Linda Mårtensson

Alla inlägg under augusti 2011

Av Linda Mårtensson - 22 augusti 2011 07:40

Min kära vän Nina sov över hos mig från måndag till tisdag så på tisdagen tog vi oss en uteritt! Cesar var ganska stel och vrångade sig med att inte lyssna på min högra skänkel utan istället gick han ner i diket. Det släppte mer och mer så tillslut kunde han böja sig runt den högra skänkeln. Det är inte så konstigt att han är lite stel nu för han har en lugnare period med mycket uteritter då han har utvecklats så mycket under sommaren :)

Av Linda Mårtensson - 19 augusti 2011 10:00

Lego och Zacke ^^  

Av Linda Mårtensson - 19 augusti 2011 08:42

Ingen rast eller ro, eftersom tävling står för dörren även till helgen så är det bäst att träna på!

Under denna träning körde vi bara basic jobb. Vi arbetade mycket framdelsvändningar, där vi fokuserade mycket på ställning, vikthjälper, blick och kontroll. Noell vill mer än gärna smita undan mina tygelhjälper så det var mycket bra träning för rakriktningen och för att få henne att bjuda jämnt i handen. Efter en stund blev hon väldigt fin och jag kunde bibehålla ett jämnt stöd i både trav och galopp. Vi avslutade med ett par bakdelsvändningar innan vi travade av.  


Det blev nog en alldelens lagom träning träning efter tävling osv. Mycket skritt och basjobb, vilket är bra att träna på även när man tränar för tränare eftersom att man då får en bättre överblick och man måste alltid träna grunderna - om det är något som inte fungerar till hundra procent i grundridningen så kommer man inte att kunna höja kvaliteten på rörelserna heller! Vi tränar förresten väldigt mycket basic för Karin då hon vill se i princip hela värmningen också (förutom skritt på lång tygel då ;), allt för att kunna justera små detaljer i grundarbetet så att resten går enklare.


Nu kommer några bilder, dock är dessa inte från samma träning utan från förra veckan:

               

Av Linda Mårtensson - 19 augusti 2011 08:37

Eftersom att hon tävlade på söndagen så tog vi bara en promenad på måndagen :) Jag körde med kapson på så att hon skulle få vila från bettet också. Hon var väldigt snäll, hon blev bara lite het när vi gick förbi en hage med hästar i.

 

Vi gick runt kvällsjön :) Dock var dessa bilder från typ förra veckan men ändå :P  

Av Linda Mårtensson - 18 augusti 2011 21:49

I söndags var vi somsagt uppe i Östersund och tävlade och det gick ju bra, eller alldelens toppenbra för att vara exakt! :D


12:29 hade vi vår starttid i LA:1. På framridningen red jag lugnt och försökte lossa henne, satte inget tryck och höjde upp formen förrän alldelens innan start. Hon var lite het inne i ridhuset, men när vi kom in på banan släppte hon det heta och blev lite lagomt framåt. Dock vågade jag inte rida fram "det lilla extra" då jag var lite orolig för en eventuell explosion. Vi gjorde ett fint program med plus för galoppdelen. Vi hade lite missar, jag var lite otydlig i ryggningen=spänd ponny som ryggar tveksamt, hon bjöd inte riktigt fram i skritten (detta är något jag måste ignorera för tillfället då vi tränar på enkla byten osv och då tränar vi på att hon måste vänta på mig och inte ge sig iväg, så jag får tåla att hon blir lite smygandes för hon inväntar signaler från mig), lite vingel i andra skänkelvikningen, inga jättebra ökningar och så tappar hon lite rygg och takt emellanåt i traven för hon orkar inte hela vägen där. Dock var det inga större missar eller katastrofer (men jag är självklart självkritisk för att kunna bli bättre) och hon börjar nu kunna bli lite mer elastisk i sin gång vilket självklart ger sig i poängen. Vi fick mycket positiv kritik och belönades med 68,16% och vinst! 

Här är vår ritt:


På denna länk hittar ni foton som en tjej fotade:  http://webshop.equipe.com/photos?q=linda+m%C3%A5rtensson+k%C3%B6hls+noelle&x=0&y=0 


Det var tätt mellan klasserna och så körde de alla prisutdelningar efter kat. D så direkt efter prisutdelningen var det dags att rida fram till LA:P1. Nu var hon inte riktigt lika het och så kändes hon mjukare, perfekt! Körde även här en lugn framridning, stressade mig inte igenom något men gjorde inte alls mycket av alla rörelser. Väl inne på banan kändes hon väldigt fin, såklart en del missar men vi gjorde ett mycket bra program för att vara andra gången vi rider det! I öppnorna krävs det mer böjning för att få högre betyg, men det är vi inte redo för än för då kommer hon bara att vika sig och jag kommer tappa bogarna och allt vad spårning är. Ena enkla bytet blev det ett litet missförstånd då hon "stoppade upp" bak och tappade bjudning i skrittstegen efter, annars var det lite småmissar och sådant som kvaliteten måste höjas på men hon var faktiskt finare i formen i denna klass och jag red mer i varje steg så jag var mer än nöjd med min lilla prinsessa! I denna klass hoppades jag på att få en ritt på 62% eftersom det är kvalgränsen till nationell, men hade varit nöjd med 60% som är godkänt. Mamma tyckte dock att jag var lite fånig som stod och hoppades på att få godkänt resultat för hon tyckte att det sett bra mycket bättre ut än så. När jag hörde procenten i högtalarna höll jag på att tappa hakan, 68,95% och vinst!!!!!! Det var bra nära att jag började gråta av lycka, min fina, fina lilla ponny   Jag visste att hon hade utvecklats mycket nu över sommaren men jag hade ändå inte vågat hoppas på så fina resultat och jag var hur nöjd som helst över att Noell hade skött sig så fint överhuvudtaget och att jag faktiskt vågade rida genom hela programmet och även inne på framridningen! 


Det var faktiskt Köhls ponnyerna som regerade i dessa två klasser då Malin Sahlin och Köhls Fidolina (på bilderna nedan) tog hem segrarna i kat. D på över 70%, stort grattis!

                                                                                                       

(bilderna är givetvis klickbara)

I LA:P1:an vann jag ett jättefint halsband från SNÖ of Sweden! 

En nöjd ponny och en mycket nöjd och lycklig ryttare kunde sätta sig i bilen på väg hem för att ladda om till nya utmaningar!


Förövrigt var det en väldigt välordnad tävling, fina banor och underlag, ljust ridhus, stor framridningsplats, rent och fräscht och jättefina priser! Så mycket cred får alla ute på Frösön! :D



Av Linda Mårtensson - 18 augusti 2011 09:45

Sötponni ^^  

Av Linda Mårtensson - 17 augusti 2011 23:16

...på lille Usse! (och hans syskon)

                                                                                                                     

Av Linda Mårtensson - 17 augusti 2011 21:58

Förlåt för väldigt dålig uppdatering, men det är så att jag har haft en massa olika saker för mig och så har det fotats och filmats en massa så jag har pysslat lite med det.


På lördagen var det dags att förbereda för tävling, smörjning, packning, duschning, ridning samt stretching! Jag red ett lätt mjukande pass i mestadels låg form, tog bara upp henne en kortis och testade några öppnor och skänkelvikningar. Noell kändes mjuk och fin, i bra form helt enkelt!

   Hovtjäran har fungerat alldelens utmärkt, inga fler sprickor har uppkommit!        Ja somsagt - tävlingsförberedelser tar på krafterna ;)   Charmigt Noell ^^      Sadelskåpet packat och klart.   Många filtar blir det efter duschning...    

Ovido - Quiz & Flashcards