Linda Mårtensson

Alla inlägg den 20 april 2011

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 22:39

Tänkte fortsätta berätta lite om den här veckan fram tills idag :)


I måndags skrittade jag och Noell ut en sväng. Noell fokuserade mest på att gå så fort hon bara kunde och jag försökte träna på min sits och hållning, harmonerande kombination...? Kanske inte den bästa, hehe ;) Nä, men det gick faktiskt bra!


Igår hade mamma genomkörare med både mig och Kristine! Det gick väldigt mycket bättre än träningen i söndags. Jag blev ständigt påmind om axeln och att slappna av -det är ytterligare ett av mina problem -.- När jag slappnar av, vrider med kroppen i svängarna och sitter med knutna händer om tyglarna så kan jag rida i en jättehärlig trav med mycket tryck under dojjorna! :D När hon har den traven flyter skänkelvikningarna som smort. Jag kommer dock bara försöka plocka fram den strax innan det är dags att gå in på banan, annars kommer hon inte orka pga styrkan. Hon gjorde en superfin ryggning och galoppen kändes fin =) Efter ett sånt pass har man lite mer självförtroende och allt känns lite lättare!


Idag har Noell fått ha en vilodag, jag har dock masserat henne med lite arnika (: Jag har även hjälpt mamma och Cesar! Gud så duktiga de var idag!!! :D Mamma red jättebra och Cesar såg ännu lite mjukare ut. Vi jobbade samma som vi håller på med just för tillfället, nämligen: övergångar, svängbarhet och framförallt galoppen. Imorgon kommer Jossan, hoppas att han är bättre nu!


På återbloggande imorgon, då är det tävlingsförberedelser som gäller! :D

kram

mysbild för någon kväll sedan

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 22:35

                    Ni får titta på Cesar och igga mig -ofixad, fula miner och totalt omatchad outfit haha :P

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 18:29

Det är till stor del pga av den här träningen som jag verkligen har gått och funderat på en massa saker och känt mig lite nere. Jag har ridit ganska mycket själv senaste ridpassen och detta har lett till att jag har försämrat min vänsteraxel igen :( Jag har nu jobbat med axeln i ett år och det har inte försvunnit än, så ni kanske förstår varför det kändes tungt. Men vafasen liksom -bryt ihop och kom igen! Jag fick rida flera varv och bara tänka på axeln, sedan gick det faktiskt bra :) När jag vrider fram vänsteraxeln så vrids även mitt bäcken och jag belastar högersidan mer -det är därför Noell är så stel i sin högra bog :'( Till råga på allt blir min vänsterskänkel väldigt svag och kommer i fel läge. Det är otroligt viktigt att ha en eller flera bra tränare som upptäcker sådana saker i tid. Första gången jag fick en kommentar om min axel var 2008, sedan tränade jag inte mer för den tränaren (ingen "vardagstränare" för mig) och de som sedan tränade mig kommenterade det inte?! Kanske var det så att de inte såg det, men en tränare bör helst göra det. Hursomhelst så har det resulterat att jag red i två år (kanske längre?) med något höjd/framdragen vänsteraxel innan jag började träna för Karin (2010)! Det är också därför som det är så otroligt svårt att jobba bort det, tyvärr.

Men sånt är livet! Ingen ryttare är helt rak och alla har sitsproblem. Eftersom Noell är så otroligt känslig så blir det desto tydligare. Jag har nu bestämt mig för att det ska gå, jag måste få bort detta för att komma vidare. Så nu försöker jag stretcha, ber mamma linimentera axlarna och försöker hålla det i tankarna så mycket som möjligt! Min snälla mamma försöker även följa med mig när jag rider för att påminna mig -all the time! :D Det finns inget bättre än att ha en tjatande mamma vid sidan av ridbanan <3


Sluttjatat om mina axlar iaf och tillbaka till träningen. Vi fick även rida skänkelvikningar och förvänd galopp. Skänkelvikningarna i LA:1 är verkligen svåra :O Jättesvår linje och Noell vill gärna förkomma mig. Jaja, det gäller bara att ha kontroll, då går allt! Den förvända galoppen gick också jättebra efter lite instruktioner av Karin :) Noell började haja det här med serpentinbågar och samling! Men ännu är hon lite svag så jag förväntar mig inte att det blir lika bra på tävlingen än, men snart så! :D

 

mon étoile! <3

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 18:14

I söndags red jag Cesar =) Han var jätteduktig! I traven jobbade jag mest med följsamheten och formen. När han kändes fin galopperade jag en hel del, kul nu när han är lite mjukare och man kan börja ordentligt med galoppen! Gjorde inget annat speciellt så istället för att skriva en massa så bjuder jag på lite bilder som Kristine knäppte :)

                     

Vi var inte så snyggt klädda för en fotografering, men ni kan ju få ta del av lite vardag! Livet med hästar är inte så glamouröst och det är viktigare att hinna med att träna hästen ordentligt än att hålla på att matcha ihop outfits. Förresten vill jag tillägga att jag hatar att rida med ridväst! Jag tycker att sitsen blir stel och förstörd, men jag ville ha det pga av blåsten och Cesar är inte så säker att rida i trafiken då. Säkerheten först! Sen skadar det inte att vara en bra förebild heller :) Jag har faktiskt en del porträttbilder också, men de kommer i ett separat inlägg (:


Efter träningen fick han sig en riktig massage-genomgång av mig, najsigt tyckte Cesar ^^

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 17:53

Hittade en gammal brosch som jag tycker är jättefin =) Egentligen hade jag tänkt köpa en ny plastrong som jag har tittat ut, men det får bli när jag inte har så mycket utgifter som jag har för tillfället ;) *hoppas på ett sommarjobb*    

Visst blev det fint? :D

Här är några andra plastrongnålar som vi har :P

Några av dem har vi vunnit på tävlingar, därav har vi likadana xP

Av Linda Mårtensson - 20 april 2011 16:48

Hejhej bloggen!

Som ni kanske har märkt så har jag varit en aning frånvarande här några dagar ;) Det är såhär att vi har haft ett energi-projekt i skolan nu innan lovet som har tagit mycket energi och sen har resterande energi gått åt till ridningen, uppladdningen inför fredag (tävling!) och en massa tänkande och analyserande. Nu är jag tillbaka med ny energi och ska ta igen min frånvaro, låter det skoj? :)


Nu är det dessutom PÅSKLOV för min del! :D

Ovido - Quiz & Flashcards