Linda Mårtensson

Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Vi lever!

Av Linda Mårtensson - 27 maj 2011 23:16

Puh, äntligen kan jag andas ut efter denna jobbiga skolvecka :) Jag har alltså haft prov alla dagar utom i måndags, därför har jag knappt suttit vid datorn och bloggen har inte hunnits med för fem öre, tyvärr.


Nu kanske ni har saknat mig lite? ;) I vilket fall kommer ett litet sammandrag av denna vecka.

I söndags var jag funktionär på storhästdressyren under dagen och när jag kom hem stod plugg och en skrittur med Noell på schemat.


På måndagen hade vi "multisportdag", det var typ orientering och vi var bl.a tvungna att ta oss upp för slalombacken i Sidsjön för att ta en kontroll. När jag kom hem var jag givetvis väldigt trött (jag har ju varit förkyld så jag har inte tränat något de senaste veckorna) och jag pluggade en massa fysik, Noell fick en vilodag efter tävlingen.


Tisdagseftermiddagen bjöd på fysikprov i dryga tre timmar och väl hemkommen en liten uteritt med Noell. Hon var lugn och fin fram till andra galoppen då hon drog iväg och blev ganska så okontrollerbar -.- Min häst är galen, punkt slut.


Onsdagen började med muntlig redovisning, hela eftermiddagen och kvällen spenderades med näsan i naturkunskaps- och franskaböckerna innan jag slutligen tog mig ut på en skrittsväng med Noell.


Torsdagen har hittills varit den enda seriösa riddagen denna vecka, hade nämligen bara prov på morgonen och kunde rida direkt när jag kom hem :) Noell var lite stel till en början, men släppte till efter en stund. Jag tränade mycket sidvärtsrörelser i trav, samt ganska mycket förvänd och fattningar från skritt. Bortsett från att Noell blir otroligt het av att galoppera i förvänd samt göra fattningar från skritt så gick det helt okej ;)


Idag hade jag ett lösgjörande pass i låg form i tankarna. Dessa tankar blev dock lite raserade efter regn hela dagen, jag hade helt enkelt ingen ork att gegga ner oss på en blöt ridbana efter min tunga vecka. Istället har jag softat hela kvällen och så tränade vi lite markhantering innan Noell skulle sova :) Hon är inte den lättaste att ha och göra med precis så därför är det extra viktigt att träna och traggla med ledarskapet och kommunikationen mellan oss. Jag hade innan den lilla träningen blivit väldigt inspirerad av dressyrmupparna.se för att Linn och har fuxen Cupido har faktiskt ganska snarlika problem som jag och Noell har :P Riktigt så jobbig är inte Noell, men hon går iväg med mig, lyssnar inte och har väldigt lätt för att ta till en stegring när hon inte vill att jag ska bestämma vad vi ska göra. Otroligt störande, men det är bara att jobba vidare med det - ingen är trots allt perfekt!


Helgen är ganska fullbokad för min del. Imorgon ska jag gå på en barnridning, träna för Karin och plugga, vilket antagligen kommer att fylla min dag. På söndag ska Noell ridas, jag har den "vanliga" barnridningen på MRF och återigen mer plugg som ska hinnas med. Utöver detta så måste jag sätta mig ner och kolla över den närmsta tidens tävlingar och planera lite annat. Dessutom måste en del andra saker fixas, exempelvis måste sommarhagarna börja byggas. Jag längtar faktiskt efter att få släppa Noell på lite grönt, då kanske hon blir lite lugnare och så får hon i sig mycket näring och förhoppningsvis en massa solenergi samt D-vitaminer så att hon orkar arbeta ordentligt och bygga massor av muskler i sommar! :D


Nej, nu är det sängdax, vore skönt om jag fick sova åtta timmar en natt denna vecka, eller det vore inte bara skönt utan väldigt lovely ;)

Hoppas att träningen går bra imorgon, vi måste ju trimma lite inför Härnösand som är på Kristihimmelfärdsdagen :) Långt namn på en dag?! :O


Just det, vår inhyrda polle, Zippen alltså, har åkt på semester idag :) Han ska få en sommarsemester med en varmblodsflicka om jag har förstått det hela rätt :) Vi på Åstagården önskar honom en trevlig sommar och på återseende i augusti!

kram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 10:15

Efter en hektisk "Hästens Dag" tog jag och packade in för höstens första tävling som för oss anordnades av Harmångers rk men var förlagd på Jättendals anläggning. Jag har aldrig tävlat där förut, men det var en mysig liten anläggning. Dock var underl...

Av Linda Mårtensson - 17 september 2013 09:33

Det var ett bra tag sedan jag skrev något ordentligt men nu känner jag att det är hög tid att uppdatera er lite om hur vår dressyr utvecklas! Sedan Jossan var här och fixade med honom så har utvecklingen gått spikrakt framåt och han gör stora framste...

Av Linda Mårtensson - 16 september 2013 11:13


Jag grät och grät. Se det. http://atgplay.se/#/video/20130909-matilda "Det värsta var inte att hamna i rullstol, det var att inte kunna rida"     ...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:42

Lördagen den 7/9 anordnade vi på Matfors vår numer årliga "Hästens Dag". Vädret ägde. Kön till barnridningen var typ 50 meter lång, det bjöds på tunnbrödsbak, marknadsstånd, Mor och Dotterkadrilj, käpphästkadrilj, alternativ kommunikation med häst, h...

Av Linda Mårtensson - 12 september 2013 09:00

  På onsdagen den 28/8 var det klubbtävling istället för vanliga hoppträningen som jag, Kristine, Noell och Cesar är med i, dvs ryttarsatsningen. Kristine och Noell hoppade 60 cm som träning inför lördagens debut på hoppbanan och jag valde att hopp...

Ovido - Quiz & Flashcards