Linda Mårtensson

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av Linda Mårtensson - 14 januari 2012 22:30

Idag har vi varit iväg och tränat för Karin. Idag fick vi lite mer att bita i än förra gången vilket gillas skarpt! Vi jobbade en del med min sits, jag har väldigt dålig koll på den vänstra delen av kroppen. Mot slutet kände jag dock att jag satt betydligt bättre så jag ska verkligen ta med mig de små tipsen och träna på dem till nästa gång:


-inte tränga med vänster hand

-släppa ned vänstra knät

-föra tillbaka vänster axel


Denna snedhet har antagligen följt mig under större delen av min "ridkarriär" om man kan uttrycka det så, men det är Karin som verkligen har tagit tag i det och gjort mig medveten om mina brister. Därför tycker jag att det är viktigt när man tränar för tränare att man märker att han eller hon kommenterar sitsen och "tjatar" på en men också förklarar vad som kan hända om man inte förbättrar sig. Har man en tränare som aldrig kommenterar sitsen så tycker jag att man bör ta sig en funderare även om man har en bra grundsits för man har alltid någonting som kan förbättras. Om man omedvetet lägger till ovanor i ridningen så tar det hundra gånger längre tid att få bort dem, tro mig. Jag har jobbat med min snedhet i två års tid men det är fortfarande inte bra och blir inte bättre efter träningsuppehåll.


Noell var lite på tårna till en början. Jag tror att klippningen spelade in lite där för hon var lite överkänslig mot mina skänklar. Jag hade inga sporrar och jag kunde knappt lägga an vaderna mot sidorna för då fläskade hon iväg. Efter en stund gick det till sig och vi kunde börja jobba med förvända slutor i trav på volten. Jättebra övning i både stärkande och lösgjörande syfte. Efter slutorna blev Noell mer loss och jag fick bättre kroppskontroll så att vi kunde gå över till galoppen. Galopparbetet bestod av att flytta undan henne för innerskänkeln på volten, en övning som Noell tycker är riktigt jobbig och vill gärna slingra sig, efter några varv kom hon loss och blev jättefin! I traven fortsatte vi jobba med öppnor som vi tränade förra gången. Det var lätt att vi hamnade i en för brant tvärning men när jag hittade lagomläget så gjorde hon dem fint och kunde hålla bra takt och tempo genom hela övningen. När vi kommit så långt in i passet bad Karin mig att lägga ned henne lite i traven och rida lätt och då blev hon verkligen avspänd och travade ledigt. Från det läget skulle jag rida in på diagonalen och trycka på henne lite. De första gångerna spände hon till lite men sedan förstod hon och fick till en riktig sträckning i traven med välvd överlinje samtidigt som hon orkade hålla tempot nere de sista 10-20 metrarna, jag berömde henne såklart mycket och mamma brast ut "BRAAA" på läktaren och då blev Noell helt överlycklig och bjöd på en typisk "ponnyknyck" med halsen, jag kände verkligen hur hon tänkte "YES, jag klarade det!!" Min lilla sötnos!

Min fina lilla ponnyskrutt ^^

Av Linda Mårtensson - 14 januari 2012 20:15

Såhär blev det:

         

   

Jag är väldigt nöjd faktiskt! Lite fult att pälsen ser ut som en trappa, men det syns inte när man rider som tur är. Täcket som ni ser på bilderna är stalltäcket som jag fyndade för 170 kr!

Ovido - Quiz & Flashcards