testar det), lite svårare för höger.


Jag är nöjd mad passet, hon var lite stark och stel till en början men hon blev finare och finare under passets gång! Det var ju heller inte så konstigt eftersom hon hade vilat i fyra dagar...


Resten av veckan ser ut såhär:

Torsdag: Träna på ridbanan med fokus på traven.

Fredag: Lång skrittur med Nina och Patrick.

Lördag: Lätt lösgjörande på ridbanan.

Söndag: Träning för Karin.

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 18:27

Jag hittade några bilder från Härnösandstävlingen i maj från pappas mobil. Här vann vi LB:1 på 68% och LA:1 på 65% :)                

Av Linda Mårtensson - 28 juli 2011 18:17

Igår var Nova och Kristine nere i Bollnäs och tävlade LB:1 och LA:1. Den hårda träningen och slitet med denna busiga och smarta (hon gör allt för att slippa undan arbetet osv) lilla b-ponnyn gav verkligen resultat igår! I LB:1 vann de på 68,966%, drygt tre procentenheter bättre än tvåan! I LA:1 slog de rekord med 65,263% och även det resultatet ledde till vinst! Enjoy!

                     

Grattis världens bästa syster!  

Ovido - Quiz & Flashcards