Linda Mårtensson

Alla inlägg den 16 augusti 2013

Av Linda Mårtensson - 16 augusti 2013 17:27

Hej och hå vad trött och slut jag är nu. Har jobbat lite väl mycket de senaste två veckorna, dubbeljobb. Men det kommer kännas bra när pengarna kommer och från och med nästa vecka är mitt schema på servicehuset slut och då tänkte jag ta en veckas ledigt därifrån och endast jobba mina två kvällar på ridskolan. Jag behöver lite ledigt och hinna träffa mina fina vänner som flyttar under vecka 34 och 35.


Jag och Cesar tog oss en sväng i skogen i onsdags och det gick betydligt bättre än i måndags. Han var mer avspänd och ja det är mysigare att rida utan att regnet öser ner. Igår vilade han för jag jobbade 7-15 på service och sedan 17-21 på ridskolan.


Idag slutade jag 12 och har därför hunnit träna Maya och Gustaf samt hunnit dega en bra stund. Maya fick tugga grus idag stackarn. Gustaf var en dum ponni idag som kastade sig åt sidan , småreste sig och hade sig. Han var väldigt fin en bra bit av passet och man såg en klar utveckling sedan sist. Men efter en skrittpaus så var han tydligen klar han och ville inte alls vara med på noterna längre. Vi fick bråka en stund innan vi fick igenom det och han gick snällt. Typiskt. Jag gav dem en skrittpaus och tänkte bara att de skulle få andas lite innan vi gjorde övningen ett par gånger i trav till och sen avslutas. Men det upplägget var inte Gustaf överrens med oss om utan precis innan vi var klara skulle han börja tjura, menmen. Det lär lösa sig med tiden, men hon har en ponny att bita i.


Ikväll tänkte jag skutta lite med Cesar faktiskt. Vi kommer att börja i en hoppgrupp på onsdagskvällarna och det började egentligen denna vecka men jag jobbade ju kvällen då så tänkte skutta lite ikväll bara för att hålla igång hoppningen lite även denna vecka. :) 

Av Linda Mårtensson - 16 augusti 2013 16:35

I tisdags var det dags för dressyrträning för Katarina igen! Det känns som att vi är på en fortopp just nu och att vi är påväg upp till nästa nivå. Vi klättrar uppför nästa trappsteg sakta men säkert vilket är hur kul som helst.


I traven finslipade vi mest. Takt, rytm, ställning skulle vara perfekt. Det roligaste som finns är att trimma grundstenarna blankare och blankare. Man känner hur hästen blir starkare, får mer power och utstrålning och blir lyhörd för hjälperna. Signalerna man ger blir mindre och känslan helt rätt. När jag rider är prio ett att hitta känslan som man bara får när hästen är riktigt lösgjord och ligger fint mellan hjälperna, därefter kan jag träna på rörelser och det som ska bättras.


I galoppen övade vi lite mer. Först på att öka/minska volten och sedan på lite tempoväxlingar. Det är viktigt att han börjar kunna öka och minska sprången nu och inte bara tempot. Sedan ville Katarina testa oss lite, pressa gränsen. Hon ville nämligen att vi skulle testa lite svag förvänd galopp i denna väldigt enkla men bra (bästa) övningen som ger en bra början:

Dock kände jag och K såg att balansen inte var riktigt tillräcklig, så vi backade direkt och tränade på att rida på rakt spår fast med lite bogen in. Cesar får man tänka till en extra gång med hur man lägger upp utbildningen eftersom han inte har lika lätt för allt som en ridhäst. Han har så starkt framparti och att rida raka spår med bra balans är lättare sagt än gjort, därför ska jag rida mycket raka spår fast med böjning så att jag inte tappar honom och allt bär iväg. Men jag tror detta är ett bra upplägg för att vi ska komma vidare.


Totalt sett en bra och givande träning och vi närmar oss vårt långsiktiga mål sakta men säkert - MSVC! Jag tror att vi kan klara målet med hård träning och målmedvetenhet och jag älskar att ha mål att sträva emot.

Ovido - Quiz & Flashcards