Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

You rock my world

Av Linda Mårtensson - 27 januari 2012 10:15

Noell har känts superfin hela denna vecka måste jag säga! I tisdags körde vi kondition/styrka i skogen med Kristine och Nova och Noell kämpade på jättebra. Det är roligt att rida henne när hon är lite lagom, hon blir visserligen lite het emellanåt men hon är ganska lätt att lugna ned. Det är också härligt när man får så bra fokus från hennes sida så att man kan variera formen och tempot utan några större problem. Vi behöver fortfarande jobba med att hon ska kunna slappna av redan från början som hon kan när vi tränar på ridbanan, när vi är ute så tar det mycket längre tid innan hon kommer till ro. Förhoppningsvis så kommer det också bara jag är tålmodig och rider lugnt och avspänt själv hela tiden. Dessutom är det förståeligt att det finns mer att titta på osv i skogen så att det blir självklart en utmaning för alla ryttare att kunna rida sin häst med samma avspänning och harmoni som när man rider innanför fyra väggar/staket.


I onsdags red vi med mamma och Cesar ner till ridbanan. När mamma och jag rider tillsammans så hjälper vi ofta varandra lite när man själv har skrittpaus och det är faktiskt ovärderligt att få lite små tips under passets gång. Jag blev tvungen att berömma mammas sits som har blivit så fin! Hon har gymmat och gått på cirkelträning en hel del under hösten och vintern och det syns för att hon har fått en helt annan bålstabilitet och kroppskontroll! Detta gör även att Cesar blir mycket stadigare och mamma kommer åt honom på ett helt annat sätt och han ser allt bättre ut för var dag som går. Mamma berömde mig dels för att hon tyckte att Noells galoppkvalité var snäppet bättre och för att traven var betydligt bättre än i höstas. Jag känner givetvis också stor skillnad och nu kändes det som rätt läge att börja lite mer på allvar göra korta samlingssekvenser i traven så att hon blir starkare och hittar mer växlar och att hon hamnar mer i uppförsbacke. När jag har försökt med detta förut så har hon mest spänt till och jag har inte fått den reaktion jag velat ha, men nu hittade jag känslan på ett annat sätt och hon samlade sig korrekt flertalet gånger! Trötta och nöjda kunde vi trava av och sedan skritta hem med ett leende på läpparna!


Igår var det dags att skritta ut efter två dagar med hårdare pass. Vi gjorde sällskap med Nina och Patrick och vi red vår lilla klassiker sväng och pratade som vanligt oavbrutet hela tiden. Vi skrittade mest på långa tyglar men jag böjde igenom henne och flyttade henne lite hit och dit över vägen i lösgjörande syfte.


Idag är det finally fredag! Jag har bara haft en kort diskussion på företagsekonomin nu på förmiddagen så nu ska jag utnyttja resten av tiden fram till ett då matten börjar med plugg så att jag inte behöver plugga så mycket i helgen.

kram

 

Noell kunde minsann inte hålla sig från att leka i snön när vi fotade i lördags, så typiskt henne, haha.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards