Linda Mårtensson

Alla inlägg under augusti 2010

Av Linda Mårtensson - 10 augusti 2010 20:43

Hejsan allihopa!

Idag har vi tränat, idag kändes allt perfekt! Vi fick t.o.m avsluta lite tidigare för Noell var så duktig idag :))) Vi började som vanligt att värma upp med lite lösgjörande, flytta bogar, övergångar mm. Sen jobbade vi med skänkelvikningar på diagonalen, efter ett par stycken blev de jättebra! Jag sänkte och stretchade Noell lite innan vi började med ryggningarna, den första gjorde vi på mitten som vi brukar, den blev så bra att vi testade att göra dem vid staketet! Första i vänster varv blev lite sned. Gjorde en i höger som blev super och sen gjorde jag en till i vänster och då blev bara sista steget lite snett :D Karin tyckte att Noell har lärt sig rygga förvånandsvärt snabbt och lätt, duktig ponny! Innan vi avslutade så fick jag rida lite förvänd på en stor volt, hon gick lite snabbt, men vi ska jobba på det så att hon får mer styrka och orkar samla sig mer, samma sak gäller den rättvända. Jag är så otroligt nöjd över Noell :D Efteråt fick hon stretchas, massera överlinjen, kyla benen och ryktas :)

puss och kram!

Av Linda Mårtensson - 9 augusti 2010 23:04

Idag har det regnat typ hela dagen, mer eller mindre. Efter lunch var jag iväg och tränade Nodde och Maya, vi jobbade på i skogen idag :) Nodde var jättepigg och vi jobbade mkt med höger galoppen =)


Ikväll så har vi skrittat barbacka (fast mamma valde att ha sadel på lille vildingen ;)) Böjde lite på Noell så att hon skulle komma loss (hon var redan väldigt mjuk), men det jag fokuserade mest på idag var att hon verkligen skulle kliva på framåt i skritten, ta i liksom :) Jag har känt på slutet att jag har låtit henne gå och slöa lite väl mkt :P


Vi har även diskuterat lite idag, att vi måste börja öka träningsmängden på båda hästarna. Nu så börjar vi ju gå över till LA och såsmåningom behöver de mer kondition och styrka. Vi ska inte låta dem stå helt och inte göra någonting en dag i veckan utan det kanske blir varannan vecka, annars tar vi en promenad på vilodagen. Jag ska även börja planera lite mer innan vad jag ska träna vid varje pass, t.ex kondition, styrka, teknik -you know :)

Pappa har även köpt havre till Nova, så nu ska hon förhoppningsvis bli lite piggare också ;)

godnatt gott folk!

Av Linda Mårtensson - 8 augusti 2010 20:48

Må: skritt

Tis: träning för Karin

Ons: promenad

Tors: lösgjörande ute

Fre: ridbanan styrka

Lör: uteritt (längre sväng om vädret tillåter)

Sön: ridbanan teknik


Veckomål: Stärka förvända galoppen. Befästa det som jag börjar få till i sitsen.

Av Linda Mårtensson - 8 augusti 2010 20:47

Denna vecka har gått bra, både på träning och tävling. Det går åt rätt håll!

Av Linda Mårtensson - 8 augusti 2010 19:32

Här kommer några bilder från tävlingen i helgen, vi knäppte dock inget ídag då det var så dåligt väder...

                         

Av Linda Mårtensson - 8 augusti 2010 17:54

Idag var den sista dagen i Timrå, transporten rullade 06.00 i regnväder...

Nova var lite piggare idag och gjorde iaf en mkt bättre LA:1 än förra helgen, 60% blev det :) De var väldigt nära trean idag, som hade 61%! Men man får vara nöjd med att Nova nu går med betäckningen "fjärde bästa b-ponnyn i norrland" ;) Nu framöver så måste Nova börja hårdtränas, jag tänkte hjälpa Kristine med att lägga veckoscheman och annat, sen ska hon också få börja äta havre så hon får mer energi :)

Noell var hur laddad som helst idag, det märktes redan i transporten...;) På framridningen höll jag nästan på att bryta ihop, tänkte: "det kommer aldrig att gå att starta LA:1 på denna ponny idag", men jag bet ihop istället och tog det hela som ett träningspass. Jag gjorde en riktig "skolrunda" med henne, smekte och småpratade lite med henne under programmet, lyckligtvis hörde/såg domaren inte det. Vi hade ett par grova missar och lite småmissar här och var, men allt berodde ju på att hon var på tok för laddad och spänd. Men jag är nöjd för hon genomförde iaf alla moment, och ännu gladare blev jag när jag fick höra procenten, 61,053%! Vi höjde oss iaf en bit från förra helgen, duktig tjej! :D Vi blev 6:a på det resultatet av 11 st, men både 4:an och 5:an låg också på drygt 61% så det var ju bara någon ynka poäng som skiljde :)

Väl hemma igen så har det bara varit till att tvätta och smörja allt som var indränkt i sand, hua, kändes som om vi hade halva ridplan med oss hem :P


Av Linda Mårtensson - 7 augusti 2010 15:43

Imorse ringde väckarklockan 04.30, jippie vad tidigt....

Kristine startade 08.16 Framridningen såg bra ut, jag coachade lite :) Inne på banan hade de en riktig miss, som berodde på Kristine. Annars såg det fint ut, lite segt på några ställen vilket ledde till något låg form på några ställen också. Domarna dömde lite ojämt, Kristine hade 59,310%, 60.345% och 63,103%, inte så ojämt ändå, men däremot hon som kom tvåa fick 62-, 63- och 68% av domarna, hmmm skiljde ju en del...

Vi var iaf nöjda, vi startar ju bara denna tävling för skojs skull, det är ju den första regionala :)


Nu på e.m så har jag och mamma ridit ut en sväng, skrittade mest, men kände lite lätt på traven och galoppen också. Hade gramanen på och böjde en massa, hon kändes mjuk och fin! Men det var kvavt som sjutton att rida ska jag säga...


Nu ska jag unna mig en stunds vila innan det blir middag och vi ska ut o knoppa mm. =)

Av Linda Mårtensson - 7 augusti 2010 15:24

Första ordet jag säger är nöjd! Noell var jätteduktig!!! Hon skötte sig exemplariskt, gnäggade pyttelite en enda gång, kan det bero på att Nova inte var med? ;)) Mamma hjälpte mig på framridningen, Noell gick superfint! =) Denna gång lyckades vi behålla det där fina även inne på banan! Genomgående gick hon fint, hamnade lite bakom lod någon gång och ökningarna behöver fortfarande lite styrka, sen är hon fortfarande lite "valpig" i skritt-delen hon är liksom lite vinglig och kan inte hålla diagonalen rak och så ser hon sig gärna lite omkring :P Men annars var hon jättefin! Helt klart den finaste ritten vi gjort! Men sen blev jag helt förvånad när jag fick höra procenten, 62,333%, alla bara what??? Riktigt snålt dömt alltså, hade drygt två procent mer förra helgen och då var ritten nästan lite katastrofal :P Men, det är en bedömningssport, ibland får man för mkt, ibland för lite....

Iaf, så hade de övriga två strukit sig och jag fick som ensam c-ponny rida mot d-ponnyerna, trodde inte att min procent skulle räcka någonstans, men klassen i sig låg nog på ganska låga procent och vi kom trea!!! :D Och somsagt, det är prestationen som räknas, inte resultatet!

Bilder kommer såsmåningom....

Ovido - Quiz & Flashcards