Linda Mårtensson

Alla inlägg under juni 2011

Av Linda Mårtensson - 12 juni 2011 22:00

Cesar var återigen först ut och denna dag körde vi med graman. Han är trots allt nordsvensk och ganska tung för mig att rida så jag ville ha graman för att få honom lite rundare och kortare i formen. Han blev väldigt fin i traven mot slutet, riktigt maffig att sitta på! I galoppen gav jag honom givetvis mer frihet eftersom han inte är tillräckligt stark i den än. Han tyckte att jag var lite besvärlig med honom och han hade säkert lite träningsvärk från föregående pass, därför körde jag inte lika mycket galopp utan ville bara få en bra känsla i båda varven. Jag fick till några riktigt, riktigt fina och runda språng som jag är mer än nöjd med i vänstervarvet! :D


På eftermiddagen hade svalare luft dragit in och vinden smekte lätt, helt underbart ridväder för mig och Noell! Jag jobbade vidare på samma sätt som på träningen i fredags. Det märktes att det var lite svalare för Noell var lite hetare, men skötte sig ändå fint. Den där vänsteröppnan är inte alls speciellt lätt för oss och det blir inte lättare när man rider själv! Jag tror ändå att vi fick till vissa steg då hon jobbade korrekt, men det blir lite svårt att tänka på att ha massa stöd i högerhanden (i princip felställd), leda med vänstertygeln, använda benen lagom på min känsliga lilla häst, sitta korrekt med axlar, bäcken och blick, hålla rätt takt och form... Innan vi har jobbat oss igenom denna gröt så det flyter ordentligt så lär det väl vara nyår eller något, haha ;) Men det är väl det som är charmen med dressyr. Dressyr handlar om två individer som ska samspela till att bli ett, allt efter oliksidigheter, dagsform, väder, underlag och gud vet allt...

Världens finaste, duktigaste, sötaste lilla ponny!

Av Linda Mårtensson - 11 juni 2011 23:35

 

Mer inlägg kommer imorgon, kram!  

Av Linda Mårtensson - 11 juni 2011 23:30

   

...var systrarna Mårtensson ute och red över blommiga ängar på världens finaste ponnyer ♥

Av Linda Mårtensson - 11 juni 2011 23:27

Såhär fint uppdukat på stallbacken var det när vi tackade vår förra ridskolechef.

Av Linda Mårtensson - 11 juni 2011 23:12

Grattis finaste Sofie till studenten! ♥

Av Linda Mårtensson - 11 juni 2011 22:00

Lördagen var inte nådigt varm och jag var naturligtvis tvungen att rida på dagen för att jag skulle bort på kvällen. Först ut var Cesar, vi jobbade mycket med flyttningar i skritt och lite i trav för att lossa på honom så mycket som möjligt. Galoppen är det största arbetet som ligger framför oss just nu så idag tog jag verkligen mig an den och körde övergångar mellan trav och galopp, endast några språng i galopp sen trav några steg osv. Fattningar är det bästa sättet att jobba upp styrkan i galoppen eftersom de tar i så mycket just i själva fattningen. Cesar tyckte att jag var jättejobbig av mig, men han kämpade på jätteduktigt! :D Eftersom det var så varmt fick det bli en dusch efteråt, enjoy!

Duschen var välbehövlig som ni kanske ser ;)

Svetten rann från benen. Cesar är en mästare på att svettas, han var lite svettig redan när jag tog han från hagen så det var inte så konstigt att han såg ut sådär efteråt.

           

Uppfriskande och riktigt nice!    

   

Sedan var det dags för en skrittur med Nova och Noell i skogen, öppnaarbete stod självklart som uppgift för oss. Turen var jättehärlig ända tills vi hade ridit två tredjedelar av den och jag precis hade gjort lite öppnor. Då kommer det från ingenstans en geting, stor som tusan och jagade oss! :S Jag försökte hålla mig lugn och skrittade som ingenting men den for bara upp i ansiktet på mig och Noell och jag var jätterädd att den skulle sticka henne på något olämpligt ställe så jag släppte på Noell i trav och såsmåningom galopp för att göra oss av med den. Vi fick göra så i några omgångar innan den lämnade oss ifred. Jag kände mig allmänt misslyckad för att jag inte hade tagit igenom öppnorna ordentligt och det var inte meningen att Noell skulle behöva springa, hon skulle ta det lugnt och skritta för att vara pigg och fräsch i musklerna, nu när vi tränar hårdare är det extra viktigt. Men vi blev ju inte stuckna så det är bara att tänka att det är någon mening med allt :)

Av Linda Mårtensson - 10 juni 2011 22:00

Bättre sent än aldrig som man brukar säga! ;)

I fredags var det skolavslutning, den lilla ceremonin hölls i Skvaderns aula och alla höll på att smälta bort... Det blev liiiite varmt där inne när totalt tio klasser (alla ettor och tvåor) skulle trängas och det var ca trettio grader ute, puh! Det var tur att det inte blev alltför långrandigt.


Några timmar senare var det dags för träning. Kristine har dragit på sig en förkylning så hon hoppade, det blev alltså bara Noell och jag som skulle få grillas under både sol och Karins blickar, skämt å sido! ;) Eftersom jag lite smått har planerat att starta LA:P1 inom en snar framtid så tränade vi på öppnor, förvänd galopp och enkla byten! :D Det kändes verkligen helt underbart att träna lite svårare saker. Högeröppnan är verkligen helt okej (trots att vi inte just har tränat några öppnor, haha), den vänstra är dock av det sämre slaget. Noell vill helst bara böja halsen och vill absolut inte lyssna på mina ytterhjälper och det är givetvis även min sämre sida, bra kombination liksom. Så "veckans läxa" blev såklart att träna öppnor, VARJE DAG jag rider. Oavsett om det är på en väg eller på en ridbana så ska det göras. Den förvända galoppen och de enkla bytena kändes faktiskt bra, mycket bättre än jag hade förväntat mig. Något sämre i vänster varv pga att hon är lite klenare i vänster bak, men jag var faktiskt lite förvånad över att det kändes så bra! Träningspasset i sin helhet var mycket bra och Noell var lugn för en gångs skull. Det är jätteskönt att rida en lugn och avspänd ponny som ändå har framåtbjudning och vilja :)


En stund efter träningen var det dags för mig att rida b-ponny, Kristine kände sig så hängig och Nova hade redan stått en dag så det var lika bra att jag tog igenom henne. Jag är ju bara 160 cm och längde endast ett hål från Kristines läder, min överkropp är dock lite för stor på Nova. Hursomhelst så har hon mycket humör den lilla fröken, "tror du verkligen att jag tänker göra en bakdelsvändning?" Efter lite övertalning och massor av lösgjörande arbete blev hon riktigt trevlig :) Jag red inte så långt pass utan lossade bara upp henne så hon blev lite gelé av sig ;)

 

Humör var ordet...


Dagen toppades med en sedvanlig pormenix med världens bästa vän...

   

...och världens sötaste hund ;D

 

Ovido - Quiz & Flashcards