Linda Mårtensson

Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Linda Mårtensson - 13 februari 2012 14:05

I lördags var det somsagt tränarfortbildning och då fick jag och Noell chans träna för Sveriges förbudskapten i dressyr, Bo Jenå. Jag tyckte att det gick väldigt bra och det var bra miljöträning såhär inför tävlingarna. Noell spände till lite emellanåt, men i det stora hela var hon fin! Jag tror faktiskt att hon njöt lite av uppmärksamheten, haha. Vi fick jobba med ganska mycket grunder samt skänkelvikningar, lite förvänd galopp och bogen in i galopp på medellinjen. Det verkade som att han gillade Noell och han tyckte att hon hade god energi och bra framåtbjudning. Det han tyckte att jag skulle jobba lite extra med var ställningen åt höger - hon är lite stel åt det hållet och böjer gärna halsen istället. Alla hästar har ju en sämre sida och jag vet att Noell är sämre åt det hållet även om hon har blivit mer liksidig sedan jag började rida henne, men jag har nog inte jobbat tillräckligt aktivt med det - vilket det ska bli ändring på nu. Jag kommer vara mer noggrann vid ridning och massera nacken lite mer intensivt den närmsta tiden så hoppas jag att det kommer bli bättre sedan.


Jag tyckte att han läste av hästarna snabbt och han såg att Noell gärna spänner sig när jag saktar av till skritt, hon blir liksom lite tveksam och höjer sig i nacken - hon tänker lite för mycket ibland och väntar på att något nytt ska hända. I slutet av passet sa han att jag skulle börja flytta henne åt lite olika håll i skrittövergångarna för att leda bort tankarna så att hon kan slappna av istället. Mycket bra tips! Det är dock kanske något jag kommer ha mest användning av när vi tävlar för hemma är hon mer avspänd. I övrigt tyckte han att jag hade en bra sits så det var roligt att höra! Jag vet dock lite brister som jag jobbar med och det blev väldigt tydligt när jag såg filmerna från träningen, framförallt armbågarna i traven!!


Här får ni iaf lite bilder:

Noells fläta, som tyvärr gick ur litegrann pga att hon skakade på halsen så fruktansvärt mycket, haha.

     

Köhls Fidolina och Malin red i samma grupp som oss!

                         

Noell blev ganska svettig eftersom det var varmt ridhus (där vi brukar träna annars är det kallt) och hon är ju inte helklippt. Funderade lite fram och tillbaka på om jag skulle klippa henne lite mer innan men jag skippade det med tanke på att det ännu bara är februari, vilket betyder att det kan komma någon köldknäpp till och våra hästar går ute så mycket så jag tyckte att det var ovärt att ta bort all päls.

Av Linda Mårtensson - 13 februari 2012 14:00

Känner mig hyffsat duktig på att lägga upp bilder nuförtiden  

                       

Finns det någon sötare b-ponny?

Ovido - Quiz & Flashcards