Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Dagens ridpass torsdag - virvlande tankebanor

Av Linda Mårtensson - 30 juli 2011 17:13

Detta inlägg har dröjt lite, men jag har så mycket annat för mig så jag har inte hunnit (som vanligt då ;). I torsdags blev det helt enligt mina planer ett pass på ridbanan. Jag red på den lilla banan idag och där var underlaget lite hårt efter allt regn gissar jag. Jag började att jogga fram och Noell var inte alls framme på högertygeln så jag varierade mellan att rida rakt fram, lite förvänd sluta och öka/minska volten. Hon frustade förnöjsamt och blev lite bättre. Tränade sedan på bakdelsvändningar med lite blandade resultat. Än sålänge tycker jag att det är lite svårt att hinna känna själv när de blir riktigt bra, men vänstervändningarna går lättare än höger. Kan det kanske bero på att Noell inte riktigt tar stöd i högertygeln och vänder inte helt ärligt för den...Bara en tanke liksom, haha. Jag blir naturligtvis lite irriterad på Noell, men även på mig själv just för att jag blir irriterad - det är ju i princip samma sak som om någon skulle säga åt mig att skriva lika fint med vänster hand som med höger! Det krävs ju lite extra träning för att det ska gå. När jag skulle trava henne med mer tryck så var jag alldelens för ivrig med drivningen så Noell blev alldelens för spänd i sin rygg=lite trippig och stötig häst utan ärlig bjudning. Jag sitter och tänker och tänker - är något fel, är det för att hovis har tagit bort sulorna??? Då är det tur att ha en mamma som moraliskt stöd som kan få en att slappna av och bara rida. Noell blev såklart avspänd när mina tankebanor kunde slappna av, hon blir alltid ängslig om hon känner att jag inte är nöjd. När hon kändes avspänd och fin i traven avslutade vi med lite förvända slutor på volt och ett par ryggningar med galoppfattning direkt ur dem (som det är i LA:4). Hon gjorde det riktigt bra med tanke på att det var första gången! Ett lugnt och nöjt ekipage kunde (efter nedjoggning under lätt sits såklart) gå hem med en lättnad inom sig.

Ibland ska man inte sitta och vara så självkritisk och leta efter felen, utan istället bara njuta av ridningen och slappna av så löser sig saker av sig själva!

kram 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards