Linda Mårtensson

Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Linda Mårtensson - 18 februari 2012 23:38

Björn Ranelid liksom? Har en känsla för att detta var första och sista gången jag såg mello istället för Gladiatorerna... Tur att man var i goda vänners sällskap, annars hade jag inte stått ut med Daniel Adams Ray/Oskar Linnros-, Eric Saade osv wannabees, seriöst.


Struntsamma, kan ju istället tala om hur det gick att rida Noell idag. Känns viktigare att tänka på sådant som faktiskt betyder något, haha. Noell hade ingen riktig gnista idag, inte den där riktiga glöden som bara hon har. Kan självklart ha berott på tusen anledningar, men en del av det tror jag faktiskt var vädret. Det har varit mulet hela dagen, men när vi red blåste det också en hel del och det kändes som om våren var hur långt bort som helst. Då är det inte konstigt om ponnyn inte har samma gnista som hon har haft under de senaste dagarna när solen har lyst upp tillvaron. Jag red ett lösgjörande joggingpass i alla gångarter på ridbanan och sedan skrittade vi ut en sväng i skogen. Jag red mycket förvända slutor och flyttade bogarna idag, tror att det var välbehövligt och Noell frustade förnöjsamt passet igenom.

Ibland får man faktiskt ha en liten tröttisdag, även om man heter Noell!


Hursomhelst så håller jag även på att i sakta mak höja upp Noells foderstat en del, kommer krävas mer energi med ökad träningsmängd inför tävlingarna och dessutom pälsbyte - viktigt att tänka på alla delar!


kram på er! 

Av Linda Mårtensson - 18 februari 2012 23:30

Idag stod det klubbtävling med Cesar på schemat. Det gick riktigt bra för oss och det blev helt klart mer än godkänt - det var ju första gången i  hela hans liv som han gick ett helt program rakt igenom! 


På framridningen skötte han sig exemplariskt och jag hade mycket bättre känsla idag än förra helgen jag red honom, kanske delvis berodde på att han fick låna Ninas sprenger bett som han älskar (tack!) och för att jag hade dressyrsadeln istället för allroundsadeln. ;) Det enda han reagerade på var när en ponny kom in med en sådan där gul filt, haha sötnosen. Väl inne på banan så tyckte han att det där domarbordet var väldigt konstigt, han gick förbi varje gång men med en del spänningar. Jag tyckte att han gjorde sitt bästa och det gick trots allt lättare att trava rakt fram idag än sist jag red, men vingligt var det så det måste vi börja öva mer på. Domaren verkade gilla honom då han fick kommentaren "trevlig häst" och 64%. Visserligen dömer man lite snällare på klubbisar än riktiga tävlingar men det var minsann inte illa pinkat för en liten nordsvensk som var travhäst för drygt ett och ett halvt år sedan! Jag var självklart väldigt nöjd med honom och jag måste säga att han är otroligt charmig att både rida och hantera. Han har väldigt mycket "go" i sig och vill hela tiden göra rätt och samtidigt har han mycket egen vilja och så är han en häst med "mycket i huvudet", likt Noell fast på ett litet annat vis. Han är heller inte tung i handen eller stark som man kan uppleva att många kallblod kan vara, dock är det självklart att han kan lägga sig på när man tänjer gränserna under träningen men så fort att han är tillräckligt stark i kroppen för arbetet så blir han väldigt lätt och mjuk.  Dessutom kan man inte undgå att han är otroligt söt och snygg när det gäller utseendet!

 

Dessa bilder är tagna i juni 2010 av Nina Lodin.


"Min" lilla prins. Tänk så konstigt livet kan vara, när jag var liten drömde jag ofta om att ha en arab - jag fantiserade om en ädel arab som självklart skulle vara jättepigg och jag älskade filmen "Sherdil". Numer är jag istället förälskad i en liten nordsvensk, något jag aldrig hade kunnat tro för tio år sedan...

 


Imorgon kommer förhoppningsvis bilder och ev. film från dagen. 

Ovido - Quiz & Flashcards