Linda Mårtensson

Alla inlägg under april 2011

Av Linda Mårtensson - 7 april 2011 07:59

Ojoj så jag ligger efter med uppdateringen här! Ni får helt enkelt stå ut, jag har sjukt mycket i skolan nu innan påsklovet.


I tisdags red vi vårt första träningspass på sand utomhus 2011! :D Gjorde inga svåra saker, jobbade med en slalom som stod framme, lite övergångar och förvänd galopp. Hon kändes väldigt fin i galoppen och den förvända blev också bra när jag ställde lite krav så att hon inte blev lång som ett ånglok hehe ;) Traven kämpade jag med en bra stund. Mamma var också med och red Cesar så när hon var färdig så hjälpte hon mig lite :) Hon tjatade en stund att jag inte skulle sitta stel som en pinne, utan att jag skulle vara lika rörlig och följsam i mitt säte som jag är i skritten och galoppen. Tillslut hittade jag det, jag slappnade av och följde Noells stora rörelser i ryggen och Noell kunde slappna av och travade rörligare än någonsin! :D Det var liksom: "jahaaa, var det såhär det ska kännas när man travar!" Det kändes helt awesome!


Igår var det återigen dags för ett pass. Hon kändes fin och avspänd stundvis i uppvärmningen, spec i galoppen. När Patrick och Courage kom ned till banan så blev hon lite olydig, gick mest och sneglade på dem och liksom "skyggade till" när vi möttes, haha bushest ^^ Hon släppte det efter en stund iaf. Hon kändes bra i den förvända, återigen när jag ställer lite krav. Travade på en bra stund för att få henne lika fin som dagen innan, testade ett par skänkelvikningar. Det tog en bra stund för hon spänner till sig så fort att jag inte följer hennes rörelser till 100%. Tillslut blev hon väldigt avspänd, jag hade dock inte samma sug i handen och bakbensaktivitet som dagen innan. Hon kanske var lite trött med tanke på att hon inte har gått så hårt de senaste två veckorna typ, sen tror jag att jag behöver mammas stöd för jag är så otrygg, jag behöver hela tiden bekräftelse på att det är bra. Det är ett av mina största problem; att jag inte litar på mig själv och min känsla. Det leder ofta till att jag blir passiv i min ridning, särskilt när jag är inne på tävlingsbanan eller när folk tittar. Jag jobbar med det hela tiden, men alla har ju svårt med någonting, eller hur?!


Dagens lilla tips: När något inte känns bra i ridningen så se först över dig själv -din sits, din inverkan, men även tankar och känslor. Små saker kan påverka ridningen väldigt mycket negativt, så skyll inte på hästen! När Noell är spänd så är det oftast jag som i själva verket spänner mig, hon är så känslig och känner små, små saker som kanske inte ens syns från backen....


Idag är jag faktiskt ledig! :D Så idag ska jag plugga till franska provet imorgon, rida ut Noell lite lugnt och så kommer Lisa hit och känner igenom Cesar för första gången! Jag skriver mer senare, bye.

Av Linda Mårtensson - 4 april 2011 21:49

Idag har Noell fått vila :) Hon har ju gått rätt så mycket i helgen och jag har jättemycket plugg just nu (franska prov: hör+muntligt imorgon, naturkunskapsprov ons, franska: läsförståelse, grammatik, friskrivning fre och så ett fysikprov på det nästa tisdag).

Även om hon inte blev riden så fick hon en avborstning, massage och så tränade vi lite frihetsdressyr när jag skulle ta in henne :) Hon är jätteduktig, hon följer mig som en liten hund i hagen och kommer när jag kallar ^^ Hon är så söt när hon kommer med spetsade öron (a)


Förresten är jag jätteglad! Det har varit massvis av plusgrader nu så att halva ridbanan har tinat upp! :D Visserligen blöt, men fullt ridbar =) Så imorgon står det träning på schemat, läääängtar! ;D


NU är det faktiskt dags att sova, jag är alldelens för trött...


natti people

Av Linda Mårtensson - 3 april 2011 22:45

Hej o hopp! Eller ja, jag är supertrött och inte på världens "hej o hopp-humör" haha :P


Idag när jag red Noell gick det betydligt bättre! Körde på rakt gummibett, det vågar hon ta mycket mer stöd på :) Dock tar hon mycket stöd framåt och söker sig inte nedåt som jag önskar. När jag rider ute är hon ju väldigt het också så det är inte så lätt att hålla henne i låg form, det får jag naturligtvis ha i åtanke. Jag fick till några riktigt fina, men korta glimtar i traven då hon sökte sig både framåt och nedåt i en lugn takt med bra rytm -det var härligt! Mina händer tänkte jag väääldigt mycket på idag, knuten hand, avslappnade handleder, stilla och framförallt att erbjuda henne stöd och trygghet. Det är av stor vikt att inte börja röra och fixa med händerna så mycket när man rider på en häst som inte vill ta stöd, dels blir det svårt för dem och de känner sig otrygga och vet inte var de har sin ryttare. Hursomhelst är jag nöjd, det var ett bra pass som vi båda lärde oss av!


Efter lunch var det Cesars tur. Jag kan säga att jag inte är särskilt nöjd med honom idag. Han letar saker att vara rädd för hela tiden, postlådor, bilar, soptunnor, människor, saker som rör sig -you name it. Skitjobbig är han, jag vet inte om han testar oss (han gör samma sak med mamma), eller att det är något fel på honom alternativt att han helt enkelt tänder till på saker. Både igår och idag blev han "jätterädd" för en bil, tvärvände och tänkte sticka hem. Känns väldigt säkert måste jag säga -.- Vi måste klura ut vad vi ska göra med honom, för han stirrar verkligen på allt och blir lite blockad. Något måste göras!


Ikväll har jag varit på möte om årets tävlingar som vår klubb anordnar mm :) Detta kommer nog bli sjukt braaa, vi kommer ha massor av roliga priser och så! :D Kom hem vid nio, så fram tills nu har jag läst bloggar, pluggat lite och ordnat upp lite i mitt rum som var lika kaosartat som mitt liv känns just nu :P

Nu ska jag sova några timmar. Sov gott.

Av Linda Mårtensson - 2 april 2011 20:57

Puh, vilken dag!


Startade upp dagen klockan åtta, en halvtimme senare än jag hade tänkt :P Åt frukost, kollade upp de närmaste tävlingarna och lite sånt. Vid nio körde jag igång plugget och höll på lite för länge så det var bara att skynda ut och mocka och kasta i sig lite lunch innan det bar av mot MRF.  Väl där var det u-sek möte, planerade lite inför en massa aktiviteter i vår :) Men det roligaste vi tog upp var jubileumsdagen! Vår klubb fyller ju 40 år i år så det kommer vi att fira med lite extra speciella priser på tävlingarna mm, men det roligaste är jubileumsdagen som kommer att anordnas i början av hösten ;) Avslöjar inte mer än att det kommer att bli en rejäl hästfest med massor av skoj! :D


När Kristine och jag kom hem igen var det dags att fixa ordning hästarna för en härlig uteritt i alla plusgrader! ;D  Vi myste och pysslade länge, jag friserade både man, svans, pannlugg, stubb, öronhåret och hovskägget :) Så nu är donnan jättefin! Vi stack sedan ut på alla mjuka grusvägar, jättehärligt att kunna trava och galoppera någonstans :) Noell var duktig och så, men hon var väldigt ihopkrullad i halsen, tog inte stöd på bettet och "lekte" runt med bettet. Alldelens som om hon inte är nöjd och tycker att det är lite obehagligt. Hon har alltid varit gnagig på bettet, alldelens som att det är någon slags stressgrej hon håller på med. Hon gör det inte bara när jag har korta tyglar utan även emellanåt när hon går på långa och om hon står still, eller spänner sadelgjorden. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, men jag tänkte börja med att inte rida på tredelat bara varva mellan rakt gummibett och vanligt tränsbett för att se om det gör någon skillnad?! Om ni har några tips så tar jag emot dem med öppna armar! Det är dessutom inte så valfritt angående bett i dressyr, man får ju inte ens rida med rakt bett....


Ikväll har vi (jag, mamma, Marcus, Kristine och Maya) hjälpts åt att mocka ur lite ur hagen, blev väl en sådär 15 kärror! Den absolut skojigaste sysselsättningen en lördag kväll, eller inte :P Men det måste göras så det är lika bra att bara bita ihop och jobba ;)


Nu är jag helt slut och tänkte gotta i mig lite popcorn och mysa :)

ha en fortsatt bra lördag hörreni!

Av Linda Mårtensson - 2 april 2011 20:43

Som rubriken lyder så har jag anmält oss till första tävlingen! Känns både sjukt roligt men också lite nervöst och vemodigt liksom. Vi har inte tränat så mycket för tränare denna vinter, totalt två ggr sen oktober...Vi har inte tappat så mycket tror jag, men inte direkt utvecklats så jättemycket heller. Men, men, vi måste ju börja någonstans ändå!


Det blir iaf i Huddiksvall den 22/4, wooaah endast 20 dagar kvar! Kristine och Nova kör bara LA:1, av lite olika skäl. Dels för att de känner att de behöver mer träning innan de kör något högre, men också för att Nova återigen fick sadelgjordsskav så de har kört barbacka de senaste typ två veckorna :/ Nova har fått skav varenda vår vi har haft henne, antagligen för att pälsen är så skör den här årstiden. Noells däremot är helt borta, hon har fått en massa rävig sommarpäls där! :D Jag och Noell ska iaf starta LA:1 och lagtävlansprogram för ponnyallsvenskan :) De är rätt lika, förutom att förvända galoppen ligger som serpentinbågar istället för på rakt spår som i LA:1. Jag kör den mest för att höja upp oss ett snäpp och börja känna på lite, tror att det programmet kommer att passa bra till Noell för att det händer saker hela tiden i det! =)

Av Linda Mårtensson - 1 april 2011 22:54

Hej alla läsare!

Jag har inte hunnit med att uppdatera er för jag har haft så mycket annat.

Hursomhelst red vi på banan igår :) Noell var verkligen jätteduktig! Efter lite värmning tränade vi på att öka/minska volten hela passset. Är det något som är svårt med att rida så är det grunderna! Sitsen, lösgjordheten, takten, stödet -you name it. Stundtals stämde allt verkligen bra, jag höll i vänstertygeln ordentligt och Noell lättade av :) Det är en härlig känsla, tänk om jag alltid kunde rida så bra och väl -då skulle inget vara svårt för Noell heller :P


Idag har vi haft vilodag. Det är skönt att låta henne vila på fredagar för jag brukar vara helt slut då...Dagarna rullar på i rasande fart, sover för lite och har t.ex inte tittat på TV en endaste liten minut denna vecka...Man får helt enkelt offra sig för att hinna med hästar, skola och allt annat som livet innebär!


I helgen har jag som vanligt en hel del på schemat, men jag ska försöka hinna uppdatera er så mycket som det finns tid till =)

kram

Ovido - Quiz & Flashcards