Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Svar på kommentar

Av Linda Mårtensson - 5 augusti 2013 13:24

Hej! Vilken fin blogg & vad duktig du är, underbart att se kallblod inom dressyren :) själv rider jag ett maffigt vitt varmblod som jag e sugen att börja träna dressyr med, har du tips på bra tränare? Med vänlig hälsning/ Ulli

 


Hej Ulli!

Tack så mycket till att börja med! Ovanligt med vitt varmblod, låter häftigt. Det finns väldigt många bra tränare, det svåra är naturligtvis att hitta en som stämmer med personkemin. Det är, enligt mig, det allra viktigaste att man trivs med sin tränare och att tränaren är engagerad. Självklart kan det vara väldigt bra om de har en lång meritlista och en hög utbildning, men med mycket erfarenhet och känsla av och för hästar kommer man långt. Dessutom ska man inte enbart stirra sig blind på det tränaren själv presterat för hela poängen med träningen går ju ut på att tränaren ska kunna förmedla hur det ska kännas på ett pedagogiskt sätt och då spelar det mindre roll exakt hur många tävlingar de vunnit etc. Det är givetvis enormt viktigt att de besitter mycket kunskap och ridskicklighet, men man ska komma ihåg att pedagogiken är oerhört viktig.


Jag kommenterar givetvis inte enskilda personer på min blogg och ger inte ut nummer eller dylikt. Vill man fråga mer ingående får man maila mig till linda.martensson@live.se. Däremot kan jag rada upp tränare som jag ridit för genom åren och som jag alla gillat och tyckt varit duktiga, men som jag givetvis har fungerat olika bra med. Ingen inbördes ordning och vissa har jag bara ridit någon gång för medan andra har jag ridit för i flertal år: Nina Värme, Karin Block, Malin Block, Peter Nordlander, Katarina Larsson, Eva Hägglund, Sigrid Bergåkra, Sonny Åkerström, Linda Viklund, Jeanette Söderlind, Maria Hildingsson - hoppas att jag inte glömt någon. Utöver detta har jag även fått en hel del hjälp av mamma, Carina och Cajsa. Alla dessa har format mig till den ryttare jag är idag i olika grad och det är jag väldigt tacksam över. Det är roligt att rida för olika och man får alltid bra saker med sig i sin egen lilla "verktygslåda" och skulle jag ha råd så skulle jag träna mycket, mycket mer för tränare då det ger väldigt mycket dels för ridningen i sig men också rent själsligt för mig för jag mår oförskämt bra när jag tränat och känner att man kommit en bit på resan med sin häst.


Hoppas att du blev nöjd med svaret, kram!

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards