Linda Mårtensson

Alla inlägg under juli 2010

Av Linda Mårtensson - 19 juli 2010 00:12

Denna vecka har varit mycket lärorik och vi har fått en massa tips, hjälp och inspiration!

Av Linda Mårtensson - 18 juli 2010 23:54

Idag har små flickorna skött sig finfint! Red båda på samma väg och ganska lika, mestadels skritt och lite travarbete, bara lösgjörande.


Nova-Var lite stel, men släppte det mesta på slutet. I övrigt var hon fin, lossade en hel del i bogarna efter lite vändningar med utåtställning och kliva över rötter och stenar :)


Noell-Kändes mjuk och fin, det är bara det där sista i högersidan som måste lossas varje dag. Lite pigg var hon allt, men efter en stund accepterade hon att trava långsamt :)

När jag masserade henne så kändes det som att hon hade lite träningsvärk i ryggen, men jag tror att jag släppte lite på det då hon efter en liten stund tuggade förnöjt och avlade några gäspar ;) Jag ska definitivt vara på henne lite imorgon förmiddag också och känna lite eftersom att hon ska hårdträna denna vecka. Kör även mycket ryggstretch, både "catstretch" och stretcha halsen åt alla möjliga olika håll.


Nu hoppas jag på en bra träningsvecka! go' natt.

Av Linda Mårtensson - 18 juli 2010 13:25

Noell har en lugn helg, hon vilade igår och idag ska jag bara rida igenom henne lite, tror nog att det får bli på en stubbåker faktiskt :) Tänkte jobba lite som jag gjorde första dagen för Peter fast lite lugnare plus lite stretching :)


Igår hjälpte jag Kristine och Nova, gick inte sådär jättebra. Kristine har inte riktigt varit på topp, men igår efter ridningen sov hon någon extra timme så jag hoppas att det gjorde henne gott. Nova verkar vara lite stel så idag ska jag försöka att lossa på henne lite och Kristine får lite hästledigt, hon är en sån person att hon behöver det ibland, behöver få längta lite ;)


Igår kväll hjälpte jag mamma och Cesar också, och jag säger bara WOW! Den hästen kliver framåt i rask takt :-D Han börjar bli fin i formen i skritt och han mjuknar sakta men säkert i sidorna =) I traven jobbar vi mest med att han ska finna sin balans och galoppen jobbas bara lite i skogen där det är rakare och mer plats.


Nu under förmiddagen har jag varit ute hos Maya och Nodde och tränat dem. Där går det också sakta men säkert framåt, framförallt i Mayas ridning. Hon börjar bli lite tuffare nu och vågar ta tag i hästen.


skriver kanske lite mer ikväll, puss.

Av Linda Mårtensson - 16 juli 2010 23:23

Ikväll har jag, mamma och Kristine en riktig tjejkväll ;) Vi har ridit lite och bara myst en massa, ska nog snaska lite godis snart =)

Jag red barbacka :) Noell kändes ganska mjuk, jag böjde bara igenom henne litegrann, tog det raka gummibettet och det är inte hennes favvobett precis men hon gick ju nästan bara på långa tyglar så det gjorde ju inget :P


Nova såg väl lite sådär ut idag men det berodde nog på att Kristine var trött och inte på sitt bästa humör.


Cesar var jätteduktig! ;) Mamma hade gramanen på och idag började han söka sig mer nedåt och slappna av :D Han utvecklas med stormsteg!

puss och godnatt

Av Linda Mårtensson - 16 juli 2010 13:05

Shit vad nöjd jag var efter igår! Noell var så himla duktig och jag kände att jag verkligen fick ta igenom det som har varit svårt. Jag fick börja rida ungefär så vi avslutade dagen innan. Sen fick jag plocka upp henne i mer tävlingsform. Det som jag måste tänka på är att hon inte får hänga sig på yttertygeln i vänstervarvet och att jag verkligen får igenom ställningen till höger i högervarvet. Jag fick jobba ganska mycket tagen bakdel i högervarvet och efter en stund så släppte hon verkligen igenom rätt! Jag kände mig verkligen lycklig, jag slutade med att sitta och tänka, jag bara red och kände! Ibland kan jag vara så att jag tänker så himla mycket när jag rider, "gud, gjorde jag verkligen rätt nu?", "sitter jag rätt?", "är hon för hög i nacken?", "nej det där blev ju inte rakt!", ja, ni förstår hur det är, detta är verkligen något som jag måste sluta med, för när jag sitter och tänker på tusen saker så spänner jag mig bara och jag tappar både ridningen och självförtroendet, det är nog det som händer inne på banan också. Jag rider så mycket bättre när jag bara känner och rider med Noell.


Har även kikat lite på filmen, något som jag upptäckte då var att nu vill hon skjuta ut mig till vänster i sadeln istället för till höger, detta betyder ju att jag faktiskt har fått till min problematiska vänstersida! Bara jag tänker på det så kommer nog högersidan att lösa sig snart eftersom att det är mer min "lätta" sida.


Resten av denna vecka kommer att bli ganska lugn för våran del eftersom vi har träningsläger nästa vecka så kan vi nog behöva lite återhämtning innan dess...Jag kan meddela att jag har en del träningsvärk :P

kram

Av Linda Mårtensson - 16 juli 2010 12:55

Första dagen så fick vi mest jobba med att få bort spänningarna och få henne att bli mer lång och låg. Vi fick även jobba i ett väldigt långsamt tempo för att stärka bakbenen ännu mer. Vi fick även göra lite öppna mm. för att lösgjöra henne :) Jag tyckte väldigt mycket om hans sätt att träna, han var väldigt engagerad och han krånglade inte till allt, han berömde även mycket vilket är viktigt :)

Av Linda Mårtensson - 16 juli 2010 12:44

På morgonen så red jag igenom Noell lite på banan. Hon kändes fin, skänkelvikningarna hade faktiskt förbättrats litegrann. Dock kan jag inte säga att jag själv riktigt var sådär topp motiverad, men för det var ju hästen fin och jag är nöjd ändå.


På kvällen följde jag med mamma och Kristine ner till ridbanan, först K. och sedan mamma :P Det var träning för Karin, Nova såg fin ut, knäppte lite kort och filmade lite med digitalkameran, men jag tror inte att det är riktigt läge för datorn att jag laddar in det nu xP

Sen var det mamma och Cesars tur! Det var första gången för dem :) De red bara ca 15-20 min för att han inte skulle bli så trött i huvudet. De fick mest jobba lite slalom och mamma fick lite tips på hur hon skulle göra för att mjuka upp honom samt hur hon skulle göra om han "fastnade" och bara slängde med huvudet, så det var ju jättebra =)

Av Linda Mårtensson - 16 juli 2010 12:42

Vi red ut en liten sväng, inte hårt alls utan bara som lite uppmjukande. Noell var pigg och glad, inte störd alls av sin lilla "skada".

Ovido - Quiz & Flashcards