Linda Mårtensson

Alla inlägg under maj 2011

Av Linda Mårtensson - 19 maj 2011 17:00

Igår hann jag tyvärr inte skriva, jag skulle hinna med plugg, möte inför ena sommarjobbet och ridning, så det måste gå i före datorn ;)


Mamma och jag skrittade ut en sväng i skogen, jag red barbacka :D Noell kunde ha fått vila, men jag vill inte att hon ska vara för het på lördag då det är tävlingsdax! Väldigt hög mysfaktor iallafall, men ack så trött jag var. Det tar mycket på krafterna att hinna med allt och jag sover drygt sex timmar varje natt, vilket egentligen är lite för lite. Men jag klagar inte, jag gillar min skola, mitt fritidsintresse och tänker inte dra ner på något alls!


Nu ska jag äta middag, plugga fysik och franska, men efter det blir det lite träning med Noell :D

 

peace

Av Linda Mårtensson - 19 maj 2011 10:01

 Detta var 2005, första gången jag provred lilla Cookie :') <3  

Av Linda Mårtensson - 18 maj 2011 10:30

Att vara "tränare" är väl lite som en hobby för mig, jag tycker att det är jätteroligt att hjälpa andra! :)

Av Linda Mårtensson - 17 maj 2011 22:08

Vilken lycka det är att sitta på världens finaste ponny, med en ringlande skogsstig framför sig samtidigt som kvällssolens strålar kikar in mellan de mustiga trädtopparnas gröna nyanser, gaah c'est l'amour!   Jag känner mig som en alldelens salig liten åttaårig unge, jag var ute i stallet i ca fem timmar ikväll bara för att det var så mysigt att grejsa! Hmmm vad har det tagit åt mig egentligen? Jag har tre prov nästa vecka och jag ska tävla i helgen, visserligen är det bra att jag fixar i stallet men jag vet inte hur jag ska få ihop allt, jaja det löser väl sig ;)

(bilden är ett år gammal) Man måste faktiskt njuta av livet också, särskilt nu när det (enligt mig) är den absolut härligaste tiden på året!    

Av Linda Mårtensson - 17 maj 2011 11:56

 

Foxfire pälsglans är en av de bästa pälsglans som finns!

 

Lila spray läker alla små sår jättebra!

 

Karin tipsade om Kamfersalva, ett värmande liniment som är jättebra. Testade det igår och det var behagligt att massera in, nästan lite som hudkräm faktiskt :) Dessutom luktade det inte så starkt!

Av Linda Mårtensson - 17 maj 2011 10:00

pappa ;)  

Av Linda Mårtensson - 16 maj 2011 22:13

Godkväll :)


Ikväll kom Karin hit och tränade oss, båda hästarna var verkligen jättefina idag, särskilt Nova! Hon var väldigt spänstig och positiv genom hela passet, kul! Noell har det också blivit enorm skillnad på, men hon har som bekant lite mer spänningar än de flesta andra hästar. Det är verkligen jättebra att ha en häst som tågar på med massor av tryck, men det blir lätt lite för mycket av den goda varan. Som Karin sa idag; "Du har en väldigt svår häst med lite väl mycket tryck under sulorna, det blir helt enkelt en svår avvägning för att få henne avspänd och kunna bibehålla takten." (jag citerar inte helt rakt av då jag inte minns exakt hur hon sa) I vilket fall som helst så känns det lite skönt när ens tränare säger så, för ibland känner jag mig så otroligt dålig på att rida när jag sitter på Noell, men då är det skönt att veta att hon är bland det svåraste att sitta på, jag måste ha tålamod...


Vi började att köra lite förflyttningar i skritt och övergångar mellan trav/skritt, sedan lite skänkelvikningar. Jag fick lite knep som jag kan använda mig av vad gäller Noells högerbog, den är svagare, stelare och sticker ut mer från kroppen liksom så just nu jobbar vi inte så mycket med ställning till höger utan bara väldigt svag för att hon ska få plats att komma till arbete med den bogen. Skänkelvikningarna gick bra, särskilt undan för vänster skänkel, undan höger måste jag göra några extra för att de ska gå igenom och tänka på att inte ställa till höger för Noell orkar inte det riktigt än, det viktigaste är trots allt att förflyttningen blir bra och att hon får med sig bogen. Några steg ibland kändes helt fantastiska i traven, hon är extremt kvick i tassarna, men när jag får henne att komma upp med ryggen och vila i steget så blir hon "svävig" i steget! :D Karin tyckte att det var stor skillnad på galoppkvalitén och den kändes fin, både förvända och rättvända :)


Summa sumarum var detta en jättebra träning, väldigt givande och jag känner mig klar över hur jag ska jobba resten av veckan :) Efteråt fick Noell självklart över en timmes stretching, massage och ompyssling ;)

Natti!

Av Linda Mårtensson - 16 maj 2011 16:18

Sandra fotade jättegulliga bilder på oss igår när vi red, regnet till trots! I övrigt blev det inga bilder, så det var tur att Sandra hade paraplyet och kameran på G ;)


Besök gärna Sandras hemsida: sandraholmsten.weebly.com 

                               

Som ni ser så är det basic-ridning, men bilderna var jättefina ändå tycker jag =D


Förresten är jag lite avis på Sandra ^^ Skulle sitta fint med egen ridbana på gården måste jag säga, denna ridplan hade dessutom superbra underlag, inte djupt och tungt utan stadigt och med mycket bra fjädring!




Ovido - Quiz & Flashcards