Linda Mårtensson

Alla inlägg under januari 2012

Av Linda Mårtensson - 10 januari 2012 09:48

Åååhh, jag blev lite ledsen när jag fick ett mail om att sprengerbettet var slut i 10,5cm. Hoppas att de tar in nya snart då, alternativt att jag hittar ett någon annanstans...


Förresten anordnade mina vänner Nina och Johanna loppis i söndags som jag inte hann gå och kika på, men jag hade en väldig tur ändå! Nina hade nämligen lånat hem ett stalltäcke i 135cm som hon skulle testa på Patrick och det visade sig att det var för litet för honom, men Noell kunde ha det! Så ett begagnat men helt och fint stalltäcke för 170kr, vilket fynd! Jag kanske visar bild på det när Noell blir klippt igen och är i behov av täcke. 

Av Linda Mårtensson - 7 januari 2012 10:52

Klickade runt och hittade den här söta filmen ^^ En liten bebis-Totilas:

Av Linda Mårtensson - 6 januari 2012 20:00

Hejsan!

Nu ska jag uppdatera er lite om vad som hänt denna vecka.


I måndags var jag så himla less för allt jag gjorde gick dåligt, vädret var skit och Noell var helt sönderstressad pga vädret och alla smällare på nyårsafton. Det var en utmaning att ta sig ner till ridbanan och skritta där en kortis kan jag säga, men det gav åtminstone effekt för hon frustade ur sig en del och när vi kom hem kunde hon vara sig själv igen. Som ett exempel på allt som gick dåligt så hade jag gjort ett långt och bra inlägg, dels om dagen och om några andra viktiga saker och vad händer då? Jo, då lägger google chrome av och säger att sidan inte kan visas. NEHEJ såklart inte, bara för att jag inte hade sparat det på något sätt och höll precis på att skriva sista meningen... Som tur var så sändes Sommaren med Göran på kvällen så det lättade upp mitt sinne lite! Jag älskar den filmen, jag har nog sett den fyra gånger nu och jag är inte den som brukar titta så överdivet mycket på film, haha.


Under natten till tisdagen hade regnvädret dragit iväg och solen sken. Som ett mirakel tittar leendet fram på mina läppar så fort solen skiner, jag blir helt lycklig av solen - särskilt under denna tid på året. Noell var helt annorlunda mot dagen innan, stressen var som bortblåst och hon mös som bara den under ridturen! 


På onsdagen regnade det igen, men det var alldeles som jag inte märkte det. Jag var jätteglad för vi skulle äntligen åka till ridhus och rida igenom dem. Vi åkte denna gång till ett nytt ridhus och det var så himla fint där så dit kommer vi absolut fortsätta att åka! Ljust, bra underlag och bra skötspiltor att ställa dem i när man gör iordning. Denna gång hade vi mamma med oss som hjälpte till och gav lite råd. Det märktes att jag och Noell var ringrostiga och Noells kondis var inte heller på topp om man säger så. Vi gjorde inga avancerade saker, lite sidvärts, övergångar och lite förvänd bara. Roligt var det hursomhelst! Allt har ju satt stopp för oss under jullovet känns det som. Jag ramlade av, stormen Dagmar, strömavbrott, isbana, jobb och under jul och nyårshelgerna kan man inte precis kräva att pappa ska skjutsa en till ridhus och inte kräva att Karin ska träna en heller precis. Nu känns allt lite lättare igen och på söndag ska vi åka in till ridhuset igen och träna, denna gång för Karin. Längtar ihjäl mig!


Igår och idag har vi skrittat igen eftersom det är underhalt efter allt regnande under veckan. Det känns dock stor skillnad på Noell, hon har skrittat mer genom kroppen och varit mycket lugnare och avslappnad efter träningen!

Jag och Noell Mars 2009. Tänk, den 22 januari har hon varit min i hela tre år! Vår väg har varit långt ifrån spikrak, men jag har älskat henne från första annonsbilden och jag har alltid trott på henne, hon passar mig som handen i handsken. Jag har Köhls stuteri att tacka för denna stjärna!  


Jag är väldigt motiverad just nu och vill bara träna, snart dags för nationell debut och om vi tar oss dit kommer jag att njuta oavsett resultat!

Av Linda Mårtensson - 6 januari 2012 09:40

Noell har en väldigt känslig mun och har svårt att ta stöd på bettet. Jag har ridit med lite olika två- och tredelade samt rakt- och tvådelat gummibett men aldrig fått någon riktig superkänsla. Dessutom har hon en ovana att "stresstugga" (ofta när hon blir het, rastlös, har bråttom ut från stallet osv) på bettet vilket sliter väldigt mycket på tänderna. Enligt tandläkares rekommendation bör Noell ridas ofta på rakt gummibett som ska vara det mest skonsamma när hon tuggar, jag har ridit ganska mycket med det men hon känns ändå inte riktigt nöjd. Förr har det heller inte varit tillåtet att rida med så många olika bett inom dressyren, dock har det faktiskt skett en del förändringar nu! Jag kikade i TR II dressyr igår och såg till min glödje att raka bett är tillåtna samt en del andra, kul! 


Hursomhelst har jag beställt ett sprenger KK ultra till Noell:

Bilden tog jag från google.


Jag har försökt leta efter ett dynamic RS men tyvärr inte funnit något i mindre storlek än 11,5 cm. Dock hittade jag ett KK ultra häromdagen på http://www.hastbiten.se/ i strl 10,5! Egentligen verkade det inte vara någon större skillnad mellan betten mer än att dynamic skulle sprida trycket mer över både tunga och laner och ultran mer över tungan, för så här stod det i beskrivningarna:


SPRENGER Dynamic RS:

Bett som är bra för hästar som har svårt att ta stöd på bettet. Ergonomiskt utformat vilket ger ett jämt tryck på både tunga och laner. Främjar att hästen tuggar på bettet och tar ett jämt stöd. 
Material: Aurigan med rostfria ringar.


SPRENGER KK Ultra:

KK Ultra betten är anatomiskt utformade och minimerar risken för tryck uppe i gomen. När ryttaren tar i bettet så sprids trycket jämnt över tungan utan att klämma. På så sätt maximeras kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun. 
Material: Aurigan med rostfria ringar eller auriganringar.


Hursomhelst har jag ju inte funnit det övre i Noells storlek någonstans så jag tänkte att jag kunde testa detta KK ultra nu när det ändå var 20% rabatt på det, förhoppningsvis gillar hon det! Blir det ingen hit så har jag åtminstone ett bett till att variera mellan, även om hästen går bäst på ett särskilt bett så bör man ändå variera sig lite.

Av Linda Mårtensson - 6 januari 2012 09:14

2012 är nu ett faktum och jag tänkte skriva en kortis om hur mina tankegångar är inför det nya året.


Mina egna mål är att ta körkort under sommaren eftersom jag fyller 18 om en månad, att ha ett sommarjobb och helst något under resten av året också samt att klara av skolan på det sätt jag har gjort hittills.


Mina mål med Noell är att komma ut på nationella tävlingar och självklart försöka kvala till SM. Att rida ett mästerskap har jag drömt om länge och detta år är ju som bekant min sista chans med Noell och jag vet att vi skulle kunna klara det om jag bara lägger manken till. Allt går om man bara VILL!


I övrigt kommer detta år antagligen bli ett "förändringsår" för mig, jag tror nämligen att en del saker kommer att ändras i min tillvaro. Närmre än så tänker jag inte gå in på nu för att allt är väldigt osäkert i nuläget... 


Förhoppningsvis blir detta mitt hittills bästa år, trots en del tråkiga förändringar!

Vi är redo 2012, nu kör vi!  

Av Linda Mårtensson - 2 januari 2012 10:45

Här kommer ett sammandrag av 2011, månad för månad.


Januari:

   

I januari hände det inte så väldigt mycket. Det var väldigt kallt, jag gjorde mina första klippningar med min nya och alldeles egna klippmaskin och Noell fick en överansträngning i bröstmuskeln pga att hon grävde i djupsnön med framhovarna. Jag var även på dans för första gången i mitt liv, haha.


Februari:  

   

I februari kom vi igång med lite träning igen, vi hade ett väldigt långt vinterupphåll av lite olika anledningar. Jag red och tränade Cesar en hel del och det hände verkligen mycket med honom! Noell och jag fick priset "årets mestvinnare" på klubbens årsmöte. Dessutom fyllde jag 17år!


Mars:

       

I mars började träningen ta mer fart och vi började känna på lite svårare rörelser så smått. Mina klippningar blev snyggare och Noell allt lättare att klippa. Jag följde med Nina och Patrick på en regional/nationell tävling, självklart längtade jag tills att jag och Noell också kunde tävla de klasserna!


April:

      

Vi tränade på och Cesar fortsatte utvecklas med stormsteg! Jag och Noell gjorde vår årsdebut i Hudik utan några strålande resultat, en nervös ryttare och spänd häst är ingen bra kombination. Vi tog oss dock igenom lagtävlansprogrammet för ponnyallsvenskan på godkänd procent som då var det svåraste programmet Noell gått.


Maj:

    

I maj åkte vi hem till Sandra för träning och ultraljudning av muskler. Noell tyckte att det var väldigt skönt och hela hon sprudlade av energi under träningen, i finare form än någonsin tidigare! Jag agerade givetvis lite tränare också.


Juni:

 

 


 

I juni tävlade vi först hemma, vilket gick sådär. I LB:1 var Noell alldelens för het, men kammade trots allt hem andraplatsen. I LA:1 var hon helt suverän ända tills att domaren blåste och några idioter skrek och cyklade  nedför en backe precis bredvid banan och Noell blev livrädd och hela programmet pannkaka. Någon vecka senare bar det av till Härnösand och då lossnade det äntligen lite tävlingsmässigt och vi vann både LB:1 och LA:1 på 68- respektive 65% och jag fick beröm av domaren som själv var prisutdelare i LA:1 för att jag hade visat Noell i en sådan fin form. Noell utvecklades mycket och vi debuterade LA:P1 i Njurunda, vi gjorde en bra debut med en andraplats och jag kände direkt att Noell är en ponny för de allra högsta klasserna för ju svårare programmen blev, ju finare blev hon!

Min bästa Nina flyttade hit sin ponny Patrick för bete. Dessutom gick jag ut ettan på Skvadern! Sommarlovet tog vid och jag började med jobb på en kyrkogård under en vecka.


Juli: 

           

I juli gick hästarna och mumsade gräs och det tränades intensivt, bl.a hade vi ett litet träningsläger för Karin då mycket lossnade för oss. Tyvärr fick Noell även ett sömstick i hoven och blev blockhalt, jag grät och grät innan vi kunde utesluta hovbölder och fång... Det var tur att det inte var så allvarligt och vi var snabbt tillbaka i formen. 

Kristine och Nova styrde kosan mot Bollnäs och det blev fullpott och strålande resultat!

Jag jobbade intensivt på ett äldreboende där jag skötte tvättning, handling och en del städning. Under den perioden växte jag verkligen som person. Under de första dagarna ville jag nästan grina för att det kändes som att jag hade tagit mig vatten över huvudet men det dröjde inte länge förrän jag hade vant mig vid rutinerna och tyckte att det var roligt och utvecklande! 

Pga allt jobb så blev det inte speciellt mycket chill på badstränder, jag tror att jag endast badade två gånger i år!


Augusti:

              

Mitt jobb på äldreboendet avslutades med lite blandade känslor och jag jobbade återigen två veckor på kyrkogården innan jag äntligen fick en veckas ledighet. Kyrkogårdsjobbet kan ha varit det mest slitsamma jag gjort så konstant, men jag träffade lite nya människor och jag cyklade typ en och en halv mil om dagen så jag blev verkligen vältränad! 

Jag packade mitt nya sadelskåp och vi styrde ekipaget mot Östersund-Frösö för att göra vår andra start i LA:P1. Det gjorde vi med bravur, vi vann både LA:1 och LA:P1 med fina procent. Jag nästan grät av lycka, Noell höjde sig med ca 10% från första starten. Jag kunde knappt tro mina ögon när jag fick protokollet i min hand, 68,95% i vår andra LA:P1 och  massor med 8:or och lovord för framtiden. Dessutom genererade detta i ett nationellt kval, jag svävade på moln!

Som ni ser fick vi ett tillskott i familjen - Usain. Den lille krabaten som charmade alla!

Helgen innan skolan drog igång åkte vi till Ö-vik och tävlade NorrlandsMästerskap. Detta tog jag som en träning eftersom att det var Noells första meeting. Första dagen var allt katastrof. Jag var nervös, Noell var jättetaggad, framridningsbanan trång, underlaget benhårt och för första gången gick Noell på dubbla banor med storhästar, dessutom var avståndet mellan banorna väldigt tätt. Jag beslutade bestämt att det var Noells sista LB, hon galopperade sig genom halva travprogrammet och sprang som en symaskin hela tiden medan jag försökte lugna henne. Vi debuterade LA:4, ett väldigt spänt program med många missar, det enda som gick bra var bakdelsvändningarna som vi gjorde för första gången på tävling och fick 7:or. Dag två red jag ett pass på morgonen och på eftermiddagen var Noell tack och lov lite lugnare och vi red LA:P1 på nästan 65%, andra nationella kvalet och vinst med god marginal! Vi slutade på tredjeplats i NM.


September:

 

Vi tävlade DistriktsMästerskap utan konkurrenter och blev då automatiskt mästare i varsin kategori. Noell var helt sjukt busig denna dag så vi gjorde egentligen inga toppresultat, men vi fick ändå till ett tredje nationellt kval och Noells trav hade förbättrats en del (hon spände sig inte lika mycket och blev därmed mer vägvinnande) så hon belönades med 8 på gångarterna och jag fick trots allt vara nöjd med mitt busfrö.


Oktober: 

       

I oktober månad var Peter "hemma" (han är bosatt i USA) och vi fick chansen att träna en del. Peter hjälpte oss massor och Noell utvecklades mer än någonsin, jag var helt lycklig efter träningarna! Peter lärde mig verkligen att rida med känslan och han justerade min sits en del, bästa Peter. Vi gjorde även vår sista start för året nere i Högbo. Noell var stressad över att Nova var med och gnäggade en hel del efter henne, hon var inte så koncentrerad på mig och väldigt het att rida. I första klassen gick det inte så bra, Noell var superhet och jag tog inte tillvara på energin på rätt sätt, jag hade alldeles för mycket press på mig själv och red inte alls bra... Dock kände jag ändå utvecklingen i Noell, speciellt i travökningarna, jag mjuknade bara och Noell tog i och travade som aldrig förr, tyvärr var hon inte nog stark och det blev lite springigt men jag kände att det fanns där! I andra klassen var Noell busig och jag vet inte hur mycket hon bockade på framridningen, när hon väl kom in på banan var hon dock lite trött och inte speciellt "flash" , men hon var istället lydig och gjorde flera bra saker i vår debut i LA:P2 och det resulterade i nästan 64%, fjärde nationella kvalet och vinst!


November:

       

Alldeles i början av månaden körde vi ett sista träningspass för Peter innan han åkte hem igen. Noell var så fin att jag bara log, hon bara travade hur fint som helst och samspelet var perfekt! Aldrig någonsin har jag haft en sådan känsla, uppförsbacken, rörligheten i hästen, kontrollen i varje steg, allt var bara fantastiskt!

Jag klippte lugg. Noell bet mig. Vi hade lite vintervila och Noell var lite smågalen.


December:  




I December har vi satt igång hästarna från vinter"vilan" så smått.  

Nina och jag fick chansen att göra en oförglömlig resa till Göteborg (bilderna snodde jag från Ninas blogg) för att representera MRF på Bingolotto.

Jag hade en konstig jul med avfallning och sjukhusbesök. Stormen Dagmar kom. Jag jobbade återigen tre dagar på äldreboendet. Insåg att jag var klar med halva gymnasiet. Fick reda på att jag måste ha tandställning och var less på tandvården.

Slutligen hade jag en fin nyårsafton med fina människor.


Innan jag avslutar detta mastodontinlägg så vill jag säga att 2011 har varit ett år fullt av både sorg och lycka. Det har pendlat från absolut toppenroligt till väldigt sorgligt och tråkigt. Noell och jag har haft en del skador i år, vår ridskola har förlorat mer än en häst, för att inte tala om den fantastiska hopphästen som dog, den Egyptiska våren, terrordådet i Norge och allt annat som hänt... Ett sjukt år helt enkelt. Dock har hela året varit väldigt utvecklande för mig som person och Noell har också gjort en mycket bra utveckling.

Tillslut vill jag tacka alla människor som betytt extra mycket för mig år 2011; Nina Lodin, min familj, Peter, Karin och några vänner från skolan, särskilt Maria. 

Av Linda Mårtensson - 1 januari 2012 14:15

Hoppas alla hade en trevlig nyårsafton, det hade ialla fall jag! Jag, Nina, Johanna och Lovisa hade det tokmysigt, känns alltid så avslappnat att umgås med hästfolk av någon anledning, haha.


Som ni kanske har sett så har det inte blivit mycket till bloggande de senaste dagarna. Beror dels på att stormen Dagmar förstörde en del elledningar så att vi var strömlösa lite till och från i veckan medan de höll på att laga skadorna och dels fick jag lite hastigt hoppa in och jobba tre dagar på äldreboendet jag jobbade på i sommar, väldigt roligt att tjäna lite extrapengar och så är all personal där så himla gulliga!


Jag har ridit Noell de flesta dagarna den här veckan, dock mestadels i skritt då det blev så isigt när plusgraderna och stormen drog in, tur att det kom lite snö häromdagen så att det går att jogga lite på vissa ställen. Vi hade planer på att åka till ridhuset i onsdags men vi fick ställa in pga väglaget, hur träningssugen man än är så är det inte värt att ta några risker. Det känns som att det hela tiden kommer något ivägen för oss när vi vill åka och träna, antingen är det väder, jobb, skola, saker att fira osv. Men! Den här veckan måååste vi åka och träna, annars vet jag inte vad jag gör! Noell blir självklart väldigt pigg och hetsig när hon inte får göra utlopp för sin energi, men i förrgår fick jag henne riktigt rund, avspänd och "framför mig" när vi joggade, tack vare mammas stöd. Vad skulle jag göra utan min mamma alltså? Hon är ingen tränare eller elitryttare men hon ger mig alltid ett bra psykiskt stöd när jag rider, hon får mig att tänka positivt och rätt vilket gör att Noell blir en helt annan häst även fast hon egentligen är som en tickande bomb. Mamma får mig helt enkelt att slappna av och rida med känslan och då får jag Noell att använda sin härliga energi på precis rätt saker, magiskt!


Det kommer antagligen att poppa upp en årsresumé, förhoppningsvis ikväll. Jag tycker nämligen att det är härligt att göra en tillbakablick över året som gått, då blir det mycket lättare för mig att hoppa på nästa års tåg med nya äventyr och utmaningar!


Detta inlägg blir tämligen blandat, men det får ni minsann leva med för jag orkar inte dela upp det i en massa små inlägg. Jag vill passa på att säga GRATTIS till min kära syster som fyller 13 år idag, på självaste nyårsdagen! Hon föddes 11 minuter efter tolvslget på nyårsafton 98/99.

   

Grattis vännen  


När jag ändå är igång kan jag passa på att visa sakerna som jag köpte från Horze för ett tag sedan som jag lovade att göra men ännu inte gjort. Jag är mycket nöjd, bara lite besviken på att det inte var glatt material i bogen på det fleecefodrade regntäcket, men det fungerar med bogskydd.

             


Jag slänger även upp några bilder från Göteborgsvistelsen med Nina, dock har hon många fler bilder för detta är några som jag fotade med min mobil:

   

Postkodmiljonären-studion!

       

Hotellbilder. Som ni ser är de suddiga så jag ska be att få lite bilder av Nina som vi fotade med systemkameran :)


Jag avslutar med en bild på Noells man som jag tog för en vecka sedan ungefär, den har blivit så lång att det gick att fläta den!

 


En än gång, gott nytt år! Skänker dessutom en tanke till alla stackars djur som blev jätterädda av smällarna igår, Nova var som vanligt vettskrämd, de andra tog det mycket bättre.


kram

Ovido - Quiz & Flashcards