Linda Mårtensson

Alla inlägg den 8 juni 2011

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 17:02

...var väldigt trevlig!

På förmiddagen hade jag mitt sista prov i ettan, fysik! Jag tror (och hoppas!) att det gick bra. Under lunchen skickade jag in mitt sista arbete som var en hemlabb i fysik så nu är jag FRI! :D Eftermiddagen spenderades hemma hos min mentor, hon bjöd hem hela NV1b till sig! Det var väldigt mysigt, men det bästa av allt var att vi blev bjudna på glass och rabarberpaj! MUMS! :D


På kvällen hade vi projektgruppsmöte nere på MRF inför vår jubileumsdag. I samma veva hade vi en liten avtackningsceremoni för vår ridskolechef som jobbade sitt sista pass igår. Detta fyllde min dag så det blev ingen ridning, men jag tror inte att Noell tar någon skada eftersom jag masserade henne så mycket dagen innan och jag körde inget hårt pass med henne.

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 16:45

Mitt firande av nationaldagen var lika med noll, jag gjorde inget speciellt. Dagen började med lite plugg. Det gick lite segt men lite blev åtminstone lite gjort.


Eftermiddagen var lite roligare! :) Jag och Noell körde ännu ett pass på ridbanan, men passet blev lite kortare och lättsammare än dagen innan. Jag plockade fram fyra konor som jag ställde ut i en fyrkant, vi red alltså fram- och bakdelsvändningar i varje hörn. Vi körde även några skänkelvikningar och lite förvänd, men inte lika mycket som dagen innan. Jag hade även lagt ut tre bommar som hon fick trava över för att jobba lite med spänsten, det uppskattades från Noells sida! Jag hade ungefär samma känsla i henne som dagen före, inte elektrisk och het utan lugn. Efteråt blev det rejält med massage, jag jobbar ständigt med att försöka hålla hennes muskler så mjuka och fräscha som jag kan. Noell älskar verkligen massage, stretching och pyssel. =)

 

Lilla prinsessan kan vara ganska divig också ^^ Om hon är svettig under lindorna när man kommer tillbaka efter ett pass så står hon alltid och stampar med hovarna... "Du får gärna skynda dig lite, jag är svettig om benen!"

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 15:11

Efter skritt- och vilodag var det åter dags för ett träningspass för Noells del :) Noell kändes faktiskt lite småtrött och "tuggummi", men jag tycker inte att det är något konstigt med det, värmen kom lite som en chock nu och dessutom har de börjat gå på gräs några timmar om dagen. All värme, allt betande och alla insekter kan vara lite extra uttröttande såhär i början av sommaren innan alla har vant sig. Det kan dock vara lite nyttigt för Noell att tränas någon gång när hon inte har så mycket i huvudet, koncentrationsförmågan på mig blir faktiskt bättre och hon är så mycket mer avspänd. Väldigt smart att rida henne riktigt rund i formen och jobba med lite stärkande övningar, jag bombade henne med mycket sidvärtsrörelser, övergångar och förvänd galopp. Det kändes att hon verkligen var mottaglig för träning och hon var jätteduktig! Det är väldigt viktigt att inte rida flott och mycket tempo i varje ridpass, det är viktigare att stärka upp kroppen i ett långsammare tempo! Om man rider lite långsammare så får de vila lite mer i varje steg och då blir de automatiskt starkare! Eftersom jag kände på Noell att det inte riktigt var läge för någon "tävlingsridning" så var det ett utmärkt pass för henne :)

Här tränade vi för Peter Nordlander (juli 2010) och han poängterade hur viktigt det är att rida långsamt med Noell, helst i en väldigt låg och rund form.

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 14:59


Jag tycker att hon gör ett bra jobb, eller vad säger ni?   

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 14:32

Under förmiddagen tränade jag Kristine och Nova :) Vi hade fått order av Karin att jobba med Kristines kvickhet, hon måste bli mer snabbtänkt när hon rider för att kunna rida på lite högre nivå såsmåningom. Ju högre upp i klasserna man kommer desto snabbare kommer rörelserna och man måste som ryttare både vara kvicktänkt och vara snabb och skicklig med sina hjälper. Därför satte jag ihop ett litet program åt henne där det hände saker hela tiden. Det innehöll inridning i galopp, ökningar, skänkelvikningar, förvänd galopp i serpentinbågar och övergångar galopp/skritt. Det fungerade riktigt bra! Kristine var riktigt duktig! Nova tyckte nog att vi var lite jobbig med henne, men det behöver hon! ;) Jag blev ganska förvånad när Nova blev lite het av att samla galoppen ner till skritt, haha! 

Tyvärr knäppte jag inga nya bilder, men det är lite svårt att vara både tränare och fotograf samtidigt ;) Hur som helst så körde de på marinblå outfit om någon undrade, hihi ^^


Under eftermiddagen byggde vi sommarhage, lite jobbigt men definitivt värt när man såg pållarnas glada krumsprång när de fick gå ute en liten stund! =D

(Bilden är från förra sommaren)


På kvällen tränade jag mamma och Cesar :) De var duktiga, men Cesar kändes lite sämre i vänstergaloppen, han vill gärna "tippa" så att han inte behöver arbeta ordentligt med vänster bak. Eftersom att det var lite extra idag så valde vi att jobba honom efter fyrkantsspåret ungefär som jag jobbar Noell för tillfället - nämligen flytta bakbenen - räta ut osv. På slutet när vi travade av såg han stundtals riktigt trevlig ut! 

Denna bild är ungefär en månad gammal, ser ni hur han liksom "tippar"? 


Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 14:11

Noell fick sig en skrittsväng över stock och sten efter tävlingen :) Jag brukar alltid skritta henne dagen efter en tävling eller hård träning för att hon ska få gå ur lite slaggprodukter och mjuka upp sig.

   Noell dagen innan tävling, duschad och fin! ^^ Det lila ni ser i kanten av näsan är lila sårspray, Nova bet ju Noell där när de stod i transporten innan vi åkte hem från Sandra. Det är dock läkt nu och jag är glad för hon blev inte rosa där som jag var lite rädd för ett tag ;)


Kristine har även pratat en del om att få testa att rida Cesar så dagen till ära var det dags! Den lilla tolvåringen red honom jättebra, han gick på tygeln i trav och han var duktig i galoppen med :) Eftersom Kristine bara hade skrittat en liten sväng i skogen på honom förut så fick hon mest testa - rida lite volter, serpentiner osv.

 

Sötare nordsvensk finns inte! He's lovely  

Jag fotade inget när hon red, men jag filmade en liten snutt som jag antar att ni vill se?! 

Av Linda Mårtensson - 8 juni 2011 13:51

Här får ni lite bättre ridbilder! :) Alla är fotade av

Johanna: http://johannaarnessons.blogg.se/

                           Visst har hon börjat "biffa" till sig muskulärt nu? Jag tycker att hon bara blir finare för varje dag som går! Men mer ska det bli ;)











Ovido - Quiz & Flashcards