Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 27 mars 2012

Cesar

Av Linda Mårtensson - 27 mars 2012 10:57

I söndags red jag även Cesar en sväng på ridbanan, som nu är helt upptinad!   Visserligen är den fortfarande blöt, men det är SAND och det går att träna ordentligt hemmavid, jippie!


Cesar är alltså min mammas nordsvensk om någon inte visste det. Han är en valack född -03 och har varit i vår ägo sedan maj -09. Innan dess har han gått på travet, men såldes som ridhäst eftersom han hellre ville galoppera i slutspurtarna.   

I höstas jobbade vi rätt mycket med galoppen, han blev säker på fattningarna åt båda håll både på rakt och böjt spår och började så smått söka sig lite nedåt. Under vintern har vi låtit honom vila från den intensiva träningen med galoppen och han har mest fått galoppera lite i skogen bara för att hålla igång. Nu när det har tinat och underlaget är säkert så är det dags att träna lite intensivt igen och målet i sommar är att få honom lika balanserad i galoppen som han numer är i traven. Jag red därför ett kort, men intensivt pass där jag gjorde ett antal fattningar på volt. Han var jätteduktig och några fattningar var riktigt fina, då han orkade gå kvar i formen. Givetvis tappar han formen efter ett par språng, men det känns att han är på väg! Dessutom så blir han inte lika stressad av galopparbetet nu och han klarar att galoppera i en mer normal takt istället för att rusa, duktig polle!

 

Han är inte bara väldigt arbetsvillig och trevlig att jobba med, han är jädrigt snygg också!


 
 
Felicia

Felicia

27 mars 2012 18:58

Roligt att läsa i din blogg :)

http://photofriends.bloggplatsen.se

Linda Mårtensson

28 mars 2012 09:53

tackar (:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards