Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

Hemmatävling

Av Linda Mårtensson - 21 maj 2011 22:42

Om jag skulle beskriva denna dag med ett enda ord så skulle det banne mig vara; inferno. 

Kristine startade först LB:1. Nova hade varit huuur fin som helst inne på framridning och collectingring, men när programmet började så sket hon rent ut sagt att Kristine satt där uppe på ryggen. Ren olydnad, saktade av flera gånger under programmets gång och Kristine var självklart arg som ett bi när hon kom ut från banan.


Efter det var det min tur att rida LB:1. Tävlingen var ungefär en kvart försenad när Kristine red så jag red ut senare än planerat. När jag kom ner så visade det sig att tiderna hade börjat ta igen sig och jag hade bara två hästar kvar innan det var vår tur. Jag satt vid det här laget på en tickande bomb, eller tickande var ju inte riktigt sant. Noell var laddad till tänderna och helt galen, hoppade omkring så fort att vi passerade en häst, drog iväg och var allmänt jättesvår och omöjlig att rida. Jag kunde ganska snart gå till collectingring och jag trodde seriöst att hon skulle hoppa in på tävlingsbanan, drog omkring som en galning och var allmänt omöjlig för mig att rida. Väl inne på banan kunde jag få henne att koncentrera sig på mig åtminstone, även om hon var spänd, gick på dubbla spår ibland och travade ungefär som en symaskin. Jag höll på att börja skratta när jag gjorde sista halten i programmet, hela situtionen är så rolig och min ponny är så söt, skrämmer alla andra med sin framfart, haha... Vi lyckades trots allt skrapa ihop  63,45% vilket räckte till en andraplats :)


Andra klassen var LA:1 och Kristine var återigen först ut. Hon var riktigt hård mot Nova hela framridningen och inne på banan kunde hon iallafall hålla igång henne hela vägen och fick inga större missar. Domaren tyckte vi var lite snål, men Kristine var nöjd med att hon lyckades lotsa runt henne utan att hon fick göra som hon ville. Dessa b-ponnyer...


Noell hade lugnat ner sig riktigt bra till denna klass, hon var verkligen jättefin på framridningen, vi tog igenom allt i lugn och ro med mycket skritt-pauser för att inte göra henne för trött. Den fina känslan höll i sig på banan också, jag tänkte att vi var påväg att göra en av våra bästa ritter!Ungefär en sekund efter att domaren hade blåst så hände en sak som bara inte får hända. Noell hade rumpan mot cafeterian och backen som går ner ifrån den (den går alldelens bredvid banan) och då kommer ungefär sex stycken galna ungar i full fart på cyklar ner från backen, som bromsar så det slirar och tjoar. Noell blev självklart livrädd stackarn, drog iväg, stannade och blåste och ja, hela vår ritt var förstörd. Jag satt och svor för mig själv och jag fick bita mig rejält i tungan för att inte skrika något otrevligt åt idioterna. Vi lyckades komma oss igenom programmet, men allt var ju förstört och vi red på vår sämsta procent någonsin i LA:1, typ 57%. När jag kom ut från banan var jag så arg att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka, när Noell för en gångs skull var lugn och allt kändes bra, ja då är det något annat som jävlas. Tråkigt eftersom vi hade stor chans att vinna, men sånt är väl livet antar jag. Det viktigaste för mig är att jag själv vet hur bra Noell är och kan bli, jag behöver inga papper på det utan jag vet det. 

 

Denna dag lämnar vi bakom oss vännen och jag älskar dig vad som än händer för du är världens finaste och vildaste lilla ponny   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards