Linda Mårtensson

Alla inlägg den 3 augusti 2010

Av Linda Mårtensson - 3 augusti 2010 22:44

Idag gick det så himla bra för mig och Noell! :D Sikken pånny ja har :'D

Noell fick ha graman idag, Karin tycker att hon hade börjat krypa upp lite på tävlingen, det är faktiskt också något som jag har känt av den senaste veckan, det är inte mkt men det är lika bra att hitta tillbaka direkt =) Noell är ju högrest och så är hon väldigt känslig och har ett väldigt piggt temprament, den kombinationen gör att hon gärna spänner sig och knäpper av i nacken...

Vi red först och flyttade på volten i skritt och trav, vi galopperade även igång dem lite.

Sen fick jag rida på volten i galopp, gjorde tempoväxlingar, när jag samlade så flyttade jag henne för innerskänkeln och när jag ökade så rätade jag ut. Shit vad hon lyfte i framdelen i samlingen, wow! Det känns att hon har blivit starkare i sina bakben! Sen fick jag rida några diagonaler och vi ökade galoppen, fick till flera riktigt bra, jag börjar få in känsla och teknik för hur mkt jag ska låta henne sträcka ut :) Efter det fick vi även träna lite ökningar i trav också, Noell blev väldigt taggad, men när jag tog kontakt i ökningen så blev hon jäääättefin :D Noell älskar att göra ökningar, man känner på hela hästen att hon lever upp ;) Efteråt så fick jag rida lite serpentinbågar för att släppa lite spänningar och komma till avspänning igen, och jag säger bara wow igen! :D När jag stämt av hennes energi så lättade hon av och blev alldelens lätt, spänstig och elastisk i traven! Avslutningsvis tog vi bara igenom ryggning, gjorde först två och hon sneddade till vänster, Karin petade lite på henne i den andra och sen i den tredje ryggade hon alldelens rakt och helt utan motstånd! :D Hon fick massor av beröm sedan när vi travade av kan jag säga! Fortsättningsvis måste vi träna på att hon ska stå stilla lite längre stund i halten, nu vet hon precis vad vi vill att hon ska göra så nu vill hon bara rygga, hon vet att hon får massa beröm då ;)


Det kändes verkligen bra att gå tillbaka lite till basic idag, kändes som att vi behövde det efter all ny träning, hitta tillbaka lite. Idag kände jag att jag fick igenom ärlig ställning i nacken, det saknade jag på tävlingen. Men en sak som jag fortfarande brottas med är dels att Noell skjuter ut mig och sadeln på utsidan i båda varven (dock mest i vä. varv), det är dock mest i början av ridpassen och sen blir det bättre och bättre ju längre in på passet det går...Det andra problemet är att jag fortfarande inte sitter hundra med mina axlar, spec. i vä. varv. Spänner upp den där jäkla vänsteraxeln fortfarande, tröttsamt och dumt.

imorgon är det en ny dag och nya möjligheter....

godnatt.

Av Linda Mårtensson - 3 augusti 2010 14:49

Må: vila

Tis: träning för Karin

Ons: skritt

Tors: lösgjörande

Fre: tävling i Timrå, LB:2

Lör: lösgjörande, Nova tävlar NM i Timrå LB:1

Sön: tävling i Timrå, LA:1 (Novas andra NM-klass)


Veckomål: Få ett bra flyt i LB:2 över 60%, ta oss igenom LA:1 igen med en förhoppningsvis lite lugnare ponny ;) Det är första tävlingen med regional status för Noells del =)

Av Linda Mårtensson - 3 augusti 2010 14:48

Denna vecka har gått bra, vi klarade debuten bra!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards