Linda Mårtensson

Alla inlägg under februari 2012

Av Linda Mårtensson - 18 februari 2012 23:38

Björn Ranelid liksom? Har en känsla för att detta var första och sista gången jag såg mello istället för Gladiatorerna... Tur att man var i goda vänners sällskap, annars hade jag inte stått ut med Daniel Adams Ray/Oskar Linnros-, Eric Saade osv wannabees, seriöst.


Struntsamma, kan ju istället tala om hur det gick att rida Noell idag. Känns viktigare att tänka på sådant som faktiskt betyder något, haha. Noell hade ingen riktig gnista idag, inte den där riktiga glöden som bara hon har. Kan självklart ha berott på tusen anledningar, men en del av det tror jag faktiskt var vädret. Det har varit mulet hela dagen, men när vi red blåste det också en hel del och det kändes som om våren var hur långt bort som helst. Då är det inte konstigt om ponnyn inte har samma gnista som hon har haft under de senaste dagarna när solen har lyst upp tillvaron. Jag red ett lösgjörande joggingpass i alla gångarter på ridbanan och sedan skrittade vi ut en sväng i skogen. Jag red mycket förvända slutor och flyttade bogarna idag, tror att det var välbehövligt och Noell frustade förnöjsamt passet igenom.

Ibland får man faktiskt ha en liten tröttisdag, även om man heter Noell!


Hursomhelst så håller jag även på att i sakta mak höja upp Noells foderstat en del, kommer krävas mer energi med ökad träningsmängd inför tävlingarna och dessutom pälsbyte - viktigt att tänka på alla delar!


kram på er! 

Av Linda Mårtensson - 18 februari 2012 23:30

Idag stod det klubbtävling med Cesar på schemat. Det gick riktigt bra för oss och det blev helt klart mer än godkänt - det var ju första gången i  hela hans liv som han gick ett helt program rakt igenom! 


På framridningen skötte han sig exemplariskt och jag hade mycket bättre känsla idag än förra helgen jag red honom, kanske delvis berodde på att han fick låna Ninas sprenger bett som han älskar (tack!) och för att jag hade dressyrsadeln istället för allroundsadeln. ;) Det enda han reagerade på var när en ponny kom in med en sådan där gul filt, haha sötnosen. Väl inne på banan så tyckte han att det där domarbordet var väldigt konstigt, han gick förbi varje gång men med en del spänningar. Jag tyckte att han gjorde sitt bästa och det gick trots allt lättare att trava rakt fram idag än sist jag red, men vingligt var det så det måste vi börja öva mer på. Domaren verkade gilla honom då han fick kommentaren "trevlig häst" och 64%. Visserligen dömer man lite snällare på klubbisar än riktiga tävlingar men det var minsann inte illa pinkat för en liten nordsvensk som var travhäst för drygt ett och ett halvt år sedan! Jag var självklart väldigt nöjd med honom och jag måste säga att han är otroligt charmig att både rida och hantera. Han har väldigt mycket "go" i sig och vill hela tiden göra rätt och samtidigt har han mycket egen vilja och så är han en häst med "mycket i huvudet", likt Noell fast på ett litet annat vis. Han är heller inte tung i handen eller stark som man kan uppleva att många kallblod kan vara, dock är det självklart att han kan lägga sig på när man tänjer gränserna under träningen men så fort att han är tillräckligt stark i kroppen för arbetet så blir han väldigt lätt och mjuk.  Dessutom kan man inte undgå att han är otroligt söt och snygg när det gäller utseendet!

 

Dessa bilder är tagna i juni 2010 av Nina Lodin.


"Min" lilla prins. Tänk så konstigt livet kan vara, när jag var liten drömde jag ofta om att ha en arab - jag fantiserade om en ädel arab som självklart skulle vara jättepigg och jag älskade filmen "Sherdil". Numer är jag istället förälskad i en liten nordsvensk, något jag aldrig hade kunnat tro för tio år sedan...

 


Imorgon kommer förhoppningsvis bilder och ev. film från dagen. 

Av Linda Mårtensson - 17 februari 2012 19:45

God Kväll.

Idag har det varit en fantastiskt vacker dag och jag hade turen att sluta tidigt så att jag och Noell kunde skritta i solnedgången. Det var verkligen helt underbart och Noell fick bara chilla idag, bara sträcka på kroppen en sväng helt enkelt.


Helgen är ganska fullbokad, som de flesta andra helger. På något sätt lyckas jag boka in massor, jämt. Imorgon ska jag faktiskt starta Cesar på en liten ridskoletävling! Vi ska bara rida LD:4 som är ett program som bara innehåller skritt och trav, haha gulligt! Undra hur många år sedan det var jag red ett sådant?! Det fanns några andra lätta klasser att välja mellan också, men jag tycker att han har för dålig balans i galoppen för att gå ett program med galopp i. Det blir väl mest en liten träning för honom, han spänner sig lätt för saker som händer i omgivningen - han kan liksom inte sortera om det ex. kommer både cyklar, bilar och människor på en och samma gång, då kokar hjärnan över liksom! Jag hoppas att han tar det bra med lite liv runt banan för det blir inte speciellt lätt att sitta ned i hans trav om han spänner sig...


Imorgon tänkte jag även träna Noell lite själv på banan, vi behöver fila formen nu! På söndag har Kristine och jag barnridningen kl.13 och sen träning för Karin kl.17 Det blir lite stressigt (vi är förhoppningsvis hemma vid 15 och det tar ca 45 min att åka till ridhuset som vi ska träna i) och vi måste i princip göra allt färdigt på förmiddagen, mockning och höpackning åt tre hästar (mamma jobbar), packa sadlar, träns osv...


Utöver detta måste jag även plugga, har prov både tisdag och onsdag nästa vecka plus att jag inte har hunnit jobba ikapp allt sen jag var sjuk. Eftersom vi läser i block så hamnar man ganska långt efter i ett ämne med tanke på att varje lektion är ca 2,5 timmar och man har ca två sådana lektioner i varje ämne, varje vecka. När man dessutom har höga krav på sig själv så får man jobba hårt för att lyckas med alla delar, men jag har valt helt själv och även om det krävs mycket slit så är jag väldigt nöjd med mitt liv i nuläget! Däremot saknar jag framförallt Nina väldigt mycket just nu, jag har inte hunnit vara så mycket med henne sista veckorna. Beror väl mest att jag snart kan räkna in två veckor med denna förkylning, två veckor av orkeslöshet. Har bara orkat göra det allra nödvändigaste (=Noell+skolan), sjukt tråkigt. Dessutom har jag inte kunnat träna något alls på två veckor! Men jag känner att det är på bättringsvägen nu så snart är jag fit for fight igen!


Som tur är så börjar jag känna lite vårenergi krypa i min kropp, Noell har börjat fälla liiite päls, solen tittar fram allt oftigare och det är ljust mycket längre på eftermiddagarna! Så himla skönt. Jag kan börja leva, andas igen. Saker och ting går lite lättare. Tröttheten silas ut och planerna är många. Gäller bara att kunna vara kvar i nuet, kunna vara här och nu, där och då. Tur att jag har Noell - med henne kan jag bara vara Linda, där och då.

Av Linda Mårtensson - 17 februari 2012 10:30

God förmiddag!

Igår hade jag "sovmorgon" för vi började inte förrän kl 13. Denna s.k sovmorgonen utnyttjades givetvis för lite ridning i ljuset! Mamma var även ledig så vi red en sväng tillsammans med våra bruna springare på ridbanan.


Jag valde att fokusera mycket på lösgjordheten, formen och takt och tempo i trav. Jag red en del skänkelvikningar, flyttade framförallt högerbogen som är lite stelare än den vänstra och lite slutor. Ingen flashig trav överhuvudtaget, utan fokuset låg på att hon skulle trava med lugna, stora kliv - vila i steget helt enkelt. Mot slutet kunde jag bara sitta och le - Noell travade i fullständig balans, bar sig själv i en rund form och jag hade en jämn kontakt i båda tyglarna, kändes som att jag kunde rida med sytrådar! När den känslan hade infunnit sig så försökte jag göra lite skrittövergångar för att se om hon kunde slappna av lika fint genom hela övergången. Såklart spände hon sig litegrann i de första övergångarna, men då sa mamma åt mig att sluta titta ned så fort att jag skulle sakta av. Tänk vad man gör många små detaljer som ryttare utan att märka det själv?! Mamma sa något väldigt bra och det var att om jag tittade ned på Noell i övergången så blev det som att jag "psykade" henne - precis som när man tränar hundar. Om man tränar ex. fot och lydnad så ska man inte stirra ned på dem, man ska se framåt, och jag upptäckte att det var exakt samma sak med Noell - så fort jag lyfte blicken så behöll Noell en perfekt bjudning, energisk skritt och formen var densamma både i- under- och efter övergången! Jag gjorde flera stycken på rad och känslan var så fantastisk - vi var ett till 100% och jag behövde i princip bara tänka och visa med sätet vad jag ville.

Världens goaste lilla ponny! 


Jag måste även tillägga att det är hur kul som helst när man ridit en häst såpass länge att man kan fila på de mindre detaljerna och verkligen finlira på språket mellan varandra, mindre hjälper, mer balans, mer taktfasthet, mer vi-känsla. Underbart!


Av Linda Mårtensson - 15 februari 2012 20:15

Hejsan alla fina människor!

Jag har fullt upp som vanligt, men jag gör mitt bästa för att hålla er uppdaterade. I helgen var det fullt upp, i lördags var det först träning och sedan red jag även Nova en liten sväng på banan. Hon hade vilat ett par dagar eftersom Kristine också har varit krasslig så hon kändes lite stel, men mot slutet blev hon fin! Det känns minst sagt lite konstigt att sätta sig på en b-ponny när man är 18 år... Jag är lite stor men jag rider bara ett kort och lätt pass, dessutom verkar inte Nova bry sig något för hon bockade t.o.m


På söndagen hade jag tre små söta hästar att rida. Jag började med Cesar som kändes okej, men det var inte en av hans bästa dagar. Jag tyckte att han var lite väl maskig och slingrig. Nova var med nere på banan så jag fick hoppa upp på henne en liten sväng när Cesar var färdigriden. Det kändes att jag hade ridit igenom henne dagen innan för hon var mer loss i kroppen och hade mer bjudning. När de två var iordningställda och jag hade lunchat så skrittade jag ut en sväng i skogen med Noell. Hon var pigg och glad, gick och strosade i sin egen lilla värld. Hon fick mest lufsa på långa tyglar i skog och över några ängar, dock tog jag upp henne en liten sväng för att mjuka upp högerställningen.


I måndags hade vi vilodag, men igår joggade vi en sväng på ridbanan. Noell kändes lite trött i kroppen så därför fokuserade jag bara på lång och låg överlinje samt att ställning och böjning skulle gå igenom åt båda håll. Ibland måste man vara lyhörd för småsaker så att man inte börjar pressa dem till något avancerat om de inte är helt "på G". Noell tyckte hursomhelst att det var riktigt skönt att få sträcka på sig lite.


Jag var förresten också helt slut igår pga dålig sömn. Det är minsann inte det roligaste att ligga och hosta mitt i natten! Usch och fy... Min trötthet gjorde att jag inte orkade plugga inför kemi-provet som vi hade idag, så jag valde att kliva upp halv sex imorse för att repetera - galen som man är. Haha, ja jag tror att det fungerade hyffsat för jag svarade åtminstone på alla frågor (om svaren är rätt är ju en annan femma)! Som tur var hade jag bara det där provet idag så jag kunde ta 12.05 bussen hem och rida i det vackra solskenet. Noell var helt underbar idag. Vi red ute i skogen och hon var jättepigg men lyssnade ändå på minsta vink, dessutom kunde hon gå från att galoppera till att skritta helt avslappnat och frusta direkt! Det var bara såå roligt att rida, vi var verkligen ett kändes det som! Kärlek till Noell idag, min finaste.


Nu måste jag ta tag i matten, har fruktansvärt många bollar i luften nu. Kram på er!


Av Linda Mårtensson - 14 februari 2012 11:49

 

Nomnom..

     

Trött o svettig ponny sover lite på pappa ^^

 

Stretching efter passet.

     

Min stjärna!

 
Av Linda Mårtensson - 13 februari 2012 14:05

I lördags var det somsagt tränarfortbildning och då fick jag och Noell chans träna för Sveriges förbudskapten i dressyr, Bo Jenå. Jag tyckte att det gick väldigt bra och det var bra miljöträning såhär inför tävlingarna. Noell spände till lite emellanåt, men i det stora hela var hon fin! Jag tror faktiskt att hon njöt lite av uppmärksamheten, haha. Vi fick jobba med ganska mycket grunder samt skänkelvikningar, lite förvänd galopp och bogen in i galopp på medellinjen. Det verkade som att han gillade Noell och han tyckte att hon hade god energi och bra framåtbjudning. Det han tyckte att jag skulle jobba lite extra med var ställningen åt höger - hon är lite stel åt det hållet och böjer gärna halsen istället. Alla hästar har ju en sämre sida och jag vet att Noell är sämre åt det hållet även om hon har blivit mer liksidig sedan jag började rida henne, men jag har nog inte jobbat tillräckligt aktivt med det - vilket det ska bli ändring på nu. Jag kommer vara mer noggrann vid ridning och massera nacken lite mer intensivt den närmsta tiden så hoppas jag att det kommer bli bättre sedan.


Jag tyckte att han läste av hästarna snabbt och han såg att Noell gärna spänner sig när jag saktar av till skritt, hon blir liksom lite tveksam och höjer sig i nacken - hon tänker lite för mycket ibland och väntar på att något nytt ska hända. I slutet av passet sa han att jag skulle börja flytta henne åt lite olika håll i skrittövergångarna för att leda bort tankarna så att hon kan slappna av istället. Mycket bra tips! Det är dock kanske något jag kommer ha mest användning av när vi tävlar för hemma är hon mer avspänd. I övrigt tyckte han att jag hade en bra sits så det var roligt att höra! Jag vet dock lite brister som jag jobbar med och det blev väldigt tydligt när jag såg filmerna från träningen, framförallt armbågarna i traven!!


Här får ni iaf lite bilder:

Noells fläta, som tyvärr gick ur litegrann pga att hon skakade på halsen så fruktansvärt mycket, haha.

     

Köhls Fidolina och Malin red i samma grupp som oss!

                         

Noell blev ganska svettig eftersom det var varmt ridhus (där vi brukar träna annars är det kallt) och hon är ju inte helklippt. Funderade lite fram och tillbaka på om jag skulle klippa henne lite mer innan men jag skippade det med tanke på att det ännu bara är februari, vilket betyder att det kan komma någon köldknäpp till och våra hästar går ute så mycket så jag tyckte att det var ovärt att ta bort all päls.

Av Linda Mårtensson - 13 februari 2012 14:00

Känner mig hyffsat duktig på att lägga upp bilder nuförtiden  

                       

Finns det någon sötare b-ponny?

Ovido - Quiz & Flashcards