Linda Mårtensson

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Linda Mårtensson - 15 mars 2012 16:15

Hej mina vänner!

Nu är det minsann inte länge kvar innan årsdebuten! På lördag startar vi FEI lagtävlansprogram för ponnyryttare och FEI mästerskapsprogram för ponnyryttare, på söndagen startar vi FEI mästerskap. Det ska bli väldigt roligt att komma ut på banorna och nu kommer ju både jag och Noell debutera på den här nivån så det blir spännande att se var vi ligger. Mitt huvudsakliga mål är att ta oss runt och verkligen rida genom hela programmen, ingen fisridning alltså! Dessutom måste jag komma ihåg att andas hela tiden och stämma av Noell så vi vet var vi har varandra hela tiden. "If you fight you may loose but if you don't fight you have already lost." Helt klart mitt favoritcitat som jag kommer bära med mig under helgen!


Nåja, jag får nöja mig med att uppdatera er om vår uppladdning änsålänge. I tisdagskväll var planen att först mjuka lite på ridbanan och sedan skritta ut en sväng. Eftersom att det har varit så varmt så hade all snö smält bort och det var i princip bara is på banan, det var dock ändå ridbart - i skritt. Jag mjukade mest i en lägre form och red igenom lite skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar samt lite skolor. Noell frustade förnöjsamt och kändes ganska mjuk och tillfreds när vi avslutade. Någon extra skrittsväng blev dessvärre inte av då Cesar var lite knasig efter allt blåsväder, han var lite överallt och ingenstans så det kändes inte helt säkert att ha honom efter vägen.


Igår hade jag en fullspäckad dag som avslutades med ett träningspass för Karin. Jag är jättenöjd med träningen i sig och jag är också väldigt nöjd med Noell! Dels jobbade hon på fint genom hela passet och dessutom ångade hon inte upp sig lika mycket för alla andra hästar som hon gjorde sist det var många i ridhuset samtidigt. Vi la mycket fokus på att hon skulle bli loss i bogarna och att hon skulle vänta på mig istället för att rinna iväg i övertempo som också resulterar i att man tappar elasticiteten i gången. Först små lugna steg och först därefter kan man gå vidare med de stora stegen. När Noell var tillräckligt mjuk i bogar och rygg så plockade jag upp henne lite och vi jobbade med mindre tempoväxlingar i traven. Det märktes att Peters ord satt sig lite nu för jag satt mycket bättre och följde varje steg vilket gjorde att Noell verkligen kom upp med ryggen och tog stora, taktfasta steg, urhärligt! Nu när jag har hittat den rätta känslan så kommer det att gå mycket lättare att hitta tillbaka till det rätta läget sedan, dock är det långt ifrån säkert att vi kommer kunna visa upp den traven på tävlingen nu i helgen - det får ta sin tid att befästa och stärka henne i detta läge. Dessutom får man inte ändra för mycket alldeles innan tävling för då riskerar man total kortslutning, haha. Galoppjobbet bestod mest av att träna på överstrykningen som vi tidigare inte tränat någon gång, men jag tyckte inte att det var så jättesvårt så det ska nog gå bra!


Idag har jag somsagt haft eget arbete på valfri plats och jag passade givetvis på att rida på förmiddagen i ljuset. Det var jättehärligt väder och Noell var pigg, så det passade alldeles utmärkt med en sväng ute i skogen. Det blev såklart mestadels skritt men vi hittade ett ställe där underlaget var helt okej så att vi passade på att trava lite där. Även om det var ett ganska kravlöst pass så kunde vi ju inte ligga helt på latsidan så jag jobbade henne och lossade med sidvärtsrörelser en bra bit också. Efter knappt en och en halv timme var vi hemma igen och efter lite massage och pyssel fick Noell gå ut i solen och mumsa på sitt lunch-nät.


Nu ska jag fortsätta med min plugghög som ligger uppe på rummet, troligtvis kommer jag inte ens hinna färdigt med allt ikväll för att det är så mycket som måste göras, suck. Hoppas att ni får en roligare kväll än mig!

Bjuder på en lagbild från första tävlingen 2010 ♥  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards