Linda Mårtensson

Alla inlägg under maj 2011

Av Linda Mårtensson - 13 maj 2011 15:35

Fredag eftermiddag och lika trött som man alltid är just denna tid :P Konstaterade nyss att jag har två fysikprov, ett naturkunskapsprov, franska nationella och en muntlig redovisning kvar, jippie liksom...


Jajja, Noell kändes kanon igår när jag skrittade, verkligen lugn och nöjd och inget vevande med bakbenen :) (Hon brukar veva med bakbenen ganska mycket när hon skittar) När vi kom tillbaka så var hon jättesöt och började gnägga åt mig av någon anledning xP Jättegulligt ^^


Igår hade vi lite träningssnack med Karin och hon tyckte att det var bara att köra på med träning och tävling nu =) Vilket betyder att vi ska ut till Juniskär på söndag och träna hemma hos Sandra och Beauty och sen kommer Karin hem till oss på måndag och tränar oss :D Nästa helg är det hemmatävling, sjukt pepp! ;D


uppdaterar mer senare, kram! 

Av Linda Mårtensson - 12 maj 2011 10:02

Idag är jag riktigt glad, nöjd och tillfreds med mitt liv igen, typ första gången på nästan två veckor!


Igår var nämligen en kotknackare hemma hos oss, väldigt intressant :) Det var otroligt skönt att få svar på en massa funderingar osv. Han började med Noell och det var diverse saker han knäckte till. Några senor som han la tillrätta, en ländkota och nacken. Ni skulle ha sett Noell efter att han hade fixat till nacken, hon blev jättetrött, tuggade och smaskade =) Inte konstigt att hon varit så spänd i nacken och rädd om både nacke, öron och huvud eftersom detta har gjort lite ont och han sa att hon kunde ha haft lite "huvudvärk". Eftersom kotorna låg snett så kunde inte ryggmärgsvätskan flöda ordentligt och det kan vara en av anledningarna till varför hon har varit så spänd. Hon har fått gallor i höger bak för att hon hade en låsning uppe i länden som gjorde att hon inte kunde arbeta lika mycket med vänster bak och därmed överbelastat höger bak och vänster fram. Hästar fungerar ju som oss människor, de är höger- eller vänsterhänta, dock ligger det diagonalt och Noell är starkare i höger bak och vänster fram. Därav vill hon alltid fuska med högerbogen och skjuta ut den och bara böja halsen åt höger, så det är inte så konstigt att den har mindre muskler och är mycket stelare i den bogen. Det förklarade också varför jag hela tiden måste sitta och "fiska" med högertygeln när jag rider efter vägen och så, hela Noells kropp är påväg åt vänster (pga den sneda nacken och det vänstra, starka frambenet).


Den där förklaringen blev väl ganska så jätterörig, men jag hoppas att ni förstod lite av den, haha ;) Nova hade i princip samma problem som Noell, vilket heller inte är något konstigt då de flesta hästar är starkare i vänster fram och höger bak, såsom de flesta människor är högerhänta. Vi hoppas på att det var den sneda ländkotan i ryggen på Nova som har gjort att hon har haft lite problem att hålla galoppen och att hon alltid måste kissa. På senaste tävlingen t.ex så kissade hon två gånger under båda framridningarna plus att hon kissade flera gånger i transporten, det är inte riktigt normalt.


Det som var lite roligt som han sa och som jag inte riktigt tänkt på är att de bästa hästarna, oavsett gren, trav, eller rid, har ett väldigt starkt psyke och säger inte till när det gör ont. Han sa att de bästa kan vara lika sneda som vilken annan häst som helst men de biter ihop och jobbar ändå. Detta har självklart ett pris till slut då det kan uppstå förslitningsskador osv så därför är det väldigt viktigt att kolla upp dem även om de inte visar hälta eller något. Både Nova och Noell är sådär, framförallt Noell, de springer även fast de har känningar så det är viktigt att vara uppmärksam!    


Nu är båda visserligen fixade, men det svåra kommer nu bli att hålla rätt träning och inte rida tills de blir trötta för då går de lätt tillbaka till gamla vanor, samt att det kan gå tillbaka om de brallar i hagen och sådär. Jag håller tummarna för att Noell ska vara lugn, för nu måste det här stabiliseras och det vore bra om han inte måste komma tillbaka var tredje dag och börja om liksom, för då blir det väldigt dyrt och vi kommer inte direkt att komma någon vart med stabiliseringsarbetet/muskeluppbyggningen eftersom de måste ta det lite lugnt ett par dagar efter varje behandling också...

höres senare!

Av Linda Mårtensson - 11 maj 2011 12:32

Som ni kanske har märkt så har uppdateringen varit sämst den här veckan, av olika skäl.

Noell är fortfarande gallig i sitt högerben (både i hasen och kotan), den går ner när jag linimenterar, kyler osv och igår gick den ned när vi skrittade ut. Hon är pytte, pytte lite gallig i det vänstra när hon har stått inne, men inte som i det högra. Därför motioneras Noell väldigt lugnt just nu, jag vill absolut inte börja träna henne så länge hon inte är som vanligt och min mag-känsla säger nej. Min teori är att hon belastar det benet mer/på något konstigt sätt, eller så gjorde hon något med det när hon gjorde illa sig. Hade det varit fodret så borde hon åtminstone vara likadan på båda bakbenen, annars kunde det ha varit det då vi nyligen bytte hö-levrantör och så har jag börjat beta henne för hand. Vi har fått lite tips av bekanta som kanske kan hjälpa oss, vad det är tänker jag dock inte avslöja riktigt än ;) Sen är det faktiskt hemma-tävling nästa helg (den 21:a) som jag väldigt gärna skulle vilja vara med på, det är ju alltid roligt att visa upp sig för hemmapubliken! :D Men, om det fortsätter såhär så måste jag stryka, Noells välmående kommer ALLTID i första hand och jag vill inte starta en häst som inte är i tävlingsmässigt skick överhuvudtaget. Veterinären känns lite som sista alternativet, eftersom hon inte visat tecken på hälta eller ömhet. När hon hade gjort illa käken (två år sen) t.ex så åkte vi in och röntgade men de hittade inget, så det blev vila och någon medicin/smärtstillande som jag inte kommer på vad det var just nu och då var hon ändå riktigt öm i den. Därför tror jag mer på någon snedbelastning eller något eftersom hon har varit så stel i högerbogen också.... 


Som ni kanske förstår så blir man lite deppig av sådant och en massa konstiga tankar rullar i huvudet, för jag tänker, funderar och vänder och vrider på det konstant så jag blir väldigt trött av det. Jag har även dragit på mig en liten förkylning, det är massor i skolan nu sista veckorna, plus en massa annat som jag inte ens orkar räkna upp  runtomkring allt det här. Därav orkar jag inte hålla bloggen så väluppdaterad som jag egentligen vill.


Nu ska jag gå på en naturkunskapslektion så: på återbloggande! 

Av Linda Mårtensson - 8 maj 2011 20:35

Helt sjukt vad trött man blir av att vara på tävling hela dagen! :o Vi åkte strax före halv tio och var inte hemma förrän halv sju! Men jag tror att jag börjar med min gårdag som också kändes väldigt lång. Började med ett träningspass med Kristine och Nova :) De var jätteduktiga och Nova hade coolat ner lite efter senaste veckans hysteri. I början av passet fick de jobba i en riktigt låg och lång form och sedan fick de rida slalom mellan en massa koner. I allt kon-snurrande fick de också variera med att flytta fram och bakdel åt olika håll, Nova blev väldigt loss och fin av det =)


Efter det åt jag lunch och gjorde alla stallsysslor innan det var dags för en tur på Noell! Jag skrittade ut och på banan tillsammans med mamma och Cesar, sammanlagt blev del väl en och en halv timme. Noell kändes också lugnare än vad hon har gjort de senaste veckorna, jag kunde plocka upp tyglarna och jobba henne lite, utan att hon blev stel och spänd så fort jag tog i henne :)


Idag har vi varit på tävling med Kristine och Nova :) Hon kom tvåa (ihopslaget med kat C) i LB:1 på 63,448%. Nova var fin, men bröt av en gång i båda galopperna och längningarna var inte mycket att tala om. Utan de missarna hade hon vunnit, men vi var nöjda :) I LA:1 var Nova ännu segare och visade väldigt dåliga ökningar. Hon bytte i ena förvända och hade lite andra små missar, men 61,579% var ändå helt okej :) Det var även div.III och vårat lag kom femma av sju lag, ändå bra med tanke på att vi hade två ridskole ekipage som knappt fått träna något och en annan privat som är hoppryttare och har inte tävlat dressyr på typ ett och ett halvt år!

Summa sumarum så har det varit en trevlig dag och jag har bland annat träffat en halvbror till Noell och en annan släkting (Bonnies Beauty, b-ponny) vann LA:1 på 65,525%, grattis! Jag vill även passa på att gratulera alla mina kompisar till fina placeringar, ni vet nog vilka ni är ;) Jag berättar mer om tävlingen när jag får tid att lägga in lite bilder....

kram!

 

Sandra Holmsten och Bonnies Beauty DM 2010 =)

Av Linda Mårtensson - 7 maj 2011 08:15

Wiiie! Noell har inte varit svullen de senaste dagarna, det känns helt underbart! :D Vi skrittade en sväng i torsdags, men igår fick hon vila. Jag har nämligen en svenska uppgift som måste bli klar idag för imorgon kommer jag varken ha ork, tid eller lust. Tyvärr gick det otroligt segt igår när jag skrev och det slutade med att jag inte kunde hålla ögonen öppna, haha...


Jag tränade Kristine och Nova i torsdags också :) Det gick lite sådär, Nova var ganska tjaffsig i munnen och ville krypa bakom hand, berodde antagligen på att Kristine red med tredelat. Dessutom har Nova (och de andra två med för den delen) varit spänd och stirriga den senaste veckan, kan det bero på smällarna under sista april kanske? -.-  Jag blir förbannad på att alla bara smäller för att det är så "kul", utan att tänka på alla djur som blir vettskrämda !


Något mer spännande som har hänt då? Jo jag har faktiskt blivit lovad sommarjobb i fem veckor! :D Helt otroligt skönt att få tjäna lite egna pengar och så :)


Dagens planer är ganska många. Nu ska jag ut till stallet för att hjälpa Kristine med ett lösgjörande pass på banan och även hjälpa till lite med stretching och så. Därefter måste jag mocka och packa hö. Efter lunch så måste jag skriva på mitt lilla arbete och sedan skritta Noell, kvällen kommer även den att spenderas i stallet för att hjälpa till att tvätta den vita smutsgrisen ;) OM jag hinner så ska jag klämma in ett u-sek möte också...


Jag uppdaterar typ ikväll eller något!

Av Linda Mårtensson - 5 maj 2011 11:52

Äntligen en liten ledig stund framför datorn ;) Noell blir bättre och bättre, igår fick hon nya sommarskor :) Hon gick utan bandage hela dagen i hagen utan att svälla upp! :D Det är bara en liten, liten minisvullnad kvar, man måste liksom koncentrera sig för att känna den. Hon verkar inte ha ont, är inte ofräsch eller någonting (har inte varit det på hela tiden) men jag väljer att skritta henne hela veckan ut. Många gånger har man alldelens för bråttom med att sätta igång med träningen - hästar kan trots allt inte säga till om de har en liten känning kvar eller så.


Hursomhelst, i onsdags skrittade vi ut en timme och en kvart. Noell var pigg som sjutton och benen gick som trumpinnar hela tiden ^^ Igår skrittade jag ut med mamma och Cesar, lite drygt en timme (: Hon var lite lugnare igår och skrittade genom kroppen istället för att bara strutta på med benen.


Ikväll skulle vi egentligen träna för Karin, jag hade tänkt rida Cesar istället för Noell men Karin hade fått förhinder så det blev inget av med det. Kristine ska ju iväg och tävla på söndag så nu blir det automatiskt mitt uppdrag att coacha både innan och på tävlingen. Mamma och Kristine går oftast inte så bra ihop, Kristine lyssnar bättre på mig...;) Hon ska iaf rida med i div III laget (LB:1) och sedan LA:1 och hon verkar sjukt taggad! Jag tror att hon vill ha en liten revansch efter Hudik...


Skriver förhoppningsvis mer sedan, om tiden finns!

 

Lilla älskling, snart är vi på G igen! <3

Av Linda Mårtensson - 3 maj 2011 12:26

Just nu  sitter jag i skolan. Känner mig lite orolig för Noell, min lilla bebis står ensam i hagen ju. Stackaren :/ Jag vet inte om det var en sån lysande idé, hon kanske inte springer så mycket men hon lär väl bygga upp nya spänningar av att vi bryter hennes rutiner....


Jaja, vi måste lösa det på något sätt för allas bästa. Nova tycker inte heller att det är speciellt roligt när Noell jagar henne. Jag tror helt klart att Noell behöver mer motion för att hålla sig lugn, men det måste vänta med tanke på benet.

Jag har dock funderat på detta ett tag, det är dock ganska dyrt...någon som vet om det fungerar?

GOOD AS GOLD
A calming supplement


Information
GOOD AS GOLD är ett naturligt fodertillskott vilket nervösa, heta, spända hästar kan gynnas av.


· L. Tryptophan är en essentiell aminosyra och måste därför tillföras hästens diet. Forskning har visat att höga halter av detta näringsämne kan ha en lugnande effekt.
· Många tränare har noterat att vitamin B1 tillskott har en lugnande effekt hos väldigt spända hästar.
· GOOD AS GOLD innehåller en koncentrerad nivå av antioxidanta E vitaminer.
· GOOD AS GOLD kommer hjälpa dig utnyttja din hästs koncentration och inlärnings förmåga.
· GOOD AS GOLD bör användas dagligen när behovet av en mer relaxerad och lätthanterlig häst finns.


Många hästar kan plötsligt bli över exalterade genom rädsla och nervositet. GOOD AS GOLD kan användas i följande situationer :


· På tävlingsbanan
· Vid rädsla för trafik
· In och ur lastning av hästen
· Nya utmaningar som påträffas I träningsprogrammet
 
Powder 6 x 40g, 500g, 1.5kg


Dosering
Good as Gold bör ges tillsammans med den dagliga utfodringen. Före Tävling: Ge en 50g påse Good as Gold per dag 3 till 4 dagar före tävling. Stressfulla Situationer: Ge en 50g påse Good as Gold per dag 3 till 4 dagar före den förväntade stress situationen. Underhållning: Ge en halv 50g påse per dag. Kompletterande fodertillskott för hästar.



Sammansättning

 per 50 gper 1 Kg
L. Trytophan6,000 mg120,000 mg
Vitamin B1150 mg3,000 mg
Vitamin E1,000 iu20,000 iu

Av Linda Mårtensson - 2 maj 2011 21:47

Hejsan!

Idag är det andra maj och det har snöat. Det är inte riktigt klokt av vädret att göra så tycker jag, det borde istället vara dutkigt och hålla sig till sol och värme....


Något som inte heller är riktigt klokt är följande: Noell var jättefin i benet imorse, likaså när jag gick ut och kände på det vid elva. MEN! När jag gick ut någon gång mellan tolv och halv ett hade det åter svällt upp och var lite varmt :O Det borde väl vara så att hon har gjort illa sig ännu en gång?! Det vore annars väldigt konstigt eftersom hon gick utan linda mellan typ sex på morgonen till klockan elva utan att det förändrades och sedan drygt en timme senare så är det uppsvällt?!


Hon verkar inte vara speciellt öm och haltar inte så därför skrittade jag en stund på ridbanan idag. Hon har ju hur mycket energi som helst nu så hon är inte direkt lugnare i hagen efter flera dagars skritt/vila -.- Nu är Noell bandagerad igen och vi beslutade att sära på våra hästar en tid. Noell jagar Nova i hagen titt som tätt och det är troligen då hon vrickar sig/slår på sig, Noell har väääldigt dålig kontroll på alla benen - varför fick just hon så många? Så vi testar att låta Noell stå ensam en tid (självklart med sällskap bredvid sig) tills att denna extrema vårpiggheten har lagt sig. Dock kanske hon kan få bytas av med Nova och stå med Cesar lite då och då (: För när hon är med Cesar så är hon oftast lugn och står och myser, dessutom är han en bestämd och vis herre som kan uppfostra mitt vilddjur en aning ;) Han är en utomordentligt vänlig gentleman, sparkar inte utan använder endast sin auktoritet och säger åt småflickorna att flytta på sig när han vill fram, han är så snäll att han delar hönät med någon av dem varje dag också ^^


Idag har jag haft turen att endast behöva jobba hemma, men imorgon är det skola igen! Känns lite jobbigt att gå tillbaka till vardagen efter tolv dagars ledighet ;)

Meen det är bara ungefär en månad kvar, sen har jag gått ut ettan! Härligt, ofattbart....

Natti!

Ovido - Quiz & Flashcards