Linda Mårtensson

Alla inlägg den 27 mars 2012

Av Linda Mårtensson - 27 mars 2012 10:57

I söndags red jag även Cesar en sväng på ridbanan, som nu är helt upptinad!   Visserligen är den fortfarande blöt, men det är SAND och det går att träna ordentligt hemmavid, jippie!


Cesar är alltså min mammas nordsvensk om någon inte visste det. Han är en valack född -03 och har varit i vår ägo sedan maj -09. Innan dess har han gått på travet, men såldes som ridhäst eftersom han hellre ville galoppera i slutspurtarna.   

I höstas jobbade vi rätt mycket med galoppen, han blev säker på fattningarna åt båda håll både på rakt och böjt spår och började så smått söka sig lite nedåt. Under vintern har vi låtit honom vila från den intensiva träningen med galoppen och han har mest fått galoppera lite i skogen bara för att hålla igång. Nu när det har tinat och underlaget är säkert så är det dags att träna lite intensivt igen och målet i sommar är att få honom lika balanserad i galoppen som han numer är i traven. Jag red därför ett kort, men intensivt pass där jag gjorde ett antal fattningar på volt. Han var jätteduktig och några fattningar var riktigt fina, då han orkade gå kvar i formen. Givetvis tappar han formen efter ett par språng, men det känns att han är på väg! Dessutom så blir han inte lika stressad av galopparbetet nu och han klarar att galoppera i en mer normal takt istället för att rusa, duktig polle!

 

Han är inte bara väldigt arbetsvillig och trevlig att jobba med, han är jädrigt snygg också!


Av Linda Mårtensson - 27 mars 2012 10:08

Hello alla läsare!

Såhär veckan efter tävling så jobbade jag jättemycket med att få henne avspänd, både fysisk och psykiskt. Inte förrän i fredags började hon komma tillbaka helt och bli sig själv. Min lilla ponny har massor av psykiska spänningar som dessutom blir till fysiska, så mycket massage, stretching, ryktning och avslappnande/stretchande ridning har gjort susen! Jag har även suttit och synat olika fodersorter - för-/nackdelar osv för att hitta något som passar min lilla skrutt. Det jag kom fram till och som jag nu har börjat vänja över henne på är agrivit mustang müsli, havrefritt färdigfoder som verkar passa så jag hoppas att hon ska bli lite lugnare.


I helgen har det varit hårdträning med Karin båda dagarna. Det är skönt att debuten är gjord nu och att jag är lite mer säker med programmen för det har varit väldigt mycket teknisk träning sista veckorna medan vi nu kan lägga om fokuset till sådant som måste förbättras/stärkas. Traven är ju det vi måste få mer ordning på. Hon måste använda ryggen ordentligt, inte rinna iväg ifrån mig samt få en mer distinkt takt och dessutom måste hon orka länga och samla utan att spänna sig eller släppa ryggen. Första dagen, alltså i lördags, var huvudjobbet trav över bommar. Vi la mycket vikt i att ha henne lite rundare och lägre än "uppvisningsformen" för att verkligen få igång ryggen samt att hitta rätt gung och takt. Noell skötte sig verkligen superbra och var riktigt spänstig. Vi jobbade även lite förvända slutor på volt i skritt och trav för att lösgjöra henne och i galoppen jobbade vi i låg form men krävde lite mer samling och rundhet utan att jag skulle få glappkontakt i handen. Noell tyckte minsann att jag var lite jobbig men efter en stund hittade jag en riktigt rund galopp i båda varven.

Dag två så lät vi henne komma upp i tävlingsform (vilket hon gärna gör av sig själv) eftersom hon var så avspänd och loss och jobbade hela tiden med ryggen. Vi gjorde ungefär samma saker som första dagen men huvudjobbet var istället slutorna, både förvända och rättvända längs långsidorna. Noell var verkligen som en miljon, hon gjorde allt jag bad om, allt flöt på bara. Hon har blivit så stark nu och orkar gå i samlad trav långa sträckor i tävlingsform och hon gjorde slutorna med helt korrekt böjning och samling lätt som en plätt. Roligare häst att jobba med finns inte enligt mig, hon är så energisk och jag kan rida det mesta med sätet. Vår enda hållhake är att jag måste få henne att slappna av lika bra på tävling som hon gör på träningarna för då kommer hon dansa fram på banan. Detta är lättare sagt än gjort, men jag hoppas verkligen att hon är lite lugnare till helgen då det bär av mot Högbo ridklubb!  

 

Min lilla tokponny som jag älskar mer än allt annat.

Ovido - Quiz & Flashcards