Linda Mårtensson

Alla inlägg under september 2010

Av Linda Mårtensson - 19 september 2010 21:07

Hejhej :)

Idag var både jag och Noell lite trötta faktiskt ;) Men ibland är det mysigt när Noell är lite trött, hon blir mkt gosigare då!

När vi red så red jag inte med någon uppvisnings-stil alls, inget tryck eller så, utan bara för att hon skulle få komma igenom kroppen :) Det gäller att lägga upp träningen så den matchar dagsformen! Det var varmt ute och ganska tungt underlag då det har regnat mer eller mindre varje dag den här veckan. Men jag jobbade iaf med lite skänkelvikningar, volter, några bommar, ryggade några gånger och jobbade lite förvänd. Hon var fin i skänkelvikningarna, dock red jag ju utan tryck så de var absolut inte tävlingsmässiga utan bara för att hon skulle bli loss. De första två ryggningarna gick lite halvtrögt men den tredje var ganska fin och det nöjde jag mig med =) Galoppen var jag nog mest nöjd med idag, ingen jätteflott såklart, men den kändes fin och det är nyttigt att jobba lite förvänd i princip varje träningspass.

Imorgon förmiddag ska Noell få nya dojjor och en kort skrittur blir det på kvällen, perfekt uppladdning inför träning på tisdag! :)

Puss och godnatt!

Av Linda Mårtensson - 19 september 2010 21:04

Nu har jag fixat filmen på mig och Cesar :) Så här kommer den!!

kram!

Av Linda Mårtensson - 18 september 2010 23:56

Här kommer några bilder, igga min regnjacka! :P

     


Jag har film på G, men den får ni imorgon för nu är jag jättetrött :P

Av Linda Mårtensson - 18 september 2010 23:35

Ja, nu är det lördag kväll och jag är helt slut! Ovanligt va? ;)

På morgonen red jag och Kristine ut, det gick mkt bra, men det regnade...Ja, huvudsaken är ju att hästarna jobbar fint!

Vi skrittade först en bra bit i skogen på en stig som är full av rötter och små stenar, alltså rätt så jobbig att promenera på :) Jag tycker att det är väldigt nyttigt att skritta mkt ute i skog och mark, det ger bra grundkondition, det är inte lika slitsamt som att trava och galoppera massor, det lösgjör bogarna när de får lyfta på benen, de rör på hela kroppen och blir avslappnade =) Man märker på dem att de mår bra av det, särskilt Cesar, för han har varit ganska stressad och taktar gärna i skritten, mkt av det har försvunnit så det bådar gott :)

Därefter joggade vi lite i trav och galopp och böjde lite på dem. På slutet fick de galoppera några gånger uppför en lång backe, som konditionsträning =) De tyckte att det var superkul att få sträcka ut lite i galoppen!


Efter lunch red jag Cesar på ridbanan :) Mamma har varit kalas-fixare åt Marcus hela dagen så hon skulle inte ha hunnit rida. Cesar gick jättefint idag! Han blir smidigare och starkare för varje gång jag rider honom =) Jag red "musse-pigg" övningen, den bygger på musses ansikte, en stor volt och två små utåt som är hans öron ;) Väldigt nyttig och användbar övning, man kan variera den på massor av olika sätt, särskilt på en häst som har kommit en bit :) I skritt så kändes han böjlig och fin, och traven hade utvecklats massor sen sist, bättre takt och mer bärig, bra jobbat mamma :D

Nu väntar sängen, men jag ska slänga in ett par bilder här först!, godnatt.

Av Linda Mårtensson - 18 september 2010 23:21

Igår kväll så longerade jag Noell, det gick faktiskt mkt bättre än vad jag trodde att det skulle gå :D Jag har inte longerat på typ hur länge som helst och jag har inte longerat särskilt mkt överhuvudtaget, går nog att räkna de gångerna på två händer :P


Hon var jättelugn och fin både när vi promenixade dit (till ridbanan) och hem, bara det är bra, man kan aldrig ta något sådant för givet när det gäller Noell :P

I skritt gick hon verkligen helt super, lyssnade jättebra på halter och övergångar till trav. I traven var hon lite springig i början men blev finare och finare, sen tog det några varv innan hon saktade av till skritt igen xP I galoppen var hon både lite busig och hade lite jobbigt att bära sig så den gick väl inte lysande, fast jag hade inte förväntat mig det heller :) När vi hade longerat klart så satte jag på gramanen som vanliga tyglar och lät henne sträcka ut sin överlinje i skritt samt stretcha ut sidorna lite, det uppskattades =) När vi var klara fick hon massor av beröm och ett smaskigt äpple :D

kram

Av Linda Mårtensson - 16 september 2010 18:13

Ja, en liten skrittur blev det efter lunchen. Men idag är det kallt och det regnar. Inte så värst mysigt, usch för höst :/ Jag kan tala om för er att jag redan längtar till sommaren, illa, det är bara september...Jag ska alltså stå ut med höst och vinter ända till typ maj, jippie, eller inte. Tur att det känns roligt att gå i skolan iaf :) Mindre kul är dock att jag missade sista genomgången i Kemi idag och vi har prov på måndag, woho, bara att ta igen det på lunchen imorrn då :P Men, men sen är det faktiskt helg :D

De orden får avsluta mitt bloggande för idag, ikväll ska jag gå och lägga mig i tid så jag är fräsch i huvudet imorgon på matteprovet :) kram

Av Linda Mårtensson - 16 september 2010 09:50

Hejsan alla!

Jag tyvärr inte kunnat blogga på ett par dagar, p.g.a brist på ork helt enkelt. Jag är förkyld, igår blev det värre och värre, fick feber, så när jag hade ätit middag vid fem så gick jag och la mig och klev upp kl åtta i morse. Noell fick vila, men hon verkade uppskatta det för hon hade tydligen stått och gäspat i boxen när mamma tog in henne :P Idag är jag hemma från skolan, men jag tror att jag kommer att orka skritta ut en sväng iaf :)


I tisdags var jag piggare så då tränade vi och det gick superbra! =) Vi avslutade t.om passet tidigare för att båda gick så himla bra! :D Karin undrade hur våra hästar bara kan rulla på, vi har inte haft några riktigt stora bakslag än (peppar, peppar), sådana som man känner att man bara vill ge upp, utan det har liksom rullat på bra och de har utvecklats mer eller mindre varje gång =)

Jag kan ärligt talat inte svara på den frågan, men det viktigaste är att variera träningen samt att man lägger mkt tid på stretching och massage och att man själv alltid kommer med rätt inställning till träningen, och ff.a att man är positiv till sin häst, ställa lagomt höga krav! Mkt beröm och en godbit efter varje träning ;) Sen tror jag också att man rider bättre om man ryktar noggrant, lindar (om det inte är alldelens blött och sandigt där man ska rida förstås :P) putsar träns och stövlar efter användning, jag vet att det låter lite fjantigt, men det fungerar för mig! Jag putsar alltid före och efter en tävlingsdag/helg, putsar tränset och mina stövlar efter varje användning samt sadeln typ en gång varje-/varannan vecka eller vid behov :) Jag lägger nog 30-45 min på att göra iordning Noell innan träning och nästan en timme efteråt om jag hinner....=)

Men vi tränade iaf på att öka/minska volten, fattningar i förvänd på rakt spår samt förvänd på böjt spår :) Noell blir stadigare och stadigare i takt med att styrkan kommer! Det jag måste tänka på är dock att jobba mer med hennes vänstra sida för det är både min och hennes svaga sida.

Jag känner mig väldigt, väldigt lycklig och alldelens oförskämt nöjd över min kära häst <3

kram!

Av Linda Mårtensson - 13 september 2010 19:31

Må: vila

Tis: träning för Karin

Ons: vila

Tors: skritt

Fre: longera

Lör: uteritt

Sön: ridbanan


Veckomål: Klara av longeringen på ett bra sätt =) (var ju ett tag sen nu xP)

Ovido - Quiz & Flashcards