Linda Mårtensson

Alla inlägg den 26 mars 2012

Av Linda Mårtensson - 26 mars 2012 09:28

Hej allesammans!

Detta inlägg har dröjt ungefär en vecka, men bättre sent än aldrig som man brukar säga. Jag har haft en grymt stressig vecka med plugg upp över öronen, en ponny att ta hand om, körkortskurs etc. Dessutom har det tagit lite tid att smälta tävlingen, första nationella för oss båda. Nåja, jag ska dra en liten sammanfattning.


Lördag:

Vi hade första starttiden klockan 10.00 i FEI lagtävlan. Noell var minst sagt på hugget, men jag aktiverade henne med saker hela tiden för att behålla fokuset på värmningen. Väl inne på banan var Noell väldigt het och spänd, men samtidigt väldigt spänstig. På det stora hela gick programmet okej, men eftersom att hon var spänd så hade jag inte riktigt hennes fokus med mig så det blev lite småmissar i kommunikationen genom hela ritten och så tappade hon lite ryggverkan från och till. Den största missen var väl en travökning över hela diagonalen där Noell ökade jättefint, hon bara sög tag och flög fram - tyvärr kan man väl säga så blev hon lite väl glad och gjorde världens "ponnysläng" med huvudet sista metrarna och vi fick betyg 4 från alla domarna... Vi fick kommentarer som tex "trevlig aktion men tyvärr mot hand i slutet". Vi skulle antagligen haft betyg 7-8 på både själva ökningen och övergångarna om Noell inte hade busat och med tre domare som ger 4:or och någon femma så drar det ned poängen väldigt mycket. När vi kom ut så var jag trots allt nöjd med min lilla tokponny, debuten var avklarad och 60,94% med fina kommmentarer i det allmännna intrycket.


Sedan var det bara att invänta nästa klass som jag inte hade starttid förrän 15.36 i... När det äntligen var dags så hade det börjat blåsa och Noell hade tydligen stått och laddat lite väl mycket. Mamma fick bokstavligen leda mig upp till ridhuset för Noell var helt galen. Väl på framridningen så for hon omkring än hit än dit och det var nära att jag fick tugga grus mer än en gång. Om inte min kära tränare hade stått vid min sida och lugnat oss så vet jag inte vad jag hade gjort - ett tag trodde jag att jag skulle bryta ihop totalt eftersom Noell var halvt okontaktbar. Men jag bet ihop och red övergångar skritt-trav i större delen av tiden samtidigt som jag försökte lugna min överspända ponny. Det är mentalt jobbigt att sitta på en framridning med en massa andra ponnyer, ryttare som smackar och jagar igång sina hästar för att få dem lagom tempererade inne på banan samtidigt som ens egen flyger om jag råka röra en skänkel en millimeter fel eller för att en annan ponny gör en ökning på långsidan... Samtidigt ska man försöka fokusera på det man ska göra och se till att ponnyn inte råkar skutta in i något annat ekipage osv - kaos. Nåväl, vi tog oss igenom programmet på något sätt men galopp där det ska vara trav, explosioner i galoppen etc är inget domarna gillar, haha. Det jag var glad över var att domarna tyckte att jag visade henne mjukt även fast hon var så spänd - vi gjorde det bästa av situationen.


Söndag:

Det var tidig morgon med ett trött ekipage. Denna dag var hon alldelens lagom tempererad men kroppen var alldeles slut efter lördagens hopp och skutt, ingen spänst kvar. Dock får jag vara nöjd med att hon gjorde det hon skulle och faktiskt fokuserade på mig istället för att vara uppe bland molnen. ;)


Det vi har lärt oss av detta är att vi måste byta till ett havrefritt foder så att hon inte blir alldeles stirrig samt att hon inte bara kan skrittas dagen innan tävling, så nu tar vi nya tag! Jag har ingen större koll på bilder osv, förhoppningsvis kommer det upp inom några dagar.


kram

Ovido - Quiz & Flashcards