Linda Mårtensson

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Linda Mårtensson - 10 januari 2012 10:45

I söndags var vi iväg och tränade för Karin i ridhuset och det gick verkligen superbra! Redan från början kändes Noell hundra gånger bättre än vad hon gjorde i onsdags. Hon var lite stum i vänstersidan alldeles från början men det lossnade efter lite serpentinbågar. Vi körde naturligtvis lite lugnare än vanligt eftersom de inte har gått ordentligt och riktigt regelbundet på ett bra tag nu. Vi har visserligen hållt igång dem men det har ju mest varit uteritter och skrittpass och några enstaka joggingpass på ridbanan då och då.


Vi värmde som vanligt i traven och checkade av att Noell kunde trava långsamt utan press i serpentinbågar och så gjorde vi lite övergångar mellan skritt och trav. Efter andhämtning skrittade vi omkring på fyrkanten och red lite olika diagonaler där vi varierade skritten mellan ökad-, mellan- och mer samlad skritt. Just skritten är inte alltid helt lätt att få till perfekt och många tränar alldeles för lite på just skritten. Noell var duktig och jag använde i princip bara sätet, hjälpte till och breddade händerna när hon gick ökad så att hon skulle bli låg och rund. När vi var nöjda med skritten gick vi över i trav och körde lite tempoväxlingar på raka linjer samt lite mer samling i bågar. I detta arbete låg fokuset främst på att få Noell jämn i handen och bjuda jämnt med lika mycket bärighet på båda bakbenen. Efter en stund kom vi in i rytmen och hittade en elastisk trav med jämnt påskjut och lika mycket stöd på båda tyglar. Just att hitta en elastisk, stor och spänstig trav är något som Noell tycker är lite jobbigare än allt annat arbete som kommer mer naturligt som t.ex samling i galoppen. Om man rider henne för snabbt från början så mister hon spänsten i traven, hon måste redan från början gå i ett lugnt tempo, hitta sin balans och det ska kännas som att hon travar mjukt. Om det känns som att hon sätter ner hovarna typ "hårt" eller stampigt så är vi fel ute och den lilla symaskinen kommer fram. Det ska kännas mjukt och vilande i en låg och rund form, sedan kan jag sätta mer tryck i henne och då får hon en jättefin trav där hon är luftig och vinner mark samt hamnar mer i uppförsbacke. Tar man en genväg skapar det spänningar och allt bara låser sig, ryggverksamheten försvinner och hon knäpper av i nacken. Efter detta arbete tog vi vilopaus igen för att hon inte skulle få mjölksyra. Vi red sedan ett kortare galopp-pass där vi började med lite antydan till samlingsarbete för vi minskade och ökade volten lite med fokus på att behålla en rund innersida och god balans i galoppen hela tiden. Efter ytterligare pauser gjorde vi några öppnor i trav på meddellinjen innan vi joggade dem i riktigt låg form. Öppnorna var förvånandsvärt bra med tanke på att jag bara ridit dem någon gång ibland i skritt under två månaders tid. Det vi behöver nu är lite mer styrka så att hon orkar samla sig lite mer i skolorna innan vi startar nationell.


Jag blev hur glad som helst över att vi var i så pass god form ändå, lite kondis har hon tappat men annars är det inga problem och jag tror att vi kan hitta tillbaka relativt snabbt. Dessutom var jag helt överlycklig över att få träna igen och jag tror att Noell var väldigt glad också för hon var så himla positiv!


Under denna vecka så kommer jag att avsluta alla kurser utom idrotten som jag haft under hösten. Igår lämnade jag in sista arbetet i samhällskunskap (satt uppe till tolv och skrev klart det, hehe sista sekund), idag fick jag reda på betyg i kriminaltekniken och jag kommer skriva nationella i matte C på måndag. Engelskan avslutar vi antingen i e.m eller på torsdag och i samhällskunskapen ska vi ha någon slags opponering på våra uppsatser innan vi är färdiga. Det är otroligt skönt att kunna bocka av kurs efter kurs! Under vårterminen kommer jag att läsa matte D, kemi B, biologi A, idrott och hälsa A, företagsekonomi A (halva terminen) och rättskunskap (halva terminen) och sedan kommer samtliga av dem vara klara och jag har då klarat av två tredjedelar av gymnasiet!


Nog pratat om det. Igår skrittade vi och idag blir det vilodag för lilla Noell. Jag kommer antagligen låta henne stå med spikmatta och massera henne lite ikväll. Resten av veckan kommer jag att blanda lite uteritter med något litet pass på banan om det går. På lördag blir det ridhuset igen! 


Får se om jag bloggar något ikväll, måste prioritera matten och lite sömn för det blev ju bara ca 5 timmar inatt. Om jag orkar kanske klippmaskinen kommer fram?! Det vore bra om hon fick bort lite hår för när vi jobbar i ridhuset blir hon svettig...


Nej, nu ska jag strax äta lite lunch innan jag går på styrketräningspass! Måste bättra på träningsvärken från gårdagens idrott.   

Av Linda Mårtensson - 10 januari 2012 09:48

Åååhh, jag blev lite ledsen när jag fick ett mail om att sprengerbettet var slut i 10,5cm. Hoppas att de tar in nya snart då, alternativt att jag hittar ett någon annanstans...


Förresten anordnade mina vänner Nina och Johanna loppis i söndags som jag inte hann gå och kika på, men jag hade en väldig tur ändå! Nina hade nämligen lånat hem ett stalltäcke i 135cm som hon skulle testa på Patrick och det visade sig att det var för litet för honom, men Noell kunde ha det! Så ett begagnat men helt och fint stalltäcke för 170kr, vilket fynd! Jag kanske visar bild på det när Noell blir klippt igen och är i behov av täcke. 

Ovido - Quiz & Flashcards